Advies gevraagd

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Dutch schreef: di 11 mei 2021, 17:34
jeroentjuh76 schreef: di 11 mei 2021, 08:14 altijd de juiste maat kiezen, als je tussen twee maten in valt ga je voor de kleinste van de twee
Wat is dit voor onzin, niet dat je voor de grootste moet kiezen maar zo stellig kun je dit niet zeggen.
dat is helemaal geen onzin, meer een vuistregel
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Het verschild per merk of je beter uit bent met maatje kleiner of groter (als je er net tussen in valt) Bij Canyon is men bij aantal modellen beter af met maatje groter.

Leuk zo’n vuist regel, maar die vlieger gaat vaak niet op. Advies is dan ook bij twijfel ga erop zitten en passen en negeer de vuist regel :-D
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Dutch schreef: ma 10 mei 2021, 21:26 Speltip 1, je moet je fiets wel mooi vinden.
Dan ga je er graag op weg, maak je hem sneller schoon etc.
Als je fietst zie je je fiets niet.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

jeroentjuh76 schreef: wo 12 mei 2021, 07:14
Dutch schreef: di 11 mei 2021, 17:34

Wat is dit voor onzin, niet dat je voor de grootste moet kiezen maar zo stellig kun je dit niet zeggen.
dat is helemaal geen onzin, meer een vuistregel
Niet onderbouwd, achterhaald en niet op specifieke eisen wensen en gekozen frame van de toekomstig gebruiker afgestemd. Het kan heel goed kloppen, maar evengoed de plank volledig misslaan
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Marke schreef: wo 12 mei 2021, 12:24
Dutch schreef: ma 10 mei 2021, 21:26 Speltip 1, je moet je fiets wel mooi vinden.
Dan ga je er graag op weg, maak je hem sneller schoon etc.
Als je fietst zie je je fiets niet.
Dat benadrukt mijn uitgangspunten idd.
Heb je een spuiglelijke fiets, dan wil je er niet eens op weg :wink: laat staan dat je hem daarna weer netjes weg wil zetten.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

jeroentjuh76 schreef: wo 12 mei 2021, 07:14 dat is helemaal geen onzin, meer een vuistregel
Los van de discussie of dit een vuistregel is is het in ieder geval een vuistregel waar je niks aan hebt als advies voor een beginner die een fiets gaat kopen. Een fiets moet passen en dat hangt met meer samen dan totale lengte (ik ben net als TS 181 en zit daarmee meestal ook tussen 2 maten in, nog nooit was de kleinere maat voor mij de betere). Met een stellig advies zonder enige nuance ga je iemand dus niet helpen, als je pech hebt bereik je het omgekeerde.
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Mooie discussie dit🤣 maar heb er wel wat aan.
Het stukje onderhoud van de fiets gaat denk ik wel goed zitten. Ben een fanatiek auto detailer (autopoetser in de volksmond).
De fiets zal dus ook eerst een een “keramische/glas” coating komen voordat ik ermee ga fietsen.

Zoals het er nu uitziet word het een 19” of 20” fiets afhankelijk van het merk.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

:-q Adviezen op dit forum komen namelijk niet met garantie :wink:

Succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben 1.82m en zit ook vaak op de grens van M en L.
Bij mijn vorige HT had ik op advies van de fabrikant de maat naar beneden afgerond, M dus.
Fijne tijden mee beleefd, maar toch altijd het gevoel gehad dat de fiets te klein was.
Zadelpen op het streepje Max, en een iets te lange stuurpen.
Bij mn nieuwe frame zonder nadenken een L besteld (zelfde merk, maar ander model) en daar valt alles precies samen.
Zadelpen hoeft niet in de bovenste stand. Er kan een korte stuurpen worden gebruikt. Fiets is stabieler op snelheid en bij technische klimmen.

Mw TSTM rijdt nu op mijn oude frame en is blij dat ik toen een M heb gekozen, dus eind goed al goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Suggesties
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 17:26

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 mei 2021, 14:47 Ik ben 1.82m en zit ook vaak op de grens van M en L.
Bij mijn vorige HT had ik op advies van de fabrikant de maat naar beneden afgerond, M dus.
Fijne tijden mee beleefd, maar toch altijd het gevoel gehad dat de fiets te klein was.
Zadelpen op het streepje Max, en een iets te lange stuurpen.
Bij mn nieuwe frame zonder nadenken een L besteld (zelfde merk, maar ander model) en daar valt alles precies samen.
Zadelpen hoeft niet in de bovenste stand. Er kan een korte stuurpen worden gebruikt. Fiets is stabieler op snelheid en bij technische klimmen.

Mw TSTM rijdt nu op mijn oude frame en is blij dat ik toen een M heb gekozen, dus eind goed al goed.
Mag ik vragen welk merk/model je oude fiets was? Ik ben ook 1.82m en heb van de week een nieuwe Grand Canyon 8 HT besteld, Canyon raadde een M aan, maar forumgebruikers hier raadden iemand anders een L aan bij vergelijkbare afmetingen, dus ben ik voor de L gegaan.

Omdat ik geen testritjes heb kunnen maken ben ik vrij zenuwachtig hoe de maat gaat bevallen, is toch een dure fiets, en vooral als ie net niet lekker past, dus iedere ervaring die ik van anderen kan meepikken is mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het ging bij mij om een On One Parkwood en een On One Big Dog.
Geen Canyon dus.

Linkje naar het frame, kan je de maten een beetje vergelijken (L).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Ook ik ben 1.82 ( ten minste bij de laatste officiële meting ) en ben erg blij met mijn Cotic in maat L.
Maar inderdaad bij twijfel zorgen dat je eerst eens even kunt passen. Eventueel door eerst te huren of lenen.
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zullen we anders afspreken lengtes van personen te vergelijken met reach en eff.tt. ipv XS (enkel voor Dice) S, M, L, XL en XXL?
Dit vooral aangezien de M van de ene fabrikant de XL van de ander is.

P.s. als detailer is speltip 1 dus zeker van belang ;-) glascoating heb ik ook aan gedacht. Zou dat cablerub afdoende tegengaan?
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Dutch schreef: wo 12 mei 2021, 22:47 Zullen we anders afspreken lengtes van personen te vergelijken met reach en eff.tt. ipv XS (enkel voor Dice) S, M, L, XL en XXL?
Dit vooral aangezien de M van de ene fabrikant de XL van de ander is.

P.s. als detailer is speltip 1 dus zeker van belang ;-) glascoating heb ik ook aan gedacht. Zou dat cablerub afdoende tegengaan?
Heel eerlijk ik denk het niet. Ik breng het aan op ook mijn remklauwen en velgen van de auto maar het is niet dat het dan niet meer krast. Wel beschadig je dan de coating en niet je lak. Maar het is geen wondermiddel. (Helaas ik kan niet gaan werken voor een slechte tellsell reclame)
Het schoonmaken gaat wel veel makkelijker, vuil hecht gewoon niet zo makkelijk. Ook het afspuiten is makkelijk door de coating zullen er minder water druppels blijven liggen hierdoor dus ook geen kalk druppels.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jeroentjuh76 schreef: di 11 mei 2021, 08:14 altijd de juiste maat kiezen, als je tussen twee maten in valt ga je voor de kleinste van de twee
jeroentjuh76 schreef: wo 12 mei 2021, 07:14 dat is helemaal geen onzin, meer een vuistregel
Euh, dat was de vuistregel in de jaren '90.


Nu is het al weer een aantal jaar zo dat je bij twijfel de grootste van de 2 moet pakken.


Kun je redelijk stellig zeggen.


Alleen gaat de trend nu weer naar te lange fietsen, dus als de fabrikanten niet snel tot bezinning komen, dan gaat Jeroentjuh weer gelijk krijgen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie