Heb ik wel de juiste fiets gekocht?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Guru
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 13:21

Hi allemaal,

Ik heb een par weken terug mn eerste mountainbike tochtjes gemaakt met een huur fiets. Ik ben oa in Amerongen geweest en het downhill ging mij super goed af en vond ik ook echt fantastisch. Het was een bulls hardtail maatje XL, ikzelf ben 1.93m 102kg (sportief)

Ik heb nu recent mijn eerste fiets gekocht:

Bulls Sharptail 2 (56 CM)
Tyres: Styx Ace of Pace Tyres.
Brakes: Tektro HD-M285 hydraulic disc brakes.
Brake lever: Tektro HD-M285 brake lever.
Cassette: Shimano CS-HG200-8 12-32T Cassette.
Suspension travel: 100mm.
Rims: Styx DDM–2 rims.
Fork: SR Suntour XCM DS HLO suspension forks.
Gears: 24 speed
Hub gear type: Shimano Acera RD-M3000-SGS 9 speed Rear Derailleur.
Wheel size 29 inches.
Frame Material: Aluminium 7005 frame.
Gear lever: Shimano Altus SL-M310 gear lever.
Rear Derailleur: Shimano Acera RD-M3000-SGS 9 speed Rear Derailleur.
Crankset: Shimano Altus FC-M311 cranks.
Front Derailleur: Shimano Altus FD-M310 Front

Voor mijn gevoel was ik veel minder wendbaar op deze fiets. Het koste mij veel meer moeite om bochten goed in te sturen en ook de klappen opvangen ging zwaarder.
Wellicht komt dit ook door het parkour, ik was met deze fiets in den treek fietsen, waar ik doorgaans vee meer moest trappen en op mn zadel blijven zitten.

Kan het zijn dat de reach van mijn fiets iets te groot is? Verder vroeg ik mij ook af of mijn set up en met namen de ST XCM voorvork wel goed genoeg zijn om plekken als Amerongen met volle snelheid af te scheuren.
Laatst gewijzigd door Guru op za 8 mei 2021, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je vermeld niet de maat van je fiets, maar met 1.93 zal een Bulls eerder te klein dan te groot zijn. Ik weet ook niet wat fiets je gehuurd had, maar de fiets die je nu gekocht hebt zit waarschijnlijk in het zeer betaalbare segment. En dan zal hij wat zwaar zijn, en voorzien van matige banden en vering waardoor het allemaal een stuk minder soepel rijdt. Vermoed ik in ieder geval.... Daarnaast kan de afstelling nog een rol spelen. Maar zonder meer info is dat lastig inschatten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Guru
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 13:21

Het is een 56 cm frame, dus dat zou prima moeten zijn lijkt me.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Guru schreef: za 8 mei 2021, 13:58 Het is een 56 cm frame, dus dat zou prima moeten zijn lijkt me.
De zadelpen lengte zegt weinig over de reach. Dat kan per merk en type behoorlijk schelen.
Een foto van jou op de fiets zegt veel meer.
Vaak zit er op deze fietsen een langs stuurpen en kun je met een kortere stuurpen en een breder stuur de wendbaarheid vergroten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ok, als jij het zegt. Maar waarom kom je dan hier vragen of je wel de goede fiets hebt gekocht? :wink:
Maar kijk ook even naar mijn andere vragen en opmerkingen, die zijn waarschijnlijk relevanter. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

https://www.bulls-bikes.com/gb-en/produ ... OE=RHOE_56,
nieuwprijs '21x model ongeveer 750,-.
3x8 versnellingen, Shimano Altus/Tourney afgemonteerd, Suntour vorkje, hydrolische remmen, no-name wielen en banden, 15,2 kg (meestal voor de kleinere maat)... 'dat zegt alles'.
Wielset en frame zullen gegarandeerd aan de zware kant zijn voor deze prijs, niet perse een nadeel voor een zware rijder (stevigheid gewenst), maar toch... Geometrie zal ook zeer behoudend zijn van deze instapper, en hij zou kort vallen (op de website zelf is er niets over te vinden, zegt ook wat)?

