Advies voor mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Noahdd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 09:32

Hoii,

Ik ben op dit moment aan het kijken naar een aantal tweedehands mountainbikes voor een budget van €300-€400. Met eeb uiterste van €450.

Op dit moment heb ik een 27.5" en qua wielmaat bevalt deze me goed, ik wil daarom het liefst niet naar de 26". Ik heb ook gekeken naar de specs van de derailleurs, shifters, voorvorken etc.

Nou blijkt het nog knap lastig om een tweedehandsje te vinden die en 27,5" wielen heeft (of 29) en goede shifters/derailleurs/voorvork heeft. En ook nog eens in de buurt is.

Ik heb een aantal fietsen gevonden en hoor graag wat advies.

- Bulls Wildtail 27.5", Shifter/derailleurs: Shimano Tourney. €450

- Sensa Catena 26", Derailleurs: Shimano XT/Deore, Voorvork: Rockshox dart 2. €399

- Giant XTC-3 26", Shimano XT/Deore. €300

- Cube Aim 26", Shimano Alivio. €450

- Giant Roam 1 Disc, verdere specs niet bekend. €350

Ik hoor graag wat advies over deze fietsen, ik hoop van sommige ook nog wat meer info te krijgen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als je een link naar de betreffende fietsen op marktplaats (?) zou plaatsen wordt het misschien wat makkelijker om er iets over te zeggen. Je wil liever geen 26" maar 3 vd 5 zijn 26" fietsen 🥴 voor wel zeer forse prijzen gezien de 26" wielmaat.
De Giant Roam is een crosshybride, leuk voor een bos- of gravelpad en je kunt je ermee redden maar het is geen mountainbike.
Noahdd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 09:32

gijsje schreef: do 25 maart 2021, 10:32 Als je een link naar de betreffende fietsen op marktplaats (?) zou plaatsen wordt het misschien wat makkelijker om er iets over te zeggen. Je wil liever geen 26" maar 3 vd 5 zijn 26" fietsen 🥴 voor wel zeer forse prijzen gezien de 26" wielmaat.
De Giant Roam is een crosshybride, leuk voor een bos- of gravelpad en je kunt je ermee redden maar het is geen mountainbike.
Er zijn erg weinig 27,5" mtb's te vinden op marktplaats in die prijsklasse en ook nog eens in de buurt, vandaar dat ik ook kijk naar 26" fietsen. Ik heb zelf nooit op een 26" gefietst, dus ik streep deze niet meteen af. Ik hoor alleen van velen dat de 27.5 en 29 inch lekkerder fietst dan de 26". Onderstaand heb ik de marktplaats links:

SENSA Catena Mountainbike
€ 399,00
https://link.marktplaats.nl/m1683749065 ... ialbuttons

Buls Wildtrail Mountainbike 27 inch Wielen in Nieuw Staat
€ 450,00
https://link.marktplaats.nl/m1676150681 ... ialbuttons

Giant XTC-3 mountainbike mtb Shimano XT
€ 300,00
https://link.marktplaats.nl/m1677591524 ... ialbuttons

Zeer Mooie CUBE MOUNTAINBIKE 20’’
€ 450,00
https://link.marktplaats.nl/m1681505601 ... ialbuttons
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als ik het goed lees, bezit je nu een mountainbike, een 27,5"

Wat is er mis mee? Of waarom moet er een andere komen?
Dit vraag ik omdat je je kunt afvragen of de fietsen in de prijscategorie tot 450 euro wel een verbetering gaan opleveren.
Die fietsen in je links zijn allemaal niet echt heel toffe keuzes, maar veel betere zijn er vast ook niet zo makkelijk te vinden.

