Shifters

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
sx06105
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 16:02

Zoonlief van 11 heeft een ouder Merida fiets, een Kalahari 510. Hij is helemaal er helemaal gek van. Nu doet zich het probleem voor, dat hij de shifters niet goed kan bedienen: hij moet soms zijn stuur loslaten om te kunnen schakelen.
Geen goede situatie. Een nieuwe fiets wil hij nog niet, dus ik wil die shifters gaan vervangen door tweedehands. Wellicht zijn draai-shifters een goede oplossing. Of shimano's waar de bedieningknoppen/handles vlak bij elkaar zitten. Waar moet ik op letten? Is het erg als ik een 8-shifter koop (hij heeft 3*7 versnellingen), of levert dat problemen op? Welke types kan ik wel - of niet gebruiken. Ik zie bijvoorbeeld nogal wat Nexave voorbijkomen, maar is dat bruikbaar?

Kortom: hier is duidelijk sprake van een kennis gebrek, dus probeer ik hier mijn licht op te steken. Wie kan mij eens stukje op weg helpen?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Draaishifters zijn voor kinderen vaak wel makkelijker dan klikschakelaars. Op de mtb van mijn 8-jarige zit een Shimano RevoShift 7-speed shifter en dat werkt ok. Een 8-speed shifter op 7 versnellingen gaat volgens mij niet werken. Wat ook helpt is zorgen dat de kabels in opperbeste staat zijn. Ieder klein beetje extra frictie in het systeem is voor kinderhanden al snel teveel. Ik heb laatst de buiten- en binnenkabel vervangen toen ik merkte dat hij moeite had met schakelen. Dat scheelde enorm.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een 8 speed shifter koopt moet je eigenlijk ook een 8 speed cassette monteren en daarbij weer een 8 speed ketting.
Probleem is dat de vrijloop en de naaf breder zijn geworden bij de stap van 7 naar 8 speed en dus heb je ook nog een 8 speed naaf nodig, die dan weer niet in je frame past.
Dus ja, dat is een probleem.

Maar wellicht kan je slechts 7 vd 8 klikjes gebruiken. Er zit per klikje maar heel weinig verschil tussen.
Beter om verder te zoeken naar een Revo 7speed shifter
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik had ooit een 8-speed shifter (XT M740) met een 9-speed derailleur (Tiagra, voor de SS kooi) op een 7-speed cassette (volgens mij ook XT) die gestript was naar 5-speed en opgevuld op een XT M756 naaf (derailleur begrensd met de H-L schroef). Dat werkte gewoon betrouwbaar inclusief de trigger overhalen onder absolute vollast (2m uit een starthek)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Geen idee of de SRAM grip shift 7 speed ook gaat werken.
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... omp-p9082/
Bij compatibiliteit staat wel shimano
€8,12 zijn de kosten niet (zal uiteraard wel shipping bij komen)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

massen schreef: wo 19 mei 2021, 22:10 Geen idee of de SRAM grip shift 7 speed ook gaat werken.
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... omp-p9082/
Bij compatibiliteit staat wel shimano
€8,12 zijn de kosten niet (zal uiteraard wel shipping bij komen)
Nee, die werken niet voor kinderen. Gaan te zwaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: wo 19 mei 2021, 21:51 Ik had ooit een 8-speed shifter (XT M740) met een 9-speed derailleur (Tiagra, voor de SS kooi) op een 7-speed cassette (volgens mij ook XT) die gestript was naar 5-speed en opgevuld op een XT M756 naaf (derailleur begrensd met de H-L schroef). Dat werkte gewoon betrouwbaar inclusief de trigger overhalen onder absolute vollast (2m uit een starthek)...
Het zou kunnen werken, een 8 speed shifter met een 7 speed cassette.
7, 8 en 9 speed shimano derailleurs werken door elkaar, zelfde ratio tussen cable pull en verplaatsing.
De shifter moet dan wel bij de cassette passen.
Maar zoals ik al zei, bij de stap van 7 naar 8 speed is de vrijloop breder geworden.
Wat er op neer komt dat de afstand tussen de kransjes vrijwel gelijk is gebleven. Er zijn gewoon een spacer en een kransje bijgekomen.
Wanneer je de uitslag vd derailleur met de schroefjes begrenst op de 7 kransjes, dan gaat het waarschijnlijk gewoon werken.
Van de shifter gebruik je dan de 2e tm de 8e versnelling.
De 1e versnelling kan je net niet kiezen omdat de stelschroef vd derailleur en de kabelspanning dat verhinderen.
Een kinderhand heeft jiet zoveel kracht dat je de shifter daar doorheen trekt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

cheeta schreef: wo 19 mei 2021, 21:51 Ik had ooit een 8-speed shifter (XT M740) met een 9-speed derailleur (Tiagra, voor de SS kooi) op een 7-speed cassette (volgens mij ook XT) die gestript was naar 5-speed en opgevuld op een XT M756 naaf (derailleur begrensd met de H-L schroef). Dat werkte gewoon betrouwbaar inclusief de trigger overhalen onder absolute vollast (2m uit een starthek)...
Hahaha, onder het mom van we gaan het voor iemand met gebrek aan kennis nog eenvoudiger maken.... :winkie: :D :bier:
Real men think straight and flat are boring :-D
sx06105
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 16:02

Dank voor alle reacties.
Alles aan de fiets is goed onderhouden en loopt prima.
Het is niet de bedoeling om de cassette te vervangen, maar alleen de shifters. De ketting, cranckstel en cassette zijn vorige week vervangen. Zoonlief had onderweg pogingen ondernomen om zelf een afgelopen ketting er weer omte leggen en had dat met meer kracht dan verstand gedaan... Thuisgekomen klaagde hij dat zijn ketting er steeds afliep, wat niet vreemd was met een getordeerde ketting.

Omdat er veel 8-9 speed shifters van goede kwaliteit worden aangeboden (Deore bijvoorbeeld) vroeg ik mij af of die gebruikt konden worden en de meerstanden niet te gebruiken. Gegeven de reactie kan ik wellicht beter naar revo-shifters gaan zoeken (die hij nog kent van zijn vorige fiets, een Snake). Blijft de vraag of ik Nexus-shifters kan gebruiken in combinatie met de shimano Tourney achterderailleur.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nexus is voor een versnellingsnaaf en dat werkt niet met derailleurs samen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sx06105
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 16:02

Afbeelding

Even voor de duidelijkheid: deze zitten er nu op..
Plaats reactie