MTB advies

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MissMar
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 10 april 2021, 16:48

Ben echt nieuw in de MTB scene en zou graag willen starten. Maar heb eerst een fiets nodig 😉

Ik zit te denken om eerst 2ehands iets te kopen aangezien ik eerst wil weten of het echt wat voor mij is (denk van wel maar toch).

Ben vrouw en ben 1.65 wat is dan een goed formaat? En wat zijn goede beginners fietsen?

Of waar moet ik op letten bij het kopen van 2ehands?

Of wat zijn goede nieuwe fietsen voor beginners in een lage prijsklasse?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op dit moment is de fietsenmarkt heel erg lastig. Veel mensen zijn begonnen en veel nieuwe fietsen kennen lange levertijden. In de 2e handsmarkt worden nu ook oude barrels voor prijzen aangeboden alsof ze 3 maanden oud zijn.
De vraag is dan hoe je je budget wil aanwenden? Je kan zoeken voor een leverbare instapfiets met goede onderdelen of voor de goedkoopste fiets waar je met droog weer de trails op kan. Als je dit laatste type fiets koopt, kan je incalculeren dat je hem gaat vervangen als het je bevalt.
Tweedehands kan er van alles met fietsen mis zijn. Dus je moet veel bekijken. Ook wanneer het gewoon slijtageonderdelen vervangen is, is er van het prijsvoordeel weinig meer over.

Wat betreft grootte hebben fietsverkopers allerlei rekenhulpen op hun website staan.

Let wel op dat maten als S en M internationaal zijn. Nederlanders zijn langer dan gemiddeld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Willem Altes schreef: za 10 april 2021, 18:43 Let wel op dat maten als S en M internationaal zijn. Nederlanders zijn langer dan gemiddeld.
Bedoel je nu dat iemand van 165 cm in Nederland langer is dan iemand van 165 cm in Bolivia?


Maar goed, met die lengte zou je bijna altijd goed zitten op een S. Veel maten M zijn al aan de grote kant. En om het in centimeters uit te drukken, maar S is meestal kleiner dan een 40 cm zadelpenbuis/zitbuis.

De zithouding kun je nog aanpassen met kortere stuurpennen bijvoorbeeld.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Als je eerst wilt weten of het wat is voor je dan zou ik je aanraden om een aantal keren een fiets te gaan huren (liefst met een clinic) . Een eerste rit met een oude afgetrapte 2e hands fiets gaat je niet enthousiast maken.

2e hands is geluk hebben, de meeste fietsen in een lage prijsklasse zul je moeten opknappen dus reken daar ook kosten voor.

Niet leverbaar nu, maar echt een prima betaalbare instapfiets met een goed vrouwenzadel:
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... W_TURKOOIS
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Lars TB schreef: ma 12 april 2021, 22:30
Willem Altes schreef: za 10 april 2021, 18:43 Let wel op dat maten als S en M internationaal zijn. Nederlanders zijn langer dan gemiddeld.
Bedoel je nu dat iemand van 165 cm in Nederland langer is dan iemand van 165 cm in Bolivia?
Het linkje naar de Franse Decathlon fiets geeft dit al aan. M begint daar bij 165 cm. Zo lang is Sarkozy ook, dus dat is M. (Wat voor jou het beste past, moet je zelf uittesten; niet blind kopen).
Wat betreft die Decathlon fietsen; de nog goedkopere dames MTB is wel leverbaar. Heeft mechanische schijfremmen (met remkabels) IPV hydraulische. Dat is minder en je zal dit beter moeten onderhouden, maar je betaalt ook minder. Hangt er ook een beetje vanaf waar je van plan bent te rijden hoe belangrijk dit is. (Veel dalen: goede remmen belangrijker dan bij vlakke bosrondjes. Kwaliteitsverschil tussen zo een goedkope fiets en een duurdere fiets merk je overigens wel, maar als je nog niet beter weet...)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

xs, s,m,l,xl....15",16",17".....en gaat zo maar door :roll:
Er is maar één manier/oplossing....meten is weten :-D :-q ongeacht welk maat label ze daar ook aan hangen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Je kan voor je eerste fiets perfect afgaan op de aanbeveling van de fabrikant voor de maat. Zoek in de maattabel op welke maat bij jouw lengte hoort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: wo 14 april 2021, 10:15 Je kan voor je eerste fiets perfect afgaan op de aanbeveling van de fabrikant voor de maat. Zoek in de maattabel op welke maat bij jouw lengte hoort.
Tenzij je een Canyon koopt... :roll: :bier:


Gaat dus niet helemaal op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is net als bij schoenen, van het ene merk heb je 43 nodig, vh andere merk 44.
Of 38 en 39 bij de dames.
Maar als indicatie zijn de tabellen vd fabrikant goed bruikbaar.
Alleen als je op de grens van 2 maten zit kan het lastig worden.
Dan moet je bij de ene naar boven afronden, terwijl je bij de ander beter naar beneden kunt afronden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 14 april 2021, 16:40
zonoskar schreef: wo 14 april 2021, 10:15 Je kan voor je eerste fiets perfect afgaan op de aanbeveling van de fabrikant voor de maat. Zoek in de maattabel op welke maat bij jouw lengte hoort.
Tenzij je een Canyon koopt... :roll: :bier:


Gaat dus niet helemaal op!
Voor je eerste fiets maakt de maat niet 100% uit. Voor jou en mij maakt het uit, maar als je niet beter weet... Ik reedt in het begin van mijn fiets carriere op een 16" GT Zaskar bij 1.82m lengte. Fiets was dan ook iets te klein, maar het reed alsnog fantastisch. Ik heb proef gereden op de fiets van Michiel voordat ik een eigen patientZERO kocht. Ook een maat te klein, fietste ook super. Er zijn hele horden mensen die een maat te groot kopen, die komen ook voldaan het bos uit. Bovenstaande geldt helemaal als je op de grens van 2 maten zit. Je kan dan bijna niet fout kiezen.

Wat is er overigens fout aan de maattabel van Canyon? Voor de WMN versie van de grand canyon raden zij voor vrouwen van 165cm de maat S aan. Lijkt me een perfecte keuze.
Gebruikersavatar
Dennis Ebert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 december 2008, 13:35

Ik heb een volgeveerde 26” Specialized staan in vermoedelijk de juiste maat. Deze wil ik gaan gebruiken als leenfiets bij het geven van trainingen. Als je het leuk vindt mag je hier een keer een begeleide proefrit op maken. Dat is voor mijn eigen plannen ook meteen een goede testcase.
Plaats reactie