Je zou ook kunnen nagaan of je je huidige fiets voor 450 euro kunt aanpassen zodat deze weer aan je wensen voldoet.
Als het frame goed is dan kun je met een paar gerichte upgrades of reparaties een heel eind komen.
Als je 'm in de prak hebt gereden dan lukt dat natuurlijk niet :bier:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

https://www.mantel.com/cube-aim-ex

Jouw budget is € 450,-- ? Gooi je huidige 27,5 bike op marktplaats en doe de opbrengst daarvan bij die € 450,-- en koop bijvoorbeeld de Cube uit mijn link. Heb je een degelijke en goed bruikbare nieuwe met garantie en kun je de juiste maat kiezen.
De framematen uit jouw marktplaatslinks varieëren van de maten M , 20 inch , 56 cm tot zelfs 58 cm 😳 Onmogelijk dat 1 en dezelfde persoon op al deze maten goed gaat passen.
Noahdd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 09:32

Elvander schreef: do 25 maart 2021, 11:00 Als ik het goed lees, bezit je nu een mountainbike, een 27,5"

Wat is er mis mee? Of waarom moet er een andere komen?
Dit vraag ik omdat je je kunt afvragen of de fietsen in de prijscategorie tot 450 euro wel een verbetering gaan opleveren.
Die fietsen in je links zijn allemaal niet echt heel toffe keuzes, maar veel betere zijn er vast ook niet zo makkelijk te vinden.

Je zou ook kunnen nagaan of je je huidige fiets voor 450 euro kunt aanpassen zodat deze weer aan je wensen voldoet.
Als het frame goed is dan kun je met een paar gerichte upgrades of reparaties een heel eind komen.
Als je 'm in de prak hebt gereden dan lukt dat natuurlijk niet :bier:
Ik heb nu een B'twin rockrider st 100 van de Decathlon. Heb de fiets nu een jaar, op bospaden etc. prima, maar bijvoorbeeld op het parkour van schoorl merk ik dat de fiets daar niet helemaal geschikt voor is. Ook is ie wat aan de zware kant (16kg).
Zelf zou ik graag een fiets van wat betere kwaliteit willen, vandaar dat ik tweedehands in deze prijsklasse kijk. Ik verwacht nog wel dat ik mijn huidige fiets voor ruim 100 kan verkopen, dus er gaat netto nog wat af. Bedankt voor het meedenken trouwens! :-q
Noahdd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 09:32

gijsje schreef: do 25 maart 2021, 12:20 https://www.mantel.com/cube-aim-ex

Jouw budget is € 450,-- ? Gooi je huidige 27,5 bike op marktplaats en doe de opbrengst daarvan bij die € 450,-- en koop bijvoorbeeld de Cube uit mijn link. Heb je een degelijke en goed bruikbare nieuwe met garantie en kun je de juiste maat kiezen.
De framematen uit jouw marktplaatslinks varieëren van de maten M , 20 inch , 56 cm tot zelfs 58 cm 😳 Onmogelijk dat 1 en dezelfde persoon op al deze maten goed gaat passen.
Hoi,

Ik heb nog niet naar de framematen gekeken, maar het ging me meer om het model fiets en de specs. De €450 is inclusief de verkoop van mijn huidige (ik verwacht dat ie rond de 100-150 zal opleveren). De fiets uit de link ziet er mooi en goed uit, maar is helaas dus net wat te duur voor mij, vandaar dat ik tweedehands kijk, zodat ik voor een lagere prijs wat betere specs kan krijgen.

Bedankt voor het meedenken!
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Noahdd schreef: do 25 maart 2021, 12:25 Ik heb nu een B'twin rockrider st 100 van de Decathlon. Heb de fiets nu een jaar, op bospaden etc. prima, maar bijvoorbeeld op het parkour van schoorl merk ik dat de fiets daar niet helemaal geschikt voor is. Ook is ie wat aan de zware kant (16kg).
Zelf zou ik graag een fiets van wat betere kwaliteit willen, vandaar dat ik tweedehands in deze prijsklasse kijk. Ik verwacht nog wel dat ik mijn huidige fiets voor ruim 100 kan verkopen, dus er gaat netto nog wat af. Bedankt voor het meedenken trouwens! :-q
Ik zou lekker even verder blijven fietsen op je Rockrider en nog even doorsparen tot je 800-1000 euro te besteden hebt. Al de fietsen die je suggereert gaan niet beter rijden dan je huidige fiets.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Noahdd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 09:32

Nog twee mtb's gevonden, staan wel wat verder in NL voor mij, maar voldoen wel redelijk aan mijn eisen.

