Fiets marktplaats maar geen verstand er van.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Hallo forum leden.

Mijn naam is Pieter.
Ik fiets nu tijdelijk op een (te kleine) leenfiets op de mbt paden rondom beetsterzwaag. Ik begin het steeds leuker te vinden en dus is het tijd voor een eigen fiets. Na een aantal keer achter het net gevist te hebben bij een nieuwe mbt ben ik op marktplaats gaan kijken. Aangezien ik een complete noob ben op het gebied van mbt's wou ik vragen of jullie misschien mee willen kijken. Ik kwam deze advertentie tegen,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr

Heeft er iemand ervaring met deze verkoper?
En kan iemand misschien wat verte5over de leeftijd van de fiets. Heb op de in het archief van cannondale gekeken maar kon hem zo snel niet vinden.

Alvast bedankt!!
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Fiets komt uit 2018. Nieuwprijs zal wel rond de 1000-1200 euro zijn geweest.

Hier wel te vinden: https://d1mo5ln9tjltxq.cloudfront.net/- ... A990A22213
(Link komt vanaf het cannondale archief, zelf ook te vinden via het archief mocht je de link niet vertrouwen). Pagina 50.

Opzich een prima fiets. Luchtvork, redelijke groepset, remmen zijn ok. Het lijkt er op dat hij door een shop verkocht wordt. Wellicht is het mogelijk om garantie af te spreken. Over de staat kan valt weinig te zeggen met maar een paar foto's en geen closeups anders dan dat het er van een afstandje wel prima uit ziet. Cannondale geeft aan dat het in de US als een 1x verkocht werd. Deze heeft een 2x drivetrain. Dat is natuurlijk makkelijk om te zetten naar 1x, maar wellicht zijn er nog meer verschillen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Dank voor de snelle reactie!

Mijn grootste punt blijft dat het 2de hands is en ik en gewoon geen verstand van heb verder dat dan dat ik ongeveer weer wat ik minimaal wil.
Ik zat zelf te kijken voor een Cube Attention SL, die zou over 4 weken weer leverbaar moeten zijn bij mantel.
Zo te zien is cannondale beter afgemonteerd. Maar de cube geeft de zekerheid van een nieuwe fiets.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

hij is 2e hands ja.
maar van wat ik zie ,een fietsenzaak? dat is dan wel een groot pluspunt

als je een nieuwe kan bemachtigen zou ik daarvoor kiezen
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Pieterj schreef: vr 25 juni 2021, 12:32Maar de cube geeft de zekerheid van een nieuwe fiets.
Hecht ook niet té veel waarde aan die zekerheid. Ook met een nieuwe fiets (of de garantieafhandeling) kan je een hoop gedonder hebben.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Vraag even bij Best2Wielers in Beetsterzwaag wanneer ze de Cannondale Trail 3 nieuw kunnen leveren.
Zij hebben ze normaliter standaard in het assortiment.
Wij hebben daar al twee trail 3's gekocht, ik had de mazzel het showroommodel te kunnen kopen en mijn man had vrij vlot een nieuwe.
Je betaald ietsje meer maar dan is de maat zeker goed en heb je een gloednieuwe.

Of vraag Kramer in Appelscha even wanneer ze die Cube Attention kunnen leveren, soms zegt iemand een reservering af en heb je zo een nieuwe fiets.
Je kunt ze daar overigens ook even testen (huren) om te zien welke framemaat je fijn vindt.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

@Hiltsje

Bij Best ben ik van de week geweest. Duurt helaas nog een poos voordat ze nieuwe fietsen binnen krijgen. De naam van een collega doorgekregen die net nieuwe binnen had maar die waren helaas al verkocht.

Zojuist kramer gebeld. Ik sta op de wachtlijst voor een marida big nine 400 nu. Niet de cube maar voldoet wel aan de eisen, deore en luchtvering. Ze hadden de fietsen al binnen moeten hebben maar ik krijg een telefoontje als ik aan de beurt ben.

Bedankt voor het meedenken allen!!!
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Ik zie nu dat de Cube Reaction Pro waarschijnlijk volgende week leverbaar word bij mantel. De fiets kost wel 250 meer dan de marida big nine 400.
Nu ben ik benieuwd of ik dit als beginner echt ga merken. Ik zie zelf bvb dat de remmen beter zijn dat het 12 ipv 11 versnelling is met xt derailleur. Maar verder zie ik niet veel verschil.

Een voordeel zou zijn dat de fiets er sneller is. Een nadeel dat de fiets niet uit de buurt komt (ivm onderhoud en garantie) en het prijsverschil.

Is de reaction pro het prijsverschil waard in jullie ogen?
Op welke vlakken is de reaction pro beter dan de big nine 500?
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Pieterj schreef: vr 25 juni 2021, 19:36 Ik zie nu dat de Cube Reaction Pro waarschijnlijk volgende week leverbaar word bij mantel. De fiets kost wel 250 meer dan de marida big nine 400.
Nu ben ik benieuwd of ik dit als beginner echt ga merken. Ik zie zelf bvb dat de remmen beter zijn dat het 12 ipv 11 versnelling is met xt derailleur. Maar verder zie ik niet veel verschil.

