Twee domme vragen: vering en dropper

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Vork altijd open en zo dat ik op elke trail waar ik rij 99% veerweg gebruik, psi en rebound pas ik aan aan het type trail.
Dropper gebruik in afdalingen, sprongetjes, bunny hops of bochten waar je hard door heen kan. Ook gebruik ik hem wel in een klim waar je wortels hebt waar je op moet hoppen.
Nodig is een dropper in NL niet echt maar het maakt sommige stukken wel een stuk leuker omdat je meer vrijheid hebt om je fiets onder je te bewegen.
Dropper laat ik altijd geheel zakken (150mm)
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

cheeta schreef: ma 1 maart 2021, 00:04
Jamis Diablo schreef: za 27 februari 2021, 11:12De vering stel ik zo in (en zou naar mijn idee iedereen moeten doen) dat je op de normale rondjes zo'n 90% van de veerweg gebruikt. In de volledig open stand.
Is een benadering maar persoonlijk interesseert het me echt totaal niet hoeveel veerweg ik op 95% van de ritten gebruik... Ik vind het belangrijker dat er geen verschil zit in hoe de fiets in de basis reageert (vooral qua posture) wanneer je een track rijdt waar je je limieten haalt. Da's vaak al spannend genoeg, wanneer voor de rest de fiets reageert zoals je het hele jaar gewend bent...
Als ik tracks gaat rijden op de limiet valt dat niet onder normale rondjes en pas ik de instellingen aan op die situatie.
Lijkt mij logisch.
Dat is mijn punt ook, niet half dicht in NL en dan open buiten NL.
Goed afstellen en open in NL en en hetzelfde geldt voor buiten NL.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Vering zo'n beetje op 80% open. Dropper altijd helemaal omlaag als er een afdaling is en ik dus ga staan of sprongen/drops. Doe nooit de dropper halverwege of zo, altijd volledig uit of in.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Afstelling fietsos heel persoonlijk. Probeer hier dan ook je weg in te vinden. Neem bovenstaande adviezen als start punt. Stel de sag in volgens de adviezen en ga fietsen. En ga experimenteren. Wat vind jij prettigste fietsen.

Zoals sommige aangeven heb ik die van mij ook volledig open staan. Zo nu en dan zet ik achter half dicht bij wat langere klimmetjes. Dit wat ik persoonlijk wat fijner vind.

Heb zelf heel lang nut van dropper niet gezien. Tot ik zelf ging experimenteren vorig jaar. Ben op advies van kennis gestart met of volledig naar beneden of omhoog. Hebben een technisch stukje gepakt omhoog, omlaag en weer omhoog ging. En dit meermaals gedaan achter elkaar om gevoel te krijgen met de dropper etc...

Fiets ook geregeld met de dropper 2 a 5cm omlaag om toch wat eer bewegingsvrijheid te hebben, maar nog wel aan kan zitten en aan kan zetten op de pedalen. Kwestie van veel doen en proberen....
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Voor staat hier altijd volledig open en is daar voor mijn gebruik in NL ook op afgesteld. (1 volume spacer erin voor iets meer progressief gedrag)
Achter staat op de weg meestal in de middenstand, zodra ik zand zie staat 'ie ook open. Ik heb een tijdje wat geexperimenteerd met volledig dicht op straat maar heb dan juist meer last van 'deinen' bij trappen door de veerwerking van de achterband. Op de middenstand wordt dat er prima uitgefilterd.

Dropper gebruik ik heel veel. Op een rondje Vrachelen Cadettenkamp Dorst gaat 'ie gok ik zo'n 40x omlaag en omhoog, maar ik heb het nog nooit geteld. (Om op het voorbeeld UHR van TS terug te komen, daar nog veel meer) Zou het ding iig niet meer kunnen of willen missen. Beetje smijten met die fiets is zo gruwelijk veel leuker dan overal maar statisch met je reet in dat zadel blijven zitten.
Eigenlijk overal waar ik ga staan en dat is op elk afdalingetje en zowiezo bij elke stukje met korte bochtjes. Als ik 'm omlaag zet is het ook altijd 100mm (m'n max) omlaag.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wat betreft het instellen en fine-tunen van je vering:

Afbeelding

:winkie:
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

MVMVML schreef: ma 1 maart 2021, 09:57 Wat betreft het instellen en fine-tunen van je vering:

Afbeelding

:winkie:
hahaha, dat gevoel heb ik soms ook. Het beste werkt om steeds hetzelfde te doen met andere instellingen, anders vind ik het lastig om het verschil te merken.
Geen gezeik, mountainbike!
Plaats reactie