Giant mountainbike
€ 450,00
https://link.marktplaats.nl/m1678248597 ... ialbuttons

GOEDE STAAT Merida mountainbike 29 inch Shimano SLX deore
€ 345,00
https://link.marktplaats.nl/m1683626261 ... ialbuttons
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Bij die Merida zit je vermoedelijk meteen aan een vorkservice of vervanging vast.
Die staat er helemaal niet goed bij.

Die Giant is klein op het zicht, wat is jouw lengte?

Ik ben het helemaal met Agamer eens, blijf rijden op je Rockrider en neem de tekortkomingen voor nu voor lief.
Je zoekt echt in een prijsrange die je GEEN voordeel op gaat leveren. Andere fiets maar geen betere tenzij je ergens echt geluk hebt.
(zoekopdracht hier op het forum doen en hopen op een forumlid die iets opruimt?)
De 2ehands markt voor mtb's is op dit moment volledig overspannen.
Verkopers hebben daardoor de indruk dat hun 10 jaar oude fiets ineens goud waard is en je koopt dus heel weinig goeds voor jouw budget.

Goedbedoelde tip:
Ik heb echt het idee dat je niet weet waar je naar op zoek bent.
Als ik die Merida en die Giant vergelijk dan zie ik een behoorlijk groot frame bij de Merida en een klein frame bij de Giant.
Dat is niet de juiste weg om een andere mountainbike te zoeken.
Bepaal je budget op dit moment, dat heb je
Bepaal wat je nodig hebt qua materiaal, vork, montage, remmen etc
Bepaal wat je framemaat ongeveer is
Bepaal je inzetbereik
Bepaal of je een realistisch budget hebt voor je eisen, zo nee, dan ben je echt beter af met de beperkte fiets die je nu hebt en dan maar wachten tot je wel die eisen kunt inwilligen.
Succes!

Ps:
Met al die eisen/wensen kunnen we je hier helpen als jij duidelijk omschrijft waar je tegen aan loopt bij je keuzes.
Laatst gewijzigd door Elvander op do 25 maart 2021, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het wordt er niet veel beter op. Toch wel erbarmelijk wat mensen aanbieden voor deze prijzen. Kun jij niks aan doen.
De Merida is meer een crossfiets/hybride fiets. Die gaat niet veel beter presteren op een mtb-route dan je huidige Decathlon fiets.

Ik zou toch even blijven fietsen op je huidige fiets en rustig doorsparen, zoals een aantal hier al hebben aangegeven.

(als mensen deze bedragen vragen en krijgen voor zulke fietsen, kan ik misschien mijn 5 jaar oude Spectral nog wel verkopen voor de aanschafprijs van destijds.. :bier: )
:roll:
Noahdd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 09:32

Elvander schreef: do 25 maart 2021, 14:01 Bij die Merida zit je vermoedelijk meteen aan een vorkservice of vervanging vast.
Die staat er helemaal niet goed bij.

Die Giant is klein op het zicht, wat is jouw lengte?

Ik ben het helemaal met Agamer eens, blijf rijden op je Rockrider en neem de tekortkomingen voor nu voor lief.
Je zoekt echt in een prijsrange die je GEEN voordeel op gaat leveren. Andere fiets maar geen betere tenzij je ergens echt geluk hebt.
(zoekopdracht hier op het forum doen en hopen op een forumlid die iets opruimt?)
De 2ehands markt voor mtb's is op dit moment volledig overspannen.
Verkopers hebben daardoor de indruk dat hun 10 jaar oude fiets ineens goud waard is en je koopt dus heel weinig goeds voor jouw budget.

