Welke MTB voor mijn zoontje?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@TS Wat is de bike ervaring van de zoon van 7?

Onze zoon is toen hij zo oud was. beginne op een Haro BMX: star staal en singlespeed. Eerst maar eens leren sturen en gewichts verdeling, hellingkjes afrijden, stoepranden, kleine jumps: learn basic skills. Hij vond het helemaal geweldig en we hebben veel plezier gehad samen. Dat soort rijden paste ook goed bij de "attention span" van een 7-jarige.

Zelfs jaren later waren langere MTB ritten volgens mij nog niet echt aan hem besteed. Hij deed het wel, ik denk ook wel eens voor mij, en dat is toch anders. Nu is hij intussen 19 en niet echt een biker, doet zijn eigen dingen. Maar op vakantie in de Alpen of op Winterberg bezoeken we altijd nog de bikeparks en pakken we samen de blauwe en rode lijnen, met veel plezier.

Different strokes for different folks.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

24 inch en starre vork. Gewicht is belangrijker dan wel of geen of geen schijfremmen.

Simpel houden en lol maken, wij fietsen door het bos van crossbaantje naar Crossbaantje.

Veel plezier!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Maar papa...die geveerde voorvork is zo stoer! :-D

Een starre voorvork is inderdaad prima, maar kinderen vinden een geveerde voorvork vaak erg leuk. Dit ondanks dat de kwaliteit vaak matig is op kinderfietsen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

in een 24" kids bike kun je vaak prima een oude 26" Reba of SID Dual Air kwijt .... en die zijn goed in te stellen op kinder gewicht.
Ik was ook altijd voorstander van licht en star totdat de mijne bij de grote jumps af en toe begon te klagen over zijn polsen ..... toen toch maar gezwicht :wink:
Laatst gewijzigd door yo-eddy op wo 14 april 2021, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hoeveel hoger komt je balhoofd daarmee? Ben voor mij kleine ook een beetje op zoek. De polsen vallen nog wel mee, maar ik zie hem af en toe over de remknippen bijna de baan afstuiteren. Dilemma is een beetje dat hij met een low-end (goedkoop) exemplaar weinig op gaat schieten, en dat een beter (=duur?) exemplaar een beetje zonde van het geld is als hij over een jaar uit zijn fiets gegroeid is (of de vork moet meekunnen naar een nieuwe fiets..)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: wo 14 april 2021, 09:17 Hoeveel hoger komt je balhoofd daarmee? Ben voor mij kleine ook een beetje op zoek. De polsen vallen nog wel mee, maar ik zie hem af en toe over de remknippen bijna de baan afstuiteren. Dilemma is een beetje dat hij met een low-end (goedkoop) exemplaar weinig op gaat schieten, en dat een beter (=duur?) exemplaar een beetje zonde van het geld is als hij over een jaar uit zijn fiets gegroeid is (of de vork moet meekunnen naar een nieuwe fiets..)
een 100mm Reba of SID is 26" dus kan sowieso mee naar volgende fiets. Jip zal je dankbaar zijn :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zal eens gaan zoeken. Hebben 26" (kinder)fietsen in de regel tapered of non-tapered vorken?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: wo 14 april 2021, 09:38 Zal eens gaan zoeken. Hebben 26" (kinder)fietsen in de regel tapered of non-tapered vorken?
non tapered kopen, kun je met reducer ook tapered gebruiken dus win win
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Bedenk me net dat er een dikke kans is dat de volgende fiets wielen met steekassen krijgt. Past dat weer niet... Bovendien ziet het er naar uit dat meneer binnenkort aan de bmx fiets mag, dus ik vrees met de voorziene aanschaffen binnenkort dat hij de vering voorlopig nog even uit armen en benen mag halen.

Iemand nog tips voor BMX materiaal? :oops: :oops:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Bmx maten gaan van mini, naar junior, naar uiteindelijk pro xxl , mijn zoontje van net 7 rijdt sinds een maand of twee op de baan op een haro junior en sinds kort in het bos op een woom off 5, daarvoor op een haro mini race en een woom 4, hij is ongeveer 130 cm... de mini hebben we nu over, als je daar belangstelling voor hebt en je woont in de buurt (023) laat maar weten.. verder, qua tips, ik heb mijn oude elleboog beschermers aan hem gegeven die hij als knie beschermers gebruikt en dat werkt echt super goed het stukje voor de onderarm doet het goed op de schenen en het impact schuim houdt ze lekker soepel :) een body protector is geen overbodige luxe, houdt marktplaats in de gaten. Het zijn best gewilde artikelen.. Piet van de Ende in ik meen Mijdrecht is een top winkel van een echtpaar met een onbegrensde liefde voor de sport, de website is een beetje brak, maar je moet er ook gewoon langsgaan 😎 het zijn mensen van voor de digitalisering..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: wo 14 april 2021, 19:41 Bedenk me net dat er een dikke kans is dat de volgende fiets wielen met steekassen krijgt. Past dat weer niet... Bovendien ziet het er naar uit dat meneer binnenkort aan de bmx fiets mag, dus ik vrees met de voorziene aanschaffen binnenkort dat hij de vering voorlopig nog even uit armen en benen mag halen.

Iemand nog tips voor BMX materiaal? :oops: :oops:
BMX spul is veel te krijgen en relatief betaalbaar als je MTB gewend bent. Denk een Junior qua maat voor jouw "kleine". Lange handschoenen, BX broek, bodyprotector en Fullface :-q
Er zit ook een "bmx marktplaats" groep op facebook waar veel wordt aangeboden, net als op Marktplaats zelf.
Wij hebben hier ook nog wel 1 en ander liggen wat je kunt passen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dank voor de tips. Piet vd Ende zit zo ongeveer op loopafstand van ons huis zag ik :D

@yo-eddy: keertje passen is een goed plan. Weet moeten sowieso dat nieuwe baantje in hintergardien eens uitproberen :-q
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Updeet. Na een bezoekje aan Piet zijn we een BMX rijker en een heel schappelijk bedrag armer :winkie:
Het is een tweedehands Haro in maatje junior geworden.

Meteen maar een harnas gekocht, die gaat morgen meteen aan in Mook.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

:-q

Harnas voor jezelf of voor de kleine?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Voor de kleine. Ik moet het doen met een backprotector en elleboog beschermers :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie