Welke MTB voor mijn zoontje?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Michellemenzo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 maart 2021, 12:29

Hoi allemaal,

Ik kom net kijken in de wonderen wereld van mountainbiken! Mijn zoontje wordt 14 april 7 jaar en is 122 lang. Op internet wordt ik niet echt wijs van welke MTB het best bij hem zou passen. Ik lees echter verschillende adviezen :~ ; de 1 zegt een 20 inch en de ander 24 inch. Voor ons is het belangrijk dat hij er minstens een tot twee jaar goed op kan fietsen en niet mega duur is. Wel hebben we het liefste remschijven voor en achter.

Wie heeft er voor mij een goede tip? Merk en inch maat svp :)

Groetjes,
Michelle
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Michellemenzo schreef: di 23 maart 2021, 12:34 Hoi allemaal,

Ik kom net kijken in de wonderen wereld van mountainbiken! Mijn zoontje wordt 14 april 7 jaar en is 122 lang. Op internet wordt ik niet echt wijs van welke MTB het best bij hem zou passen. Ik lees echter verschillende adviezen :~ ; de 1 zegt een 20 inch en de ander 24 inch. Voor ons is het belangrijk dat hij er minstens een tot twee jaar goed op kan fietsen en niet mega duur is. Wel hebben we het liefste remschijven voor en achter.

Wie heeft er voor mij een goede tip? Merk en inch maat svp :)

Groetjes,
Michelle
waarschijnlijk nu 20inch, maar over een jaar 24inch. Mijn zoon is 125cm en past net aan op een 24inch, maar eigenlijk nog iets te groot. Keuze is er genoeg, wat vind je megaduur? Ik zou voor een zo licht mogelijke gaan, dat geeft meer fietsplezier en minder frustraties. De duurdere merken zijn Frog Bike of Woom, die zijn mooi qua gewicht. Een Orbea MX 20 inch is een stuk betaalbaarder, maar ook iets zwaarder.
Geen gezeik, mountainbike!
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Kijk eens bij bijvoorbeeld Woom of Frog bikes.

Gebruikt kijken wil ook wel helpen, al zijn de betere vaak aardig waardevast.

Lichtgewicht helpt wel mee in het meer lol hebben in het fietsen. Verende voorvorken op kinderfietsen in die maten zijn vaak dusdanig zwaar dat je er meer ballast dan plezier aan hebt.
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Mijn zoon is 124cm en heeft een 20 inch fiets. Heb hem ook op een 24inch gezet, maar was nu te groot voor hem.

Heb zelf de Giant XTC Junior 20 in Pure Red gekocht. Daar past hij uitstekend op. Zeker wanneer ik af en toe met hem in het bos fiets is het prettig dat de fiets niet te groot is. Anderzijds vermoed ik dat ik over een jaar weer aan de beurt ben. De vraag is dus of het wel mogelijk is om een fiets te kopen die zowel nu als volgend jaar goed past. Misschien gewoon een fiets kopen waar je over een jaar zonder al te veel verlies van af kunt komen. De 20 inch is nu een goede fit en niet op de groei.

Idealiter pas je even ergens een paar fietsen voor hem. Dan zie je snel genoeg wat past en wat niet.

De Giant is overigens niet erg licht :)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Veldwachter schreef: di 23 maart 2021, 14:31 Mijn zoon is 124cm en heeft een 20 inch fiets. Heb hem ook op een 24inch gezet, maar was nu te groot voor hem.
Daar past hij uitstekend op. Zeker wanneer ik af en toe met hem in het bos fiets is het prettig dat de fiets niet te groot is.
Slimme keuze :-q . Ik geef training aan kinderen en zie ze soms apetrots op een nieuwe fiets aan komen, op de groei gekocht. Plots durven ze obstakels die ze voorheen blind namen, niet meer op en af. Achter het zadel hangen kan niet meer etc.

Meestal ben je de fiets, als ze te klein worden, snel weer kwijt voor een nette prijs. Dat is ook mijn eigen ervaring met m'n dochter, daar heb ik nooit op veel afgeschreven.

Schijfremmen: niet persé noodzakelijk. Vaak zitten op kinderfietsen niet de topremmen van de serie maar de instappers. Die geven vaak meer issues dan simpele V-brakes. En inderdaad bij voorkeur een vaste vork: bespaart gewicht, stuurt lichter en ze leren beter sturen.

Succes met de zoektocht.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
emgz84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 oktober 2017, 12:21

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik heb laatst voor mijn kleine man een Giant ARX gekocht. Het is een wat hybride achtig ding met wat smallere bandjes maar voor die kleine werkt het prima op de flow paadjes. Doordat het een heel licht fietsje is zijn ook de V-brakes sterk zat. Voor een ritje door het bos met de kleine prima te doen. Verwacht je echter dat die kleine snel doorpakt en "echt" gaat mountainbiken dan zou ik wel verder kijken. Die van mij gaat over het algemeen echt alleen korte stukken mee op vrij vlak terrein of bij de indoor in Almere. Vermoed dat je dan een 20 inch moet hebben.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Als je er twee jaar mee wil doen dan lijkt een 20 inch me wel erg klein. Met die leeftijd hadden wij de kids op 24 inch en dat was echt prima, de 20 inch werd ze op die leeftijd te klein. Hangt ook wel wat van de bouw van het frame af hoe snel ze op een 24 inch kunnen. Maar naar mijn idee kan je met een 20 inch niet heel lang vooruit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deze al gezien? 20" fietsje te koop op ons bloedeigen forumpje ;-)
viewtopic.php?f=20&t=150288
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

FWIW: mijn kleine shredder is op zijn 6e overgestapt van 20" naar 24". Met 1m20 (of iets kleiner zelfs) paste dat net (zadel omlaag, kort stuurpennetje), maar hij kon er wel meteen goed mee overweg. Inmiddels is er een cm of 8 bij en zit hij nu echt goed op de fiets, maar hij kan er best nog even mee vooruit. (maar fietsen met dezelfde bandenmaat kunnen veel verschillen, ook bij kinderfietsen!)

Als ik zie wat hij er nu op uitvoert, ben ik blij dat we voor schijfremmen hebben gekozen :lol:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik denk niet dat die representatief is voor de hele groep leeftijdsgenoten :lol: :-q
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Kwa maatvoering wel hoor ;-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Weet niet meer precies hoe lang Hidde was maar ook met net 7 op 24" ...... heeft er wel altijd kleiner fietsje bij gehouden om te stunten.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Beetje zelfde verhaal hier. Met 7,5 jaar op een Cube Kid 240 (24”) gezet en dat ging aardig. Na een half jaar (want kinderen groeien snel) paste het prima.
Toen hij net 9 jaar was maar een nieuwe MTB gekocht, want meneer was er alweer uitgegroeid...
Een 20” voor een 7 jarige kan net, maar hou er rekening mee dat je dan al snel naar een maatje groter moet gaan kijken.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier was hij 6,5 jaar op zijn 24"

weet nog wel dat ik 'm voor mijn gevoel iets te vroeg op 24" zette omdat zijn 20" de geest had gegeven maar dat hij er erg snel aan gewend was.

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
De_Veug
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 februari 2021, 11:13

Hier mijn zoontje ook met 6 jaar en ongeveer 1,25 op een 24” cube gezet. Andere fiets ook gepast maar daar was de verhouding anders en kon hij niet goed bij het stuur. Dit weekend zijn we op de Drunense Duinen geweest en hij ging als een speer(tje)!
Plaats reactie