Of het verkeerd is hangt ervan af wat je zocht, wat je had verwacht, hoe fanatiek je ermee gaat fietsen. Fietsen zijn momenteel amper verkrijgbaar, sowieso al een probleem. En bij dit budget vind je niet snel 'overvliegers'. Internetters bieden dan verreweg de meeste waar voor het geld.

Een moderne zeer trailgerichte overvlieger is bv de net nieuwe Canyon Stoic 2, 'een hit'. Moderne geometrie, in maat XL ook lang genoeg. Wel 899,-... En... niet meteen beschikbaar. Alleen de banden vervangen voor iets wat in Nl wat vlotter rolt, en klaar ben je qua afmontage. Inzetbereik wel erg 'afdaalgericht', 'meer parkgericht', zware trails dus. Maar met die vlottere banden valt dat nog goed te tunen.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab.

Een Grand Canyon 7 is ook een mooie 'trail-light' hardtail, zeer geschikt voor allround XC-rondjes op Nl'se parcoursen, zoals de UHR.
Komt al met dropper, 1x12 afgemonteerd, goede instapvork, wel 'pas' vanaf 1199,-... Wel helemaal af.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FGY.

Wat je ook kunt doen: bellen met het verhuurbedrijf en vragen wat ze je hadden meegegeven. Dan eens checken of die fiets er nog is, wat die kost, hoe die was afgemonteerd, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Guru
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 13:21

Mad Wally schreef: za 8 mei 2021, 14:15
Guru schreef: za 8 mei 2021, 13:58 Het is een 56 cm frame, dus dat zou prima moeten zijn lijkt me.
De zadelpen lengte zegt weinig over de reach. Dat kan per merk en type behoorlijk schelen.
Een foto van jou op de fiets zegt veel meer.
Vaak zit er op deze fietsen een langs stuurpen en kun je met een kortere stuurpen en een breder stuur de wendbaarheid vergroten.

Hi Mad Wally, sorry dat is inderdaad niet zo handig.
Hieronder een fotolink van de fiets (ik heb de 29er versie)
https://www.amazon.co.uk/Bulls-Sharptai ... B01MRH3COU
Guru
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 13:21

suravida schreef: za 8 mei 2021, 13:51 Je vermeld niet de maat van je fiets, maar met 1.93 zal een Bulls eerder te klein dan te groot zijn. Ik weet ook niet wat fiets je gehuurd had, maar de fiets die je nu gekocht hebt zit waarschijnlijk in het zeer betaalbare segment. En dan zal hij wat zwaar zijn, en voorzien van matige banden en vering waardoor het allemaal een stuk minder soepel rijdt. Vermoed ik in ieder geval.... Daarnaast kan de afstelling nog een rol spelen. Maar zonder meer info is dat lastig inschatten.

Je hebt denk ik gelijk, ik verwacht misschien te veel voor een fiets uit het betaalbare segment (500-750). Misschien toch maar een klein beetje bijleggen en een goede tweedehands op de kop proberen te tikken uit een iets hoger segment, zoals deze: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Guru
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 13:21

aurelius schreef: za 8 mei 2021, 14:41 https://www.bulls-bikes.com/gb-en/produ ... OE=RHOE_56,
nieuwprijs '21x model ongeveer 750,-.
3x8 versnellingen, Shimano Altus/Tourney afgemonteerd, Suntour vorkje, hydrolische remmen, no-name wielen en banden, 15,2 kg (meestal voor de kleinere maat)... 'dat zegt alles'.
Wielset en frame zullen gegarandeerd aan de zware kant zijn voor deze prijs, niet perse een nadeel voor een zware rijder (stevigheid gewenst), maar toch... Geometrie zal ook zeer behoudend zijn van deze instapper, en hij zou kort vallen (op de website zelf is er niets over te vinden, zegt ook wat)?

Of het verkeerd is hangt ervan af wat je zocht, wat je had verwacht, hoe fanatiek je ermee gaat fietsen. Fietsen zijn momenteel amper verkrijgbaar, sowieso al een probleem. En bij dit budget vind je niet snel 'overvliegers'. Internetters bieden dan verreweg de meeste waar voor het geld.