Goedbedoelde tip:
Ik heb echt het idee dat je niet weet waar je naar op zoek bent.
Als ik die Merida en die Giant vergelijk dan zie ik een behoorlijk groot frame bij de Merida en een klein frame bij de Giant.
Dat is niet de juiste weg om een andere mountainbike te zoeken.
Bepaal je budget op dit moment, dat heb je
Bepaal wat je nodig hebt qua materiaal, vork, montage, remmen etc
Bepaal wat je framemaat ongeveer is
Bepaal je inzetbereik
Bepaal of je een realistisch budget hebt voor je eisen, zo nee, dan ben je echt beter af met de beperkte fiets die je nu hebt en dan maar wachten tot je wel die eisen kunt inwilligen.
Succes!

Ps:
Met al die eisen/wensen kunnen we je hier helpen als jij duidelijk omschrijft waar je tegen aan loopt bij je keuzes.
Erg bedankt voor je reactie! Ik ben inderdaad nog erg aan het oriënteren en onderzoeken wat ik belangrijk vind voor mijn nieuwe mtb. Ik had nog niet naar framemaat gekeken, omdat ik eerst wou kijken naar wat verschillende modellen te bieden hebben.

Enfin, ik weet nu wat beter naar wat ik zoek. 27.5 of 29" wielmaat, shimano groepset Alivio of beter (liefst Deore of hoger), framemaat 20-22". Voorvork heb ik me nog niet echt in verdiept.

In de prijsklasse die ik eerst aan heb gegeven is het erg lastig om al deze specs te krijgen. Heb nu een maximum van €550 tweedehands gesteld, ik denk dat je daarvoor echt wel een degelijke fiets kunt krijgen. In ieder geval een mooie upgrade op mijn huidige st 100.

Ik zie inderdaad ook dat veel mensen hun mtb voor een hoge prijs verkopen op MP en dat ze heel erg snel verkocht zijn. Ook nieuw zie ik erg lange levertijden, misschien dat ik nog een tijdje wacht met de aanschaf, maar suggesties zijn meer dan welkom.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Doe vooral rustig aan, haast is hier niet je beste vriend.
Er komen altijd weer nieuwe fietsen op marktplaats en als de gekte wat over is misschien wel veel meer en betere voor een normalere prijs dan nu.

Shimano deore (of Sram NX) is voor wat serieuzer mountainbiken heb minste dat je wilt hebben.

22inch is bedoeld voor mensen van 190+ cm lengte vergis je niet in die framematen.
Kijk goed bij de fabrikanten op de sites naar de maattabellen en die zijn niet heilig, volgens Lars TB (onze huisadviseur hier) adviseert Canyon steevast een maat te klein. Ik heb nooit een Canyon gereden dus geen eigen ervaring mee.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Voor wat betreft maatvoering loopt het per merk flink uiteen, ik heb hier een wat oudere Rockrider ST 540 27,5 staan in de maat XL , tevens een Cannondale Trail in de maat XL en daar zit flink wat verschil tussen. Bij Cannondale is XL een 21" zitbuis terwijl de Rockrider XL een 19" zitbuis heeft. Daarbij dus ook andere verhoudingen qua bovenbuis etc etc. Dus mocht je nu een Rockrider maat XL hebben zou een Cannondale maat L het best bij jou kunnen passen. Dit gewoon even als aandachtspunt.
Noahdd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 09:32

gijsje schreef: do 25 maart 2021, 19:05 Voor wat betreft maatvoering loopt het per merk flink uiteen, ik heb hier een wat oudere Rockrider ST 540 27,5 staan in de maat XL , tevens een Cannondale Trail in de maat XL en daar zit flink wat verschil tussen. Bij Cannondale is XL een 21" zitbuis terwijl de Rockrider XL een 19" zitbuis heeft. Daarbij dus ook andere verhoudingen qua bovenbuis etc etc. Dus mocht je nu een Rockrider maat XL hebben zou een Cannondale maat L het best bij jou kunnen passen. Dit gewoon even als aandachtspunt.
Ja klopt, ben 1,80m en heb een rockrider maat XL, vond ik fijner zitten dan de L.
Plaats reactie