Mtb voor de baas

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Intro:
Ik rij al heel wat jaartjes op een racefiets. Cx-je gehad, mtb ht gehad, gravelbike in bezit en nu bezig met de bouw van een fully. Voornamelijk omdat wat vrienden over/opgestapt zijn op ht mtbs en ik wel eens iets anders wil proberen.
Oudste dochter 7 sinds kort ook op een mtb gezet (haar eigen wens) en ondanks dat de fiets haar wat ruim bemeten is, vind ze het crossen door het park/veldwegen fantastisch.

To the point:
Nou lijkt het mijn vrouw (1.65 ; belangrijk detail-tje ;-)) ook leuk om samen met dochter mee te fietsen.

Ik neig eigenlijk naar twee opties, canyon aanschaffen (liefst onder 1k) of zelf ht bouwen.
Canyon zal een maat S worden en dat is 27.5”.
Zelfbouw kan ook 29er en dat maakt ook dat ik direct reserve setje velgen heb.
Verder neig ik naar 1*12sp shimano, daar ben ik qua techniek vertrouwd mee.

Belangrijkste vraagstuk wat zijn de voor- en nadelen van 27.5 / 29er naast het feit dat ik qua wielen niet kan uitruilen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij beginnende dame 1,65”: 27,5” prima.
Bij dat krappe budget zijn wielsets altijd zwaar. Dan is 27,5” relatief weer wat lichter, trapt/accelereert iets prettiger.
En de wielmaat, incl het iets compactere frame, past geheel naar verhouding bij haar lengte, is speelser dan 29” bij dat budget.
29” kan ook als je klein bent, maar een licht wielsetje is dan wel zo prettig. Vind je niet in zo’ n fiets voor max 1000,-.
Zo’n S-je Canyon GC in 27,5” zou haar prima passen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163