Advies gevraagd

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Allereerst goedenavond,

Ik lees hier nu een kleine week mee en heb al wel wat ideeen opgedaan.

Eerst een stukje over mijzelf.
Leeftijd 29
Lengte: 181cm
Gewicht: 85kg
Binnenbeenmaat 82/83cm
Keren fietsen: Minimaal 1x per week is de bedoeling.

Nu ben ik dus opzoek naar een MTB dit zal vooral zijn voor de Nederlandse parcours denk hierbij aan: Bergen op Zoom, Dongen, Driebergen/zeist.
Mijn budget heb ik gezet voor de fiets van 1200 euro.
Nu heb ik wat zitten zoeken en is mijn oog op de volgende fietsen gevallen en zou graag jullie mening horen.

Merida big nine limited 1199 euro 29er 19inch

Radon Jealous AL 8.0 1066 euro 29er 18inch

Radon ZR team 8.0 945 euro 29er 18inch

Ik zie dat de 2 Radon fietsen begin juni en half juni weer beschikbaar zijn dus dat gaat opzicht wel. (als dat ook echt zal zijn) De Merida heeft een winkelier nog staan in zijn winkel.

Graag jullie advies, mag ook een andere fiets zijn mits er niet teveel wachttijd opzit.

Ik zie dat de Radon fietsen zonder pedalen enzo worden geleverd hier graag dan ook wel een tip voor ben er echt een leek in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel fietsen worden zonder pedalen geleverd (of met goedkope plasic dingen) omdat pedalen sterk afhankelijk zijn van de persoonlijke voorkeur.
Zadels zijn dat ook, maar die zetten ze er dan wel weer op :wink:
Dus mazzel dat je er een zadel bij krijgt :D

Je kan gaan voor de fiets die je het liefst zou willen, of de fiets die nu beschikbaar is.
Want de beloofde leverdatum is natuurlijk ook niet hard.
Het is een lastige tijd om een fiets te kopen.
Wat je kan doen is nu de Merida kiezen (niks mis mee) en als het mountainbiken bevalt, dan komt er vanzelf een moment dat je "meer" wilt.
Met wat mazzel is dan de situatie wat gestabiliseerd en kan je proefeijden en kiezen uit meerdere modellen.
Ook weet je tegen die tijd ook waar je op moet letten, en wat je voorkeuren zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Dankje voor de snelle reactie.

Twijfel wel echt, die merida is een rode en laat dat nou helemaal niet mijn kleur zijn.

Kan ik hier ergens het verschil vinden in pedalen? Of mensen tips?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Speltip 1, je moet je fiets wel mooi vinden.
Dan ga je er graag op weg, maak je hem sneller schoon etc.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bruudt schreef: ma 10 mei 2021, 21:17 Dankje voor de snelle reactie.

Twijfel wel echt, die merida is een rode en laat dat nou helemaal niet mijn kleur zijn.

Kan ik hier ergens het verschil vinden in pedalen? Of mensen tips?
Discussie over pedalen, los of vast.
viewtopic.php?f=1&t=41549
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Ik zie dat de 18” geleverd kan worden (2/3weken) Radon Jealous AL 8.0.

Nu begin alleen echt de twijfel 18 of 20” als ik de tabel volg moet 18” goed zijn.
Binnenbeen maat: 80/85cm
Lengte: 172.5 tot 182.5
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

altijd de juiste maat kiezen, als je tussen twee maten in valt ga je voor de kleinste van de twee
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Van de 3 zou de jealous ook mijn keuze zijn.
Dan zal denk ik net iemand anders je voor zijn geweest, ik zie er geen beschikbaar.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .0-1052662
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Ik zie het helaas... dan wacht ik nog even af.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Rode fiets, mooi man! 18" is denk ik te klein voor je. Radeon heeft een redelijk korte bovenbuis met slecht 428 mm reach in 18". De 20" is langer en dat past beter. Op mijn Rocky Mountain heb ik ook 428mm reach en rij daar een 90mm stem (ik ben vrijwel even groot als jij).

De Merida 19" is iets langer dan de 18" Radeon, maar korter dan de 20", maar heeft een echt antieke geometrie met 70 graden balhoofdhoek en 73.5 zithoek. Dat doet de Radeon moderner.

Als je bijv kijkt naar de Marin Bobcat: https://www.bikester.nl/marin-bobcat-tr ... 57367.html maat L, dan krijg je een veel modernere geometrie. 67 graden balhoofd, 465mm reach. Past perfect (mijn P12 heeft ook ongeveer die maten). Deze heeft wel een crappy vork en zware wielen, maar de prijs is er ook naar :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dacht ik ook.
De maat naar beneden afronden bij een merk/type dat kort gebouwd is, levert een te kleine fiets op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Bedankt!
Ik hou gewoon echt niet van rood. Ik denk dat ik ga wachten voor de Radon Jealous al 8.0 en dan in de 20”.
Nu ik de maten beter zit te bestuderen lijkt me de 20” ook wat beter dan de 18”.

Mochten er nog tips zijn hoor ik dat graag. Want het is niet dat ik niks met jullie tips wil doen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

jeroentjuh76 schreef: di 11 mei 2021, 08:14 altijd de juiste maat kiezen, als je tussen twee maten in valt ga je voor de kleinste van de twee
Wat is dit voor onzin, niet dat je voor de grootste moet kiezen maar zo stellig kun je dit niet zeggen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

zonoskar schreef: di 11 mei 2021, 16:35 Als je bijv kijkt naar de Marin Bobcat: https://www.bikester.nl/marin-bobcat-tr ... 57367.html maat L, dan krijg je een veel modernere geometrie. 67 graden balhoofd, 465mm reach. Past perfect (mijn P12 heeft ook ongeveer die maten). Deze heeft wel een crappy vork en zware wielen, maar de prijs is er ook naar :)
Ik moets wel even lachen toen ik las:
De lange en lage Marin-Trail geometrie heeft korte kettingbladen voor maximale controle op topsnelheid.
:roll:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

massen schreef: di 11 mei 2021, 19:31
zonoskar schreef: di 11 mei 2021, 16:35 Als je bijv kijkt naar de Marin Bobcat: https://www.bikester.nl/marin-bobcat-tr ... 57367.html maat L, dan krijg je een veel modernere geometrie. 67 graden balhoofd, 465mm reach. Past perfect (mijn P12 heeft ook ongeveer die maten). Deze heeft wel een crappy vork en zware wielen, maar de prijs is er ook naar :)
Ik moets wel even lachen toen ik las:
De lange en lage Marin-Trail geometrie heeft korte kettingbladen voor maximale controle op topsnelheid.
:roll:
Wat dacht je van de:
Stoelverblijven in fastbackuitvoering. Snelle rugleuning maakt verticale naleving mogelijk zonder verlies van kracht.
Een echt onnavolgbare fiets.
Plaats reactie