Eerste MTB, beetje geklust, hoe nu verder?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Hallo allemaal!

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van m’n eerste mountainbike, gekregen van een vriend die hem ooit tweedehands heeft gekocht, maar waar ie al jaren ongebruikt in de schuur stond.

Het is een Gazelle Alu Lite Impulse, en na navraag bij de vriendelijke Gazelle klantenservice, uit 2005. En zowaar het specblad opgestuurd gekregen. Ondanks z’n leeftijd ziet alles er nog super uit, en ben er heerlijk het Drents Friese Wold mee onveilig aan het maken.

Probeer er niet teveel geld aan uit te geven, maar dat is al aardig aan het mislukken. Heb als eerst een fietsbroek, handschoenen en een helm gekocht. Snel daarna een shirt en rugzakje.
Qua materiaal als eerste nieuwe banden, remblokjes achter vervangen (remblokjes voor ogen zo goed als nieuw), nieuwe flatpadels, nieuw zadel, en nieuwe handvatten zijn gister bezorgd. Ketting en tandwielen zien er nog goed uit voor zover ik kan zien, lijkt me dat die al wel een keer vervangen zijn de afgelopen 16 jaar.

Ik ben vooral benieuwd wat jullie zouden doen met de afstelling (vooral van het stuur), en of er nog andere onderdelen op het boodschappenlijstje zouden moeten.

Afbeelding

Afbeelding
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Varttaanen schreef: zo 4 juli 2021, 15:37
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van m’n eerste mountainbike, gekregen van een vriend die hem ooit tweedehands heeft gekocht, maar waar ie al jaren ongebruikt in de schuur stond.
Welkom!
Varttaanen schreef: zo 4 juli 2021, 15:37
Probeer er niet teveel geld aan uit te geven, maar dat is al aardig aan het mislukken. Heb als eerst een fietsbroek, handschoenen en een helm gekocht. Snel daarna een shirt en rugzakje.
Dat lijkt me verstandig, zeker niet teveel los gaan op de dingen die specifiek voor deze fiets zijn. De rest kun je natuurlijk gewoon meenemen naar een volgende fiets.

Varttaanen schreef: zo 4 juli 2021, 15:37
Ik ben vooral benieuwd wat jullie zouden doen met de afstelling (vooral van