Hulp nodig bij deze drop off

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

GMBN heeft momenteel ook wel een leuke serie met beginnertips… onderstaande link gaat over het rijden van drop off..

https://youtu.be/YPNukd0hPuQ

Gewoon rustig beginnen met bijvoorbeeld een hogere stoeprand, mocht je techniek daar goed zijn kun je de drop off uit jouw filmpje ook prima rijden. Succes!
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Dennis Ebert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 december 2008, 13:35

Misschien een beetje een indirect antwoord. Op basis van deze beelden lijk je nog niet heel relaxt te staan op je fiets. Staan lijkt een bewust toegepaste techniek te zijn, het is nog geen default setting.

Mijn tip: rijd de wat langere afdalingen die je de komende tijd tegenkomt volledig staand. Absorbeer de schokken met je armen en benen. Experimenteer met het ontlasten of liften van je voor- en/of achterwiel. Verplaats je zwaartepunt van voor naar achter en terug. Zak achter je zadel. Maak wat kleine sprongetjes zonder obstakel. Slinger van links naar rechts. Speel met je fiets.

Je zal merken dat je hobbels op een gegeven moment automatisch absorbeert. Dan kan je deze drop benaderen zoals die in Zoetermeer, maar je armen en benen absorberen dan vanzelf de oneffenheid vlak voor het moment dat je loskomt.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik kan (nog) geen drops, maar ik wil wel een compliment geven aan je dochter voor motivational skills! :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dennis Ebert schreef: zo 2 mei 2021, 09:50 Misschien een beetje een indirect antwoord. Op basis van deze beelden lijk je nog niet heel relaxt te staan op je fiets. Staan lijkt een bewust toegepaste techniek te zijn, het is nog geen default setting.

Mijn tip: rijd de wat langere afdalingen die je de komende tijd tegenkomt volledig staand. Absorbeer de schokken met je armen en benen. Experimenteer met het ontlasten of liften van je voor- en/of achterwiel. Verplaats je zwaartepunt van voor naar achter en terug. Zak achter je zadel. Maak wat kleine sprongetjes zonder obstakel. Slinger van links naar rechts. Speel met je fiets.

Je zal merken dat je hobbels op een gegeven moment automatisch absorbeert. Dan kan je deze drop benaderen zoals die in Zoetermeer, maar je armen en benen absorberen dan vanzelf de oneffenheid vlak voor het moment dat je loskomt.
Dit ^

Laat je fiets wat losser, gooi je zadel eens naar beneden en ga dan staand afdalen. Knieën en ellebogen lichtjes naar buiten (dus nooit je zadel met je knieën klemmen!!) en ontspannen laten rollen. Zo leer je met je lichaam je fiets te manipuleren :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Sander__MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 april 2021, 08:32

Het zijn allemaal tips waar ik mee aan de slag ga.
Duidelijke uitleg ook. Bedankt allen!
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

Ik zie dat je leunt op je stuur, dat lijdt vaak tot problemen zoals “otb” etc.

Op jouw soort vragen reageer ik graag met een de volgende quote: “heavy feet, light hands” - lee mccormack / lee likes bikes.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Gebruikersavatar
Josvvliet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 23:33
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro

Ik heb het geleerd aan de hand van dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=hxPh6Z1q16Q
Ben wel fan van zijn filmpjes, duidelijke uitleg. En daarna natuurlijk vooral veel doen :-)
YT Jeffsy 2020
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ben geeft een prima uitleg over body position in deze video:

ASSUME ATTACK POSITION!!!! :lol: :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=iVLJIuYwW_g
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Josvvliet schreef: wo 4 augustus 2021, 08:45 Ik heb het geleerd aan de hand van dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=hxPh6Z1q16Q
Ben wel fan van zijn filmpjes, duidelijke uitleg. En daarna natuurlijk vooral veel doen :-)
Ik ben vooral een fan van April :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Sander__MTB schreef: za 1 mei 2021, 16:12 Hallo, mijn naam is Sander

Ik begin net met deze sport en heb het erg naar mijn zin. Nu probeer ik af en toe een rockgarden of een drop off. Dat gaat redelijk moet ik zeggen. Nu is er in Noordwijk een drop off die wat schuin naar boven loopt. Hier ging ik dus bijna over mijn stuur heen.

Wie kan mij vertellen hoe deze te nemen en wat ik fout deed?

