Upgrade

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Bee_Carib
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 13:38

Een vraag:
Vorig jaar heb ik een mtb gekocht om te kijken of het wat voor mij is: Specialized Pitch
Inmiddels kan ik zeggen dat ik enthousiast ben. De banden heb ik vervangen voor tubeless.
Nu merk ik wel dat schakelen op verschillende tracks lastig is met de groep die er op zit Acera 3 X 9.
Ik lees verschillende zaken over upgraden hiervan; doe het niet en koop een nieuwe tot zinvol om te doen en het rijden wordt leuker.
Ik ben benieuwd of dit forum hier een duiding aan kan geven.
Is het zinvol om een Deore groep aan te schaffen? (1 x 11/12), hoe makkelijk is het om dit zelf te vervangen of beter om het te laten doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Er zijn aantal topics op het forum waar meeste vragen beantwoord worden. Het prima zelf te doen met het juiste gereedschap. Op Parktool.com vind je nodige uitleg ondersteund met filmpjes en foto’s

Wil je bij shimano blijven dan zou je en 1x11 kunnen overwegen. Dan hoef je de body niet te vervangen. Je kunt ook kijken naar 1x12 van SRAM NX. Deze past op de zelfde body.

Wil je Shimano 1x12 dan zul je ook de body moeten vervangen voor een shimano micro spline. Indien deze beschikbaar is voor je hub/naaf.

Paar maand geleden de fiets van mijn vrouw van 2x9 (shimano) omgebouwd naar 1x12 SRAM NX. Hier voor een SRAM NX upgrade kit gebruikt en heb tevens de crank en BB vervangen. Voor SRAM DUB.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bovenstaande klopt niet. Er is geen reden waarom je shimano 1x12 niet met een shimano hg naaf kunt doen. Er is een zeer ruim aanbod aan cassettes, bijvoorbeeld sunrace of sram nx.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je een crank met bladbouten hebt kun je een narrow-wide voorblad voor 1x kopen en zo je huidige crankset blijven gebruiken (10, 11 of 12 speed maakt aan de voorkant niet uit want is allemaal dezelfde breedte). Maar de kans bestaat wat je nu hebt geklonken is en dan gaat die vlieger niet op.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Dat lastige schakelen is voor te stellen. Maar het is wellicht ook wel jammer om in flinke upgrades te investeren. Want ja, het is nu eenmaal zo, uiteindelijk ga je toch wat anders willen als je het leuk vindt. Nu goed kunnen schakelen is uiteraard wel prettig. Maar zou het daarom voor Shimano op 11 speed houden om de kosten zo beperkt mogelijk te houden. En er is echt niets mis met 11 speed, top. En anders SRAM NX inderdaad. MIsschien een leuk project om te kijken of je eea. tweedehands bijeen kunt sprokkelen. Zijn regelmatig mensen die onderdelen vervangen.
Plaats reactie