Een voordeel zou zijn dat de fiets er sneller is. Een nadeel dat de fiets niet uit de buurt komt (ivm onderhoud en garantie) en het prijsverschil.

Is de reaction pro het prijsverschil waard in jullie ogen?
Op welke vlakken is de reaction pro beter dan de big nine 500?
Je bedoelt deze Cube https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... eynyellow/
VS de Merida big Nine 400 (toch?)https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... lack/2021/

Behalve de versnelling met een groter bereik 10-51 met 12 versnellingen (Merida Deore 1x11 11-51) heeft de Cube ook betere remmen (XT). Beide lijken mij vooral leuk als je het vlakke Friesland verlaat, maar misschien is de VAM- berg al steil genoeg om het te merken . Betere remmen zijn ook handig als je geen lichtgewicht bent.

Op bepaalde andere punten zijn de verschillen wel weer klein. Behalve dan nu leverbaar versus wachten dan...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Alles valt te leren ook fiets onderhoud, maar Fietsenmaker is ook niet voor niks een beroep en heb je er zelf de ballen verstand van, dan zou ik serieus lokaal kopen overwegen zodat je daar kan aankloppen bij issues.
Ik snap er inmiddels redelijk wat van, maar mijn fiets heeft nog nooit zo goed geren als sinds een goede fietsenmaker ff alles weer heeft nagelopen en afgesteld.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Die Cannondale heeft € 999,-- gekost in 2018, en dan is €,850,-- best prijzig vind ik. De fiets is het wel waard, heb er zelf ook 1, en ik vermoed zelfs dat deze vd foto een 2017 model is gezien de kleur. In 2018 had ik de keus uit mat zwart of een vrij lichte/fletse kleur oranje en daarna kwam er enkel nog mat zwart en spinazie groen ( alsof het al een keer gegeten was 🤮) 🤣
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Ik zou het ook lokaal kopen, de fiets moet toch sowieso op jou worden afgesteld.
Maar ik zou er vooral graag even op willen fietsen.. anders weet je toch niet wat je koopt?
Heb je straks een fiets van 1300 euro die niet lekker zit.
Kramer verhuurt zowel de Merida big nine als div Cube modellen, naast de winkel knal je zo het mtb-pad op.
Op basis daarvan zou ik mijn keus maken. De specs zijn sowieso wel prima voor een beginner.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Willem Altes schreef: vr 25 juni 2021, 22:53
Pieterj schreef: vr 25 juni 2021, 19:36 Ik zie nu dat de Cube Reaction Pro waarschijnlijk volgende week leverbaar word bij mantel. De fiets kost wel 250 meer dan de marida big nine 400.
Nu ben ik benieuwd of ik dit als beginner echt ga merken. Ik zie zelf bvb dat de remmen beter zijn dat het 12 ipv 11 versnelling is met xt derailleur. Maar verder zie ik niet veel verschil.

Een voordeel zou zijn dat de fiets er sneller is. Een nadeel dat de fiets niet uit de buurt komt (ivm onderhoud en garantie) en het prijsverschil.

Is de reaction pro het prijsverschil waard in jullie ogen?
Op welke vlakken is de reaction pro beter dan de big nine 500?
Je bedoelt deze Cube https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... eynyellow/
VS de Merida big Nine 400 (toch?)https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... lack/2021/

Behalve de versnelling met een groter bereik 10-51 met 12 versnellingen (Merida Deore 1x11 11-51) heeft de Cube ook betere remmen (XT). Beide lijken mij vooral leuk als je het vlakke Friesland verlaat, maar misschien is de VAM- berg al steil genoeg om het te merken . Betere remmen zijn ook handig als je geen lichtgewicht bent.

Op bepaalde andere punten zijn de verschillen wel weer klein. Behalve dan nu leverbaar versus wachten dan...
In min situatie dus niet nodig. Zal vooral hier in Friesland op de paden rijden.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Hiltsje schreef: za 26 juni 2021, 12:56 Ik zou het ook lokaal kopen, de fiets moet toch sowieso op jou worden afgesteld.
Maar ik zou er vooral graag even op willen fietsen.. anders weet je toch niet wat je koopt?
Heb je straks een fiets van 1300 euro die niet lekker zit.
Kramer verhuurt zowel de Merida big nine als div Cube modellen, naast de winkel knal je zo het mtb-pad op.
Op basis daarvan zou ik mijn keus maken. De specs zijn sowieso wel prima voor een beginner.
Wel een goed idee om een rondje te gaan proefrijden op verschillende merken.

Ik zou ook liever lokaal een fiets kopen. Maar met de huidige markt en soms maanden wachtlijst is de situatie wat anders. Afstelling en onderhoud zou bvb door de lokale fietsmaker gedaan kunnen worden.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Uiteindelijk sneller dan verwacht een mtb gevonden. Ik heb vandaag een nieuwe cube attention sl binnen gekregen.

Ik heb de merida afgebeld bij kramer appelscha dus als iemand een zoekt er is misschien weer een plekje op de wachtlijst!!
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Plaats reactie