Help: volledig lost tussen alle fietsen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Chili
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 12:33

Hi,

Na jaren niet meer gebiked te hebben wil ik dit weer gaan oppakken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel merken en specs dat ik er simpelweg niet meer uitkom. Ik heb best wat research gedaan, maar elke keer kom ik weer andere topics/merken tegen en dan komt er weer twijfel.

Type fiets: Trail / Hardtail
Type biker: 1.88 / 90kg / best wel fit (circa 4/5x per week CrossFit addict)
Doel: NL tracks / BE tracks, maar ook vakanties bijv. Italie/Frankrijk
Budget: €1.100 - €1.700

Onderstaand wat fietsen die ik had gevonden:
Cube Reaction Pro / €1249
https://www.cube.eu/2021/bikes/mountain ... eynyellow/

Cube Reaction TM €1249
https://www.cube.eu/2021/bikes/mountain ... rtnorange/

Specialized Rockhopper Expert 29 €1249
https://www.specialized.com/nl/nl/rockh ... 91520-3502

Canyon Neuron Young Hero €1499
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FRD

Canyon Grand Canyon 8 €1399
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FRD

Canyon Stoic 4 €1699
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... enfarbe=GN

Mendiz X21 Carbon MTB €1699
https://www.bikezone.nl/Mendiz-X21-Carbon-MTB-Large

En dan kom ik weer merken tegen als: Orbea, Titus, etc.

Zit hier wat bij of is beter om totaal iets anders te nemen? Of wellicht een bike van een voorgaand jaar?

Graag advies.

:~ :~ :~
"Beginner Biker"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Je hebt er een Young Hero tussen staan. Dat is een 2xs fiets. Weet je dat wel zeker met 1.88cm? :lol:
Verder vind ik persoonlijk de canyon Stoic erg mooi. Iets aggresiever dan de Grand Canyon (XC vs Trail).
Als ik lees dat jij BE en vakanties er mee wil kunnen doen denk ik dat dat een goede kandidaat is. Is in vergelijk met de cubes ook beter afgemonteerd. Een Pike is ook wel prettig met een gewicht van 100+ kg (inclusief fiets). Dus ik wist het wel.
Die Mendiz heb ik nog nooit van gehoord (hoeft niet erg te zijn) maar lijkt me ook meer een XC gerichte fiets.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Ik ben geen hele ervaren persoon maar doe even een voorzetje; correct me if im wrong :wink: :

Wil je echt trail klinkt de Stoic mij ook als een goed match. Er staat ook een leuk artikel op op de site
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2021 ... on-stoic-4

Wil je XC de Reaction Pro of de Rockhopper

Daar tussenin heb je de Reaction TM of de Grand Canyon.

De Mendiz vind ik een beetje een rommeltje maar wel carbon als je dat belangrijk vind.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik vrees dat levertijd ook een doorslaggevend aankoop argument zal zijn :-{
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Chili
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 12:33

Bedankt voor de reacties (de kleine fiets was idd een foutje :tong). Blogpost van de Stoic ziet er overigens zeker prima uit. Enig idee waar deze verkocht wordt?

Als ik dan kijk naar de fietsen van de mensen die reageren, dan zitten deze in een soortgelijke prijsklasse en zijn naar toch ook trails? ECCENTRIC ALU 29 en Trek X-Caliber 8, die ik er ook best prima uit vind zien. Waarom dan die dan wel/niet?

En dan kijk ik verder en zie ik weer Cannondale Trail SL1 & 2 voorbij komen...

Het bos wordt alleen maar groter en onduidelijker :((
"Beginner Biker"
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Leverbaar gaat de keus mede bepalen vermoed ik. Zijn die je nu gevonden hebt wel per direct te verkrijgen?
Chili
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 12:33

