Nieuwe/Eerste Mtb 29 inch fiets advies

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Olemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 23:14

Geachte forum leden,

Door vrienden een maand geleden toch aangestoken en positief verrast over hoe leuk ik het vind. Allemaal midden 30 en zullen 1 tot 2x per week blijven fietsen en met een nieuwe misschien vaker.

1.82 lengte en rond de 90 kilo aan gewicht zijn mijn fysieke stats. En qua rondes zitten we rond de 30 kilometer per rit. Met name de mtb routes Drenthe.

Ik fiets op een oud start model 26 inch maar wil nu de jongens achterna met een 29 inch.
Eerst zocht ik rond de €500 een start model maar heb me budget omhoog gedaan tussen de 700/1000. Graag hoor ik jullie tips adviezen over welk merk en type het beste uit de test komt.

Bij voorbaat dank!
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik ben zelf 1,90 m en heb een Trek x-caliber 9. Ligt iets boven je budget.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Op dit moment is beschikbaarheid een issue. Bij de meeste heb je te maken met lange levertijden.
In het segment waar jij in zoekt hebben merken zoals Cube, Radon en decathlon de betere prijs/kwaliteit verhouding.
Zoek een fiets met minimaal shimano deore of SRAM NX en een lucht geveerde vork.
Zorg er voor dat het de juiste maat is en als het kan testen.
Olemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 23:14

Klopt Massen ik twijfel ook echt of ik moet/kan wachten op de golf die straks vast op Marktplaats gaat komen..

Kan nu lokaal de Giant Talon 0 op de kop tikken voor zo €850...Voor wat ik als leek kan vinden is het best een goede fiets haha maar ja.
Iemand daar ervaring mee of die op basis van die stats er wat over kan zeggen?

Sowieso bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Olemtb schreef: wo 28 april 2021, 21:05 Klopt Massen ik twijfel ook echt of ik moet/kan wachten op de golf die straks vast op Marktplaats gaat komen..

Kan nu lokaal de Giant Talon 0 op de kop tikken voor zo €850...Voor wat ik als leek kan vinden is het best een goede fiets haha maar ja.
Iemand daar ervaring mee of die op basis van die stats er wat over kan zeggen?

Sowieso bedankt voor het meedenken!
Deze Giant heeft geen luchtgeveerde voorvork. Dat is een nadeel.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Willem Altes schreef: wo 28 april 2021, 23:23
Olemtb schreef: wo 28 april 2021, 21:05 Klopt Massen ik twijfel ook echt of ik moet/kan wachten op de golf die straks vast op Marktplaats gaat komen..

Kan nu lokaal de Giant Talon 0 op de kop tikken voor zo €850...Voor wat ik als leek kan vinden is het best een goede fiets haha maar ja.
Iemand daar ervaring mee of die op basis van die stats er wat over kan zeggen?

Sowieso bedankt voor het meedenken!
Deze Giant heeft geen luchtgeveerde voorvork. Dat is een nadeel.
Klopt, wel een beetje vreemd, de goedkopere Talon 1 heeft wel een lucht geveerde vork.
Het is dan wel hun eigen CREST vork, maar die schijnt toch best ok te zijn.
Olemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 23:14

Bedankt heren!
Oké dat is wel een afknapper dan valt die Talon 0 wel af..

Via Decathlon nog deze gezien:
CROSS COUNTRY MOUNTAINBIKE XC 50 29" EAGLE BLAUW
849
99
4.3 /5
Bekijk alle 179 reviews
8575904
Deze cross country mountainbike is ontworpen voor wie wil starten met XC-mountainbiken.
Train voluit met deze cross country mountainbike XC 50 uit aluminium, met SRAM SX 1x12 transmissie, Sun Ringle-wielen van 29" en Rockshox Judy-voorvork met 100 mm veerweg

En die Giant Talon 1 zou je wel aanrijden qua prijs/kwaliteit?

Merida big 9 ook nog voorbij zien komen als optie.

Dan kijk ik ook nog even wat een cube/Bulls te bieden heeft en andere suggesties zijn ook zeker welkom!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De talon 1 is imo best wel ok voor die prijs.
Luchtvork en deore 2x10 + ook shimano remmen.
Veel gaan naar 1x12 maar er is niks mis met 2x10.
De XC50 is ook wel ok, de SX achter derailleur kan problemen gaan geven op den duur, maar deze is goedkoop naar NX of GX om te zetten.
Olemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 23:14

Dan komt die Merida big 9 200 er wel goed uit toch?

De Merida Big Nine 200 kenmerkt zich door een strak aluminium frame en is afgemonteerd met een mix van Shimano Deore schakelonderdelen. Hierdoor heb je in totaal de beschikking over 1x10 versnellingen. Hiermee krijg je een voorproefje op de 1x12 afmontage die op de duurdere mountainbikes zit. Dankzij de hydraulische schijfremmen remt deze fiets ook erg goed in alle weersomstandigheden. Deze MTB is daarnaast voorzien van een Suntour 32 XCM LOR 100 luchtvering voorvork met lockout waardoor hobbelige bospaden geen probleem zijn.

Ik ben verder niet bekend met het merk...Maar de punten die je vaak noemt heeft deze wel..
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Merida is 1 van de grote jongens, niks mis mee.
Ik wel twijfel over wat voor vork er in zit.
De website van merida heeft het over een XC32 vork, dit bestaat niet. Het is XCM, XCT of XCR
Jouw schrijven heeft het over een XCM vork, ik dacht dat deze geen lucht versie had.
https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... hite/2021/
Je zou ook kunnen kijken naar de Cube attention:
https://www.cube.eu/2021/bikes/mountain ... -greynred/
of een radon, enkele maten zijn weer beschikbaar
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .0-1052513
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Merida is een van de grote fabrikanten uit het verre oosten die ook voor andere merken produceert. Waar bijvoorbeeld Specialized nog nooit een eigen frame heeft gelast staat de teller bij Merida op, eh, keiveul! :D

Giant, Kinesis, Merida horen bij de grootste frameproducenten ter wereld. Kan zomaar zijn dat je Specialized, Scott of Trek ook uit een van die fabrieken komt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Olemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 23:14

massen schreef: vr 30 april 2021, 09:09 Merida is 1 van de grote jongens, niks mis mee.
Ik wel twijfel over wat voor vork er in zit.
De website van merida heeft het over een XC32 vork, dit bestaat niet. Het is XCM, XCT of XCR
Jouw schrijven heeft het over een XCM vork, ik dacht dat deze geen lucht versie had.
https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... hite/2021/
Je zou ook kunnen kijken naar de Cube attention:
https://www.cube.eu/2021/bikes/mountain ... -greynred/
of een radon, enkele maten zijn weer beschikbaar
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .0-1052513
Bij een ander lees ik dit:

Deze stoere mtb heeft een Suntour voorvork met lockout. De afmontage van de Merida Big Nine 200 bestaat onder meer uit een Shimano Deore achterderailleur, welke je de beschikking geeft over 10 versnellingen. De Shimano MT-200 schijfremmen maken het mogelijk om zelfs onder de zwaarste omstandigheden krachtig te kunnen remmen.

Die andere opties zijn ook wel mooi vooral die Cube is een mooie fiets! Pff wat een keuze stres🤣. Twijfel ook echt om nog een maand of 2 marktplaats af te wachten..
Olemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 23:14

Nog even een update:

Ik heb net een bod gedaan die is geaccepteerd
Het gaat om deze fiets:

Hierbij bied ik mijn Cube AMS 100 Pro full-suspension mountainbike aan. Ik bezit deze fiets 1 jaar en het is tijd voor iets nieuws.

Framemaat is 18 inch of maat M. Geschikt voor mensen tussen de 170 en 185. Zadel staat op 79 cm, ik ben zelf 187. Fiets is voor mij net aan te klein.

Vering voor en achter beide Fox float, 100mm veerweg en in top staat. Voor recent geserviced en achter vorig jaar gereviseerd bij Fox.

Aandrijving geschiedt via 11 speed 1by met Sram NX shifter, achterderailleur en 11-42 cassette, crank is Shimano Deore XT met een ovalen 34 tands kettingblad van blackspire met narrow-wide tanden.

Remmen gaat met Formula Oro hydraulische schijfremmen.

Wielen en naven zijn van DT Swiss.

Banden Schwalbe Racing Ray achter en Nobby Nic voor.

Zitten doe je op een Fizik Tundra zadel.

Onderdelen als stuur en zadelpen zijn afkomstig van Ritchey en Easton.

Recent is de fiets technisch nagelopen en daarbij zijn alle lagers, body van het achterwiel, kabels (binnen en buiten), remblokken en handvaten vervangen. Bonnetjes zijn nog aanwezig.

Samengevat een fiets waar je de komende tijd geen omkijken meer naar hebt, maar gewoon kan fietsen. Het frame heeft wat cosmetische plekken, maar dat is te verwachten van een mountainbike van deze leeftijd.

Fiets wordt geleverd met SPD pedalen, maar zonder Wahoo houder, spatborden en pomphouder.

Eventueel te ruil tegen een 29 inch hardtail in 20 of 21 inch.

Mij lijkt het wel een fiets waar ik jaren plezier van ga hebben!
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Ik dacht dat Cube fietsen klein uitvallen, dus met 1.82 zou je dan zeker maat L /19" moet hebben. Dus vooral goed passen voordat je de fiets accepteert.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Klinkt op zich niet verkeerd.
Volgens mij bij het laatste jaar dat Cube de AMS 100 pro had was er nog geen NX 11sp.
Deze zal er dan ook later zijn opgezet.
Weet je ook van wat jaar de fiets is? Of heeft de verkoper ook het jaar aangegeven?
Laatst gewijzigd door massen op vr 21 mei 2021, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie