advies gezocht voor eerste aankoop MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
love.the.outdoors
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 30 april 2021, 12:49

De mountainbike fever slaat aan in ons gezin. Mijn zoon heeft een mtb en nu wil ik samen met hem het bos in. Mijn budget is rond €300 (al hoger gezet na het lezen van meerdere adviezen). Ik ben zelf 174cm.
Graag ontvang ik tips/advies

Deze heb ik op Marktplaats het oog maar weet niet of het een goede koop is:

Advertentie m1700936464 Trek 6300 | Shimano XT vraagprijs €350
Advertentie m1700697738 Trek 26 inch mtb vraagprijs €275
Advertentie m1699551168 Mountainbike Merida geschikt voor 170-185 cm vraagprijs €180
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Iemand meenemen met verstand van fietsen als ter plekke een fiets bekijkt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het MP spul versleten blijkt te zijn kan je hetzelfde bedrag nog eens uitgeven om de fiets op te lappen.
Dus wat hierboven staat, iemand meenemen die er echt verstand van heeft !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
love.the.outdoors
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 30 april 2021, 12:49

Bedankt voor jullie tip. Iemand mee nemen met verstand van mountainbikes zou ik graag doen. Maar helaas ken ik niemand die een mountainbike heeft dus zal ik het echt zelf moeten doen.

Is het dan beter om een nieuwe fiets bij Decatlon te kopen?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

love.the.outdoors schreef: wo 5 mei 2021, 10:14 Bedankt voor jullie tip. Iemand mee nemen met verstand van mountainbikes zou ik graag doen. Maar helaas ken ik niemand die een mountainbike heeft dus zal ik het echt zelf moeten doen.

Is het dan beter om een nieuwe fiets bij Decatlon te kopen?
Als je vertelt in welke regio je woont, is er misschien we een forum lid die je kan helpen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
love.the.outdoors
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 30 april 2021, 12:49

Als je vertelt in welke regio je woont, is er misschien we een forum lid die je kan helpen.
[/quote]

Dat zou wel heel fijn zijn als iemand zou willen helpen. Ik woon zelf in Amersfoort en heb met een straal van 25km zitten zoeken. Ik heb een Merida gekocht maar ben er al achter gekomen dat net te klein is voor mij. Gelukkig vind mij zoon dat niet erg.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Met alle respect, een budget van €300 om met mountainbiken te beginnen is wel heel weinig. Buiten het feit om dat je voor dat geld geen fatsoenlijke bike kunt kopen zal je ook wat budget moeten hebben voor iig een helm. Kleding en schoenen eigenlijk ook maar dat zou je nog uit je huidige sportgaderobe kunnen halen. Ideaal is het echter niet.

De hele 2e hands markt is compleet overspannen en voor €300 zal je niet echt iets vinden wat geschikt is of geen onderhoud nodig heeft. De Decathlon fietsen geven je veel waar voor je geld maar je zal je budget toch echt wel moeten verdubbelen.
love.the.outdoors
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 30 april 2021, 12:49

Dice Oldskool schreef: ma 10 mei 2021, 12:51 Met alle respect, een budget van €300 om met mountainbiken te beginnen is wel heel weinig. Buiten het feit om dat je voor dat geld geen fatsoenlijke bike kunt kopen zal je ook wat budget moeten hebben voor iig een helm. Kleding en schoenen eigenlijk ook maar dat zou je nog uit je huidige sportgaderobe kunnen halen. Ideaal is het echter niet.

De hele 2e hands markt is compleet overspannen en voor €300 zal je niet echt iets vinden wat geschikt is of geen onderhoud nodig heeft. De Decathlon fietsen geven je veel waar voor je geld maar je zal je budget toch echt wel moeten verdubbelen.
Dank voor je bericht.
Een budget van €600 voor een beginner vind ik wel erg hoog. Uit andere forums heb ik veel advies gelezen dat je met een budget van €300 wel iets leuks moet kunnen vinden. Ik houd idd rekening mee met eventuele kosten dier erbij komen om een 2e hands rijklaar te maken. Kleding en schoenen als beginner hoeft niet iets bijzonders te zijn.
Goed om te horen dat Decathlon kwaliteit bied. Daar had ik mijn twijfels over maar dat hoeft dus niet.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Voor Decathlon fietsen geldt ( maar ook voor veel andere merken ) je krijgt wat je betaald en meer ook niet. Geef je weinig uit, dan krijg je ook weinig... Enkel Decathlon gaat ook onder de € 400,-- grens daar waar een merk als Cube de ondergrens iets hoger heeft liggen.
Ik moet echter eerlijk zeggen...een kennis van mij heeft recent een B-Twin / Rockrider van marktplaats geplukt die nieuw € 400,-- heeft gekost. Daar hebben we wat slijtagedelen zelf van vervangen zodat de aanschaf incl losse onderdelen op € 200,-- kwam. Fiets heeft mechanische schijfremmen dus daar komt nog een keer € 50,-- bij voor een gebruikt setje shimano hydraulische budget remmen. Ik heb er mee gereden en meer lol voor dit budget kun je bijna niet hebben,fiets valt niet tegen ! Maar je moet het wel gewoon heel erg treffen, aanschafprijs was belachelijk laag voor een 27,5 inch bike van een goed jaar oud( € 125,--) en als je alles zelf kunt fixen upgraden kun je voor € 300,-- een klein eindje komen.
love.the.outdoors
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 30 april 2021, 12:49

Vandaag deze super mooie mtb gekocht via marktplaats bij mij in de buurt. Mtb is nog maar 1 jaar oud maar bijna niet gebruikt en heeft me €275 gekost. Ik kan niet wachten om het bos in te gaan met mijn zoon.

Bulls Sharptail
21 versnellingen
Framemaat is 46
Bandeninch is 27.5

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Voor die prijs een keurige fiets in deze tijden. Veel plezier ermee.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Netjes, goed gevonden voor dat geld. Veel plezier ermee en geniet ervan samen met je zoon. :-q

Al een helm gekocht?

Ik zou ook nog even de positie van je remhendels aanpassen. Die staan nu bijna loodrecht naar beneden en dat kan nooit een fijne zitpositie opleveren.
love.the.outdoors
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 30 april 2021, 12:49

Dice Oldskool schreef: vr 14 mei 2021, 21:32 Netjes, goed gevonden voor dat geld. Veel plezier ermee en geniet ervan samen met je zoon. :-q

Al een helm gekocht?

Ik zou ook nog even de positie van je remhendels aanpassen. Die staan nu bijna loodrecht naar beneden en dat kan nooit een fijne zitpositie opleveren.
Bedankt! Ja, helm heb ik al. Goede tip.
En de remhendels was mijn nog niet opgevallen. Ik zal ze morgen aanpassen. Bedankt voor te tips! :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Netjes hoor. Ziet er goed uit voor dat geld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

In deze tijd is dit zeer zeker een goede deal. Nieuw was deze minimaal 2 x zo duur.
Plaats reactie