ofv schreef: do 29 april 2021, 20:11 Leverbaar gaat de keus mede bepalen vermoed ik. Zijn die je nu gevonden hebt wel per direct te verkrijgen?
Eerlijk gezegd nog geen eens naar gekeken. Is toch niet de eerste criteria? Rijd desnoods naar BE of DU als die daar op voorraad zou zijn.
"Beginner Biker"
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Je kan jezelf helemaal gek maken door heel veel merken te zoeken Je moet ook even kijken wat je nu wil en wat je eisen zijn.
Wil je bij een FM kopen of is een online leverancier als Canyon ook prima? Wil je niet online dan valt er al wat af.
Verder wil je een trailbike hardtail. Je bent aan de lange kant, vast vrij sterk met al die training en je wil ook in het buitenland rijden. Dan is denk ik een goede stevige voorvork een belangrijk punt voor je. Een vork met poten van 32 mm lijkt me dan wat licht, kan je beter voor een fiets met een vork kiezen met poten van 34 mm (zoals bijvoorbeeld de fox voorvork in de canyon). Dat zal wat prettiger functioneren en rijden. Veerweg minimaal 120 mm/130 is ook heel gangbaar. De voorvork is belangrijk voor de eigenschappen en het mtb plezier en is niet een onderdeel dat je zomaar vervangt.
Carbon frame zou ik deze prijsklasse geen waarde aan hechten, dat gaat dan weer ten kosten van de rmontage en het zulen geen topframes zijn in deze prijsklasse.
En nu ook heel belangrijk, wat is leverbaar en voldoet een je eisen en/of hoe lang wil je eventueel wachten?
Er zijn zoveel merken die je kunt opzoeken, dan wordt je gek, zou ik niet doen, kijken of iets aan de eisen voldoet en leverbaar is. Zo niet, afstrepen als optie.
Het lijkt dat er nu ook fietsen tussen staan die geen trailbike zijn met 100 mm veerweg. Dan bijvoorbeeld geen optie meer.

Weet niet wanneer deze weer leverbaar is; https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... r-80-2021/
Kan het niet laten, heb je mogelijk weer iets uit te zoeken. Maar lijkt me zo'n leuke bike.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Chili schreef: do 29 april 2021, 20:03 Bedankt voor de reacties (de kleine fiets was idd een foutje :tong). Blogpost van de Stoic ziet er overigens zeker prima uit. Enig idee waar deze verkocht wordt?

Als ik dan kijk naar de fietsen van de mensen die reageren, dan zitten deze in een soortgelijke prijsklasse en zijn naar toch ook trails? ECCENTRIC ALU 29 en Trek X-Caliber 8, die ik er ook best prima uit vind zien. Waarom dan die dan wel/niet?

En dan kijk ik verder en zie ik weer Cannondale Trail SL1 & 2 voorbij komen...

Het bos wordt alleen maar groter en onduidelijker :((
Het lijkt erop dat je naar de verkeerde dingen kijkt...ik denk dat je voor jezelf eerst duidelijk moet krijgen welk type fiets je zoekt en dan in die categorie gaat kijken. Je kijkt nu naar fietsen uit verschillende disciplines.

De Eccentric is een trail/AM fiets en de X-caliber is een XC fiets, dus eigenlijk is dat appels en peren.
Chili schreef: do 29 april 2021, 15:05 Type fiets: Trail / Hardtail
Type biker: 1.88 / 90kg / best wel fit (circa 4/5x per week CrossFit addict)
Doel: NL tracks / BE tracks, maar ook vakanties bijv. Italie/Frankrijk
Budget: €1.100 - €1.700
Je beschrijving bij type biker vertelt ons enkel iets over je fitheid, het zegt helemaal niets over wat jij graag rijdt. Tussen NL en BE tracks zit ook een wereld van verschil (sommige stukken in de Ardennen zou ik toch niet graag op een XC hardtail rijden :tong ). Rij je je rondjes het liefst zo hard mogelijk en is tijd belangrijk voor je, fiets je graag lange afstanden of maal je niet om PR`s en zoek je een fiets die zo hard mogelijk naar beneden kan en het luchtruim kiest bij elk zandkorreltje wat je tegenkomt?

Begrijp me niet verkeerd, dit is geen afzeiken maar gewoon om je wat beter te laten nadenken over wat je verwacht van de fiets en wat je ermee denkt te gaan doen. Net als in de autosport heb je verschillende disciplines in het MTBen en alle categorieen hebben zo hun eigen type fiets (dat zou de keuze weer makkelijker moeten maken)
Chili schreef: do 29 april 2021, 20:18
ofv schreef: do 29 april 2021, 20:11 Leverbaar gaat de keus mede bepalen vermoed ik. Zijn die je nu gevonden hebt wel per direct te verkrijgen?
Eerlijk gezegd nog geen eens naar gekeken. Is toch niet de eerste criteria? Rijd desnoods naar BE of DU als die daar op voorraad zou zijn.
Nee, niet het 1e criterium maar in deze tijd zeker wel een belangrijke. Praktisch alles is zowat uitverkocht, zelfs onderdelen zijn schaars.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Chili schreef: do 29 april 2021, 20:03 Bedankt voor de reacties (de kleine fiets was idd een foutje :tong). Blogpost van de Stoic ziet er overigens zeker prima uit. Enig idee waar deze verkocht wordt?

Als ik dan kijk naar de fietsen van de mensen die reageren, dan zitten deze in een soortgelijke prijsklasse en zijn naar toch ook trails? ECCENTRIC ALU 29 en Trek X-Caliber 8, die ik er ook best prima uit vind zien. Waarom dan die dan wel/niet?

En dan kijk ik verder en zie ik weer Cannondale Trail SL1 & 2 voorbij komen...

Het bos wordt alleen maar groter en onduidelijker :((
Ik weet niet wat een NS Eccentric alu kost maar als die binnen budget valt is dat zeker een hele mooie. Zelf heb ik een stalen variant, custom opgebouwd en daar kan ik eigenlijk alles wel mee rijden (en dat doe ik dan dus ook).
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Commençal heeft ook mooie hardtails. Al zitten er wel wat langere voorvorken in (160mm, noemen ze hier LTHT) dan de andere voorbeelden die voorbij komen. Voor het buitenland wel erg lekker. In Nederland ook leuk als je wat minder van om het snelst XC rondjes rijden bent.
Chili
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 12:33

RobertG8 schreef: do 29 april 2021, 20:25 1) Wil je bij een FM kopen of is een online leverancier als Canyon ook prima?
2) Carbon frame zou ik deze prijsklasse geen waarde aan hechten, dat gaat dan weer ten kosten van de rmontage en het zulen geen topframes zijn in deze prijsklasse.
3) En nu ook heel belangrijk, wat is leverbaar en voldoet een je eisen en/of hoe lang wil je eventueel wachten?
4 ) Weet niet wanneer deze weer leverbaar is; https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... r-80-2021/
Kan het niet laten, heb je mogelijk weer iets uit te zoeken. Maar lijkt me zo'n leuke bike.
1) Maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit, hoewel 'even passen' natuurlijk best fijn is.
2) Hecht ik ook geen waarde aan in deze prijscategorie. Precies om die reden gaat mijn voorkeur dan ook uit naar een HT ipv fully.
3) Natuurlijk gisteren :D ....maar niet tot na de zomer in ieder geval.
4) Die Cragger zag ik idd ook al in Tweakers MTB post voorbij komen.
TenZNL schreef: do 29 april 2021, 20:39 5) Je beschrijving bij type biker vertelt ons enkel iets over je fitheid, het zegt helemaal niets over wat jij graag rijdt. Tussen NL en BE tracks zit ook een wereld van verschil (sommige stukken in de Ardennen zou ik toch niet graag op een XC hardtail rijden ).
6) Rij je je rondjes het liefst zo hard mogelijk en is tijd belangrijk voor je, fiets je graag lange afstanden of maal je niet om PR`s en zoek je een fiets die zo hard mogelijk naar beneden kan en het luchtruim kiest bij elk zandkorreltje wat je tegenkomt?
5) Heb je helemaal gelijk in. Maar wil zo min mogelijk tegen beperkingen aanlopen als mijn interesses voor type tracks wijzigen. En ben niet een super gevorderde rijder, maar wil er wel in kunnen groeien en dan ook niet tegen beperkingen aanlopen doordat ik een entry level fiets heb.
6) Vwb Pr's en snelle rondes hoeft voor biken persoonlijk niet. Gewoon lekker vlot naar beneden, beetje rammen/beuken en springen. En hecht wel waarde aan goed materiaal/kwaliteit.

Volgens mij moet dit best een aardig beeld geven denk ik zo :roll: Bring it on... :-q

Zijn er winkels/online retailers die jullie voorkeur hebben?
"Beginner Biker"
Rikkepik78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 12 december 2020, 21:53

Geen ervaring, geen theorieën, maar afgelopen december ook weer gestart met fietsen. Ik heb een Rock Machine gekocht. Fietst superfijn, heeft volgens mij alles wat er op moet en valt in jouw prijscategorie. En was bij mij ook direct leverbaar. Ik vind het een aanrader.

https://rockmachine.us/en/2021/mountain ... reen-black
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Chili schreef: do 29 april 2021, 21:47 6) Vwb Pr's en snelle rondes hoeft voor biken persoonlijk niet. Gewoon lekker vlot naar beneden, beetje rammen/beuken en springen. En hecht wel waarde aan goed materiaal/kwaliteit.
Canyon Stoic, Radon Cragger, dat type fiets zoek je dan dus. En dan is een Stoic moeilijk te verslaan qua prijs.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Chili schreef: do 29 april 2021, 20:18
ofv schreef: do 29 april 2021, 20:11 Leverbaar gaat de keus mede bepalen vermoed ik. Zijn die je nu gevonden hebt wel per direct te verkrijgen?
Eerlijk gezegd nog geen eens naar gekeken. Is toch niet de eerste criteria? Rijd desnoods naar BE of DU als die daar op voorraad zou zijn.
Zal mij benieuwen. Je bent niet de enige die een mtb wil kopen momenteel. Veel is niet verkrijgbaar helaas.
Plaats reactie