Mtb voor de baas

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Intro:
Ik rij al heel wat jaartjes op een racefiets. Cx-je gehad, mtb ht gehad, gravelbike in bezit en nu bezig met de bouw van een fully. Voornamelijk omdat wat vrienden over/opgestapt zijn op ht mtbs en ik wel eens iets anders wil proberen.
Oudste dochter 7 sinds kort ook op een mtb gezet (haar eigen wens) en ondanks dat de fiets haar wat ruim bemeten is, vind ze het crossen door het park/veldwegen fantastisch.

To the point:
Nou lijkt het mijn vrouw (1.65 ; belangrijk detail-tje ;-)) ook leuk om samen met dochter mee te fietsen.

Ik neig eigenlijk naar twee opties, canyon aanschaffen (liefst onder 1k) of zelf ht bouwen.
Canyon zal een maat S worden en dat is 27.5”.
Zelfbouw kan ook 29er en dat maakt ook dat ik direct reserve setje velgen heb.
Verder neig ik naar 1*12sp shimano, daar ben ik qua techniek vertrouwd mee.

Belangrijkste vraagstuk wat zijn de voor- en nadelen van 27.5 / 29er naast het feit dat ik qua wielen niet kan uitruilen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij beginnende dame 1,65”: 27,5” prima.
Bij dat krappe budget zijn wielsets altijd zwaar. Dan is 27,5” relatief weer wat lichter, trapt/accelereert iets prettiger.
En de wielmaat, incl het iets compactere frame, past geheel naar verhouding bij haar lengte, is speelser dan 29” bij dat budget.
29” kan ook als je klein bent, maar een licht wielsetje is dan wel zo prettig. Vind je niet in zo’ n fiets voor max 1000,-.
Zo’n S-je Canyon GC in 27,5” zou haar prima passen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik weet niet precies wat de levertijd is van die GCs. Deze zou 2-3 weken zijn. Is ook 27,5, binnen je budget en Deore 1x12
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .0-1054864
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Bedankt beide voor de tips, ik ga ook de radon eens qua specs naast de canyon leggen, heeft een leuk kleurtje.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Is qua Maatvoering wel wat aan de kleine kant. De 15" bedoel ik dan
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Ik heb ze net beide bekeken en qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. De canyon heeft kabels intern en op sommige foto’s heeft de canyon een lock out op stuur.
Heeft de canyon draadbanden? Dat kan ik niet echt ontdekken
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik dacht dat zowel de Tough Tpm en de Rapid Rob allebei altijd draadbanden zijn.
Een groot verschil lijkt mij de voorvork, de GC 5 heeft een suntour xcr coil en de radon een judy silver air.
Ik zou een lucht vork kiezen boven eentje met een stalen veer.
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Bedankt allemaal voor de tips, uiteindelijk voor de Radon gekozen, qua frame vond ik de canyon mooier afgewerkt, maar de voorvork in het voordeel vd Radon. Uiteindelijk nog even contact gehad met Canyon en fiets kwam in gelimiteerde aantallen terug op voorraad in September.
Daar willen we niet op wachten. De kleur vd Radon viel ook in de smaak, dus hij staat in bestelling!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

:-q

Welke maat heb je besteld?
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

15” ik heb haar bij kenissen op de s van canyon gezet en volgens mij komt die daar goed mee overeen
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Bedankt allen voor jullie hulp. Ik heb er ondertussen een 70mm stuurpen opgezet. Voorzichtig trailen we nu in zuid Limburg
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Bospaadje schreef: za 26 juni 2021, 13:36 Bedankt allen voor jullie hulp. Ik heb er ondertussen een 70mm stuurpen opgezet. Voorzichtig trailen we nu in zuid Limburg
:-q
Plaats reactie