Mijn dochter heeft het gefilmd.

https://youtu.be/3Mb0IOW3u1k

Alvast bedankt !
10 punten voor je dochter.
Je landt in het filmpje op je voorwiel. Dat moet je niet te vaak doen. Dan ga je over je stuur en op je bek.

Dit ga je niet uit een boekje leren. Er zijn twee opties die je verder brengen. Een clinic voor jou en je dochter. Dan leer jullie dit kunstje in een uurtje en jullie hebben samen een topdag. Of met ervaren rijders mee en afkijken. 'Spieken' is een hele goeie manier van leren.

De truuk is landen op je achterwiel. Dat doe je door je voorwiel omhoog te trekken. Precies wat je doet als je een stoepje of drempel oprijdt. Even je stuur omhoog trekken en je achterwiel er als eerste over heen laten rollen en dan je voorwiel laten zakken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er is totaal geen noodzaak dit op je achterwiel te moeten landen en aan je stuur trekken is om je voorwiel omhoog te krijgen is op z'n minst een brakke omschrijving. Misschien toch maar voor de clinic gaan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

bert l. schreef: wo 4 augustus 2021, 20:52 ...
De truuk is landen op je achterwiel. Dat doe je door je voorwiel omhoog te trekken. Precies wat je doet als je een stoepje of drempel oprijdt. Even je stuur omhoog trekken en je achterwiel er als eerste over heen laten rollen en dan je voorwiel laten zakken.
Zo ben ik al een paar keer van de drops op de 4x track op winterberg gegaan. Dit resulteerde in een leipe manual helemaal tot onderaan de afdaling / helling waar je op land. Was niet de bedoeling maar zag dr wel coool uit :p
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik zou beginnen met je zadel lager te doen. En meer naar achter.

Ik hanteer deze houding (deze drop is iets van 2 meter):

Afbeelding
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bert l. schreef: wo 4 augustus 2021, 20:52
Sander__MTB schreef: za 1 mei 2021, 16:12 Hallo, mijn naam is Sander

Ik begin net met deze sport en heb het erg naar mijn zin. Nu probeer ik af en toe een rockgarden of een drop off. Dat gaat redelijk moet ik zeggen. Nu is er in Noordwijk een drop off die wat schuin naar boven loopt. Hier ging ik dus bijna over mijn stuur heen.

Wie kan mij vertellen hoe deze te nemen en wat ik fout deed?

Mijn dochter heeft het gefilmd.

https://youtu.be/3Mb0IOW3u1k

Alvast bedankt !
10 punten voor je dochter.
Je landt in het filmpje op je voorwiel. Dat moet je niet te vaak doen. Dan ga je over je stuur en op je bek.

Dit ga je niet uit een boekje leren. Er zijn twee opties die je verder brengen. Een clinic voor jou en je dochter. Dan leer jullie dit kunstje in een uurtje en jullie hebben samen een topdag. Of met ervaren rijders mee en afkijken. 'Spieken' is een hele goeie manier van leren.

De truuk is landen op je achterwiel. Dat doe je door je voorwiel omhoog te trekken. Precies wat je doet als je een stoepje of drempel oprijdt. Even je stuur omhoog trekken en je achterwiel er als eerste over heen laten rollen en dan je voorwiel laten zakken.
Voorwiel omhoog trekken resulteert heel vaak in je wiel opzij trekken omdat je bijna nooit tegelijkertijd exact gelijk aan beide kanten van je stuur trekt. Gewoon naar voren duwen/gewicht naar achteren doen. Mooiste is ook tegelijkertijd landen qua wielen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

De truuk is landen op je achterwiel. Dat doe je door je voorwiel omhoog te trekken. Precies wat je doet als je een stoepje of drempel oprijdt. Even je stuur omhoog trekken en je achterwiel er als eerste over heen laten rollen en dan je voorwiel laten zakken.
Voorwiel omhoog trekken resulteert heel vaak in je wiel opzij trekken omdat je bijna nooit tegelijkertijd exact gelijk aan beide kanten van je stuur trekt. Gewoon naar voren duwen/gewicht naar achteren doen. Mooiste is ook tegelijkertijd landen qua wielen.
:-q Precies niet aan je stuur trekken, ik spreek uit ervaring :lol:
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 7 augustus 2021, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nu nog even wat meer ervaring met quoten (quotes hersteld)
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie