Advies voor een beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Maiky1001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 juli 2021, 22:45

Hi!

Ook ik ben tijdens corona in aanraking gekomen met mountainbiken, dankzij een vriend! Nu heb ik het geluk gehad om een fiets te lenen en te ontdekken of dit een 'blijvertje' zou zijn. En wat blijkt? Yes!
So far, so good... Ik kon de fiets overkopen, maar wat bleek? Er moest toch het een en ander vervangen worden, waardoor ik nu genoodzaakt ben om verder te kijken.
Ik weet dat het aanbod schaars is momenteel en heb al wat topics doorgelezen, maar toch zoek ik advies.

Leeftijd: 30
Lengte: 186 cm
Doel: De nodige routes meepakken in mijn directe omgeving (Limburg) is de eerste stap. Momenteel hebben we de Brunssummerheide al meerdere malen onveilig gemaakt, maar wellicht dat er af en toe een weekendje 'Het Noorden' in zit.
Nu heb ik veel gelezen over hardtails en fully's, maar ik denk dat voor mijn budget het in eerste instantie toch een hardtail gaat worden. Dit doordat mijn budget rond de €800,- ligt. Hier mag natuurlijk iets van afgeweken worden, maar we moeten niet richting het dubbele gaan :wink: !

Kan iemand mij wellicht adviseren? Door het vele zoeken en (bijv) bike-discount afstruinen... zie ik door de bomen het bos niet meer.

update!
Had zelf het volgende gezien:
https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... id=1010267
https://m.bikester.nl/cube-attention-gr ... 81258.html
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik heb het idee dat marktplaats al voller begint te raken met zo goed als nieuwe, te weinig gebruikte MTB's.
Verkopen gaan iets minder hard heb ik het idee (wellicht ook door enthousiaste vraagprijzen, maar toch). Ik zou daar zeker eens kijken.
Maiky1001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 juli 2021, 22:45

Thanks voor de reactie!
Ik twijfel heel erg aan tweedehands kopen, daar ik goed wil beginnen en ik zelf nog niet zozeer verstand/ervaring heb m.b.t. onderdelen/modellen. Ik zal zeker marktplaats in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Welke fiets heb je te leen, en welke wielmaat?
Dat is voor de vergelijking wellicht handig om te weten.
Want met die Cube Attention is niks mis voor een beginner, maar als je een veel duurdere/beter afgemonteerde fiets te leen had dan valt het je misschien tegen. :lol:
De Aim (27.5" banden)zou ik laten staan als je net zo lief de Attention( 29") koopt want die is toch echt wel beter.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Deze Radon is ook een mooie fiets voor het geld. (wel de variant met 29 inch wielen) Alleen hopen dat die dan ook begin juli leverbaar wordt...

https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... .0-1052513
Maiky1001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 juli 2021, 22:45

Hiltsje schreef: vr 2 juli 2021, 10:35 Welke fiets heb je te leen, en welke wielmaat?
Dat is voor de vergelijking wellicht handig om te weten.
Want met die Cube Attention is niks mis voor een beginner, maar als je een veel duurdere/beter afgemonteerde fiets te leen had dan valt het je misschien tegen. :lol:
De Aim (27.5" banden)zou ik laten staan als je net zo lief de Attention( 29") koopt want die is toch echt wel beter.
Nou dit betrof een Trek 4900 (?) met 26 inch. Deze heb ik kunnen overkopen, maar weer retour gebracht. Ik heb de fiets laten nakijken en toen kwam naar voren dat veel versleten was, vandaar de zoektocht naar een nieuwe.

Klopt het dat ik met betrekking tot de maat een 'L' of 19/20 inch moet hebben?
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Die framemaat hangt heel erg van de fiets of het merk zelf af (en wat je jij fijn vindt zitten).
Ik zou in jouw geval bij de Cube wel eerder voor de 21 gaan omdat de frames niet groot vallen.. maar beste is om dat zelf te gaan testen natuurlijk!

En ja, die oude, half versleten Trek 4600 zou ik ook links laten liggen. :P
Maiky1001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 juli 2021, 22:45

De versleten Trek gaat dit weekend inderdaad terug en die halen we zeker niet meer op!
De zoektocht blijft doorgaan voor een leuke mtb, want ik baal als een stekker dat ik nu niets kan..

Zijn de fietsen in mijn prijsklasse van de decathlon het waard om te bekijken?
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Decathlon heb ik geen ervaring mee, maar er zijn wel een aantal topics over, wellicht kun je die doornemen.

Nog een andere tip... het is de moeite nog wel eens waard om de lokale, kleinere fietswinkels te vragen naar hun voorraad.
Soms hebben ze nog een model staan of krijgen ze weer nieuwe voorraad binnen op kortere termijn.
Je moet het even treffen maar ik gaf iemand anders hier laatst ook die tip en die was vlot eigenaar van een fijne mtb. :-D
Plaats reactie