2ehands mtb kopen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Spring
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 12:06

hoi allen,

een paar weken geleden zat ik voor het eerst (eindelijk!) op een mountainbike. En daarna heb ik nog een paar keer gehuurd, om te kijken of ik het nog steeds leuk vind. Het antwoord is: ja, zelfs nog leuker :)
Dus nu op zoek naar eigen mtb, zodat ik niet steeds hoef te huren. Het hoeft geen nieuwe te zijn (mag wel); het moet vooral bij mij passen.
Ik heb nu een paar keer een fiets kunnen lenen of huren. Deze zijn 26 inch en compact en dat bevalt me wel.

Ik kan mogelijk onderstaande mtb overnemen:
Merida Matts Elite pro

Ik heb op de site gekeken van Merida, maar kan de specs niet terugvinden. Weet iemand uit welk jaar deze fiets komt?
En hebben jullie nog tips/trucs voor het vinden van een (tweedehands) mtb?

groetjes,
Spring
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Weet je zeker dat ie 2e hands is en niet al xde hands?
Ik vermoed dat de meeste forumleden (die er ooit een hadden) al meer dan 5 jaar geleden afscheid hebben genomen van deze Merida Matts 26 inch bikes. Veel waren ook instapfietsen.
Dit zou zich moeten vertalen in de prijs en het gegeven dat er weinig originele onderdelen meer op zitten.

Je kan natuurlijk hier kijken viewforum.php?f=20
Zijn vaak geen instapfietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fietsmaat van mij had een Merida Matts.
Dat was in 2002...

Nu kan je op een fiets van 2002 best lol hebben hoor.

Maar 2 dingen.
1)De laatste jaren zijn de mtb's steeds verder verwijderd van de racefietsen.
Geometrie is heel anders geworden, geevolueerd.
In 2002 was een mtb eigenlijk nog steeds een racefiets met lompe wielen, een recht stuur en een verende voorvork.
Een nieuwere fiets geeft waarschijnlijk meer plezier. Maar wat niet weet, dat niet deert.
2) Onderhoud.
Een mtb heeft onderhoud nodig, maar ook de maatvoering van onderdelen is geevolueerd.
Op een oudere fiets passen vaak alleen nog onderdelen met oudere afmetingen.
Die ouderwetse maten zijn vaak niet meer in de topklasse te koop. Dus zit je bij reparatie en onderhoud vast aan budget spul.

Beide geen enorm probleem natuurlijk.
Jij wilt fietsen, en dat kan ook op een oudere fiets.
Als je het maar weet, dan kan je er rekening mee houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dat er nog 26" in de verhuur zit. Je zou verwachten dat het wel al 27,5" of 29" fietsen waren.
Ik zou zeggen ga eerst eens een 29" huren, krijg je een beter idee wat er verandert is.
Een leuke 26" kan nog, maar dan wel alles goed proberen en anders hier hier navragen of het nog iets zou kunnen zijn.
Een link of foto´s is dan wel welkom.
Spring
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 12:06

hallo,

bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik zeker wat mee.
Deze mtb gaat het niet worden.
Ik vind een oudere fiets op zich geen probleem, als deze precies passend voor mij is.
En als het dan een passende prijs is, is het een leuke start.
Echter, wat ik al vermoedde, is de vraagprijs veel te hoog (boven 700,00) en biedt daarmee geen mogelijkheden om door te sparen voor een nieuwer model. Daarbij is de tip voor het vervangen-van-onderdelen ook een verstandige om mee te nemen, als ik een duurdere tweedehands aan ga schaffen.

vriendelijke groet,
Spring
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Met een budget van boven de € 700 kan je ook winkels afstruinen om te kijken of er ergens iets nieuws leverbaar is in je maat.

Is lastig, maar niet bij voorbaat onmogelijk.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Wat is je lengte? Als je bijv. lang bent dan is een '29-er fijner.

Mocht je in de buurt van de Maashorst wonen dan ken ik wel een verhuurder die nieuwere bikes heeft die wel 29 zijn.

Voor de prijs die jij noemt heb ik 5 jaar geleden een overjarig model nieuw in de winkel gekocht (Trek x-caliber 9).

Nu ivm corona is de vraag naar bikes zo groot dat je nieuw zeker geen overjarig model meer aankomt en dat er zelfs wachttijden op de nieuwe bikes. Gevolg is dat mensen die hun bike 2e hands verkopen nu de hoofdprijs proberen te vragen netvlies zoals in jou voorbeeld gebeurd bij die Merida. Dat is wat mij betreft een onrealistische 2e handse prijs voor zo'n oude bike.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 april 2021, 16:46Fietsmaat van mij had een Merida Matts. Dat was in 2002...
Maar dat wil -anders dan jouw reactie lijkt te suggereren- natuurlijk niet zeggen dat een Merida Matts zo oud is. Ik heb, om maar eens wat te noemen, mijn Merida Matts TFS XT Edition in 2012 nieuw gekocht. En volgens mij zijn de Merida Matts-en daarna nog jaren verkocht.

Dat is bij tweedehands koop natuurlijk prima te checken, omdat de koper vast wel kan aantonen wanneer de fiets nieuw gekocht is. Als dat niet zo is, is de fiets waarschijnlijk inderdaad niet tweedehands, maar zoveelstehands.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

Bij tweedehands moet je er rekening mee houden dat veel onderdelen slecht of niet leverbaar zijn op dit moment, zeker de oudere en meer exotische varianten.

Er worden best wel fietsen ingeruild, misschien wat zaken afstruinen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marcobiker schreef: do 29 april 2021, 10:10
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 april 2021, 16:46Fietsmaat van mij had een Merida Matts. Dat was in 2002...
Maar dat wil -anders dan jouw reactie lijkt te suggereren- natuurlijk niet zeggen dat een Merida Matts zo oud is. Ik heb, om maar eens wat te noemen, mijn Merida Matts TFS XT Edition in 2012 nieuw gekocht. En volgens mij zijn de Merida Matts-en daarna nog jaren verkocht.

Dat is bij tweedehands koop natuurlijk prima te checken, omdat de koper vast wel kan aantonen wanneer de fiets nieuw gekocht is. Als dat niet zo is, is de fiets waarschijnlijk inderdaad niet tweedehands, maar zoveelstehands.
Lees op de site van Merida dat de Matts in 2019 nog verkocht is, als jeugd mtb, met 26" wielen.
Maar de Matts bestaat dus al zo'n 20 jaar.

Maar los van dat jaartal (2002) is de rest van m'n verhaal wel duidelijk toch?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 5 mei 2021, 00:28Maar los van dat jaartal (2002) is de rest van m'n verhaal wel duidelijk toch?
Zeker. Maar omdat je in je verhaal de nieuwe(re) MTB's wegzet tegen "een fiets uit 2002", geeft dat een mogelijk totaal verkeerde indruk. Vandaar dat ik die even corrigeerde, in die zin dat de fiets ook zomaar 2 in plaats van 20 jaar oud kan zijn (om maar even de range te duiden).
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat is zeker waar.
(Ik had al jaren geen Matts meer gezien of gehoord, dus het klonk antiek)

Maar de waarschuwingen en valkuilen gelden voor alle 2e hands fietsen, en in het bijzonder voor de MP fietsen.
2002 was maar een voorbeeld en Matts een kapstok om het verhaal aan op te hangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie