welke ketting/casette voor Trek 8500

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
youpie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 februari 2021, 14:33

Hallo,

Ik wil even voorstellen en dan meteen wat vragen aan jullie stellen.
Ik ben Joep, 51 jaar en ja , op deze leeftijd wil ik nog beginnen met mountainbiken.
Van een collega heb ik een mountainbike overgenomen in de goede framemaat.
Ik wil niet meteen een nieuwe fiets kopen , eerst maar eens kijken of ik het wat vind.
Ben beginner dus zal vooral in Nederland blijven.
Even wat info:
fiets: Trek 8500
versnelling: Shimano Deore XT
remmen: Magura Marta hydraulische schijfremmen
Voorvork: Manitou
Volgens kenners geen slechte en redelijk goed afgemonteerde fiets.

Nu het probleem, bij trappen slaat de ketting redelijk vaak over. Volgens kenner is ketting en cassette versleten, "chainchecker" valt er helemaal doorheen.
Maar nu: welke ketting en cassette moet ik kopen voor de Deore XT, er is zoveel aanbod dat ik als beginner door de bomen het bos niet meer zie.
Wil wel een goede ketting en cassette en niet dat ik over een jaar opnieuw aan de beurt ben.

Wie kan mij helpen, bij voorbaat dank

Groet Joep.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Wat zit er nu op? 3x10 of 3x9 ?
En hoelaat je met je ketting en cassette doet is afhankelijk van hoeveel je er mee rijd en hoe goed je alles schoon houd en zo.
Verder zou ik voor een fiets als deze voor een deore ketting en cassette gaan,degelijk spul en gaat lang mee wat mij betreft :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
youpie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 februari 2021, 14:33

Hallo,

Er zit nu 3X9 op.
Zoals gezegd ik ben een absolute beginner, dus sorry als ik domme vragen stel.
Moet ik de 3 tandwielen aan de voorzijde ook vervangen, deze zullen toch net zoveel aan slijtage onderhevig zijn als de tandwielen achter??

groet Joep
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Dat is wel het handigst ja.
Bij mantel of futurumshop is een alivio cassette al vanaf €27,95 en kun je je geen bult aan vallen,zeker als je alles zelf gaat vervangen.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Handig maar niet noodzakelijk. Ik vervang voorbladen pas als het echt nodig is. Je kunt ze even controleren op bramen en die zo nodig wegvijlen. Ik zou eerst testen of alles goed werkt met nieuwe ketting en cassette. Mocht je wel de voorbladen moeten (of willen) vervangen dan kun je ook nog overstappen naar een enkel (trendy!) of dubbel voorblad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ervaring leert dat samen met ketting en cassette het middenblad meestal ook vervangen moet worden.
Is de vorige keer alleen het middenblad vervangen, dan is de kans groot dat het buitenblad nu ook aan de beurt is.
Binnen NL wordt het binnenblad (dus de kleinste) weinig gebruikt, dus die slijtage zal meevallen. Maar XT had een alu binnenblad, en dat slijt wel weer sneller dan staal.
Dus er is op afstand niets van te zeggen.

Een paar foto's zouden al meer duidelijk maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Voor wat betreft de voortandwielen sluit ik me bij TSTM aan, omdat ik speciaal gereedschap heb komen bekenden vaak bij mij om cassette/ketting even te vervangen. ( vind ik ook leuk om dat te doen cq ze te helpen). In 2 vd 3 gevallen hebben ze 2x verzendkosten omdat het middenblad toch geen vriendjes met de nieuwe ketting werd en deze alsnog besteld moest worden.
Plaats reactie