Een moderne zeer trailgerichte overvlieger is bv de net nieuwe Canyon Stoic 2, 'een hit'. Moderne geometrie, in maat XL ook lang genoeg. Wel 899,-... En... niet meteen beschikbaar. Alleen de banden vervangen voor iets wat in Nl wat vlotter rolt, en klaar ben je qua afmontage. Inzetbereik wel erg 'afdaalgericht', 'meer parkgericht', zware trails dus. Maar met die vlottere banden valt dat nog goed te tunen.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab.

Een Grand Canyon 7 is ook een mooie 'trail-light' hardtail, zeer geschikt voor allround XC-rondjes op Nl'se parcoursen, zoals de UHR.
Komt al met dropper, 1x12 afgemonteerd, goede instapvork, wel 'pas' vanaf 1199,-... Wel helemaal af.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FGY.

Wat je ook kunt doen: bellen met het verhuurbedrijf en vragen wat ze je hadden meegegeven. Dan eens checken of die fiets er nog is, wat die kost, hoe die was afgemonteerd, etc.
Goeie tip, ik ga eens bellen met het verhuur bedrijf. Die Grand Canyon zit wel wat boven mijn budget, maar heeft wel alles wat ik zou willen op de korte termijn, misschien kan ik een soortgelijke tweedehands vinden in mijn maat.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hmmm... Ik zou deze even doorlezen: viewtopic.php?f=22&t=149190

En het Canyon Promotie Team, eh, Aurelius heeft een paar goeie tips voor jouw budget, zou ik eerder naar kijken dan naar een willekeurige marktplaatsfiets. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over het algemeen kan je stellen:
Beginner + MP = Kat in de zak

Je huur Bulls was XL.
Jouw Bulls is 56cm.
Is dat ook XL, of XXL ?

Verder ken ik de Styxx velgen en banden niet.
Maar ik gok dat de velgen zwaar zijn (niet verkeerd bij jouw gewicht, maar dat voelt wel wat slomer)
En ik denk dat de banden niet van al te best rubber zijn, dus zwaar en meer rolweerstand.
Een setje andere banden (WP, Schwalbe, Vittoria) en dunnere binnenbanden zal ook veel verschil maken, voor weinig euros.

Verder is in de lagere prijsklasse iedere 100 euro extra een serieuze stap voorwaards.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Guru schreef: za 8 mei 2021, 15:20
suravida schreef: za 8 mei 2021, 13:51 Je vermeld niet de maat van je fiets, maar met 1.93 zal een Bulls eerder te klein dan te groot zijn. Ik weet ook niet wat fiets je gehuurd had, maar de fiets die je nu gekocht hebt zit waarschijnlijk in het zeer betaalbare segment. En dan zal hij wat zwaar zijn, en voorzien van matige banden en vering waardoor het allemaal een stuk minder soepel rijdt. Vermoed ik in ieder geval.... Daarnaast kan de afstelling nog een rol spelen. Maar zonder meer info is dat lastig inschatten.

Je hebt denk ik gelijk, ik verwacht misschien te veel voor een fiets uit het betaalbare segment (500-750). Misschien toch maar een klein beetje bijleggen en een goede tweedehands op de kop proberen te tikken uit een iets hoger segment, zoals deze: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Uit ervaring weet ik dat de mensen die hier vaak reageren op vragen en/of adviesverzoeken heel goed weten waar ze het over hebben.
Als de maat van de fiets goed is zou je ook prima kunnen overwegen om de fiets langzaam ( of sneller ) eigenhandig te upgraden. Zie bv tips van TSTM. Zeker ook een goede upgrade zou zijn om te kijken naar een andere vork ( luchtgeveerd ). De XCM die er nu in zit ken ik, en is erg basic. ( zie dit draadje viewtopic.php?f=14&t=149050&start=45 en volgende pagina met een vergelijkbare upgrade ) Soms wil het ook nog wel eens helpen om foto's te plaatsen zodat de echte kenners ook adviezen kunnen geven betreffende bv lengte van de stuurpen en stand/uitvoering van het stuur.
Real men think straight and flat are boring :-D
JR777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 23 augustus 2020, 20:45

wil je dan je net gekochte fiets meteen weer inruilen?

is het niet een idee om lekker een jaartje te gaan fietsen met je huidige en dan rustig verder te kijken?
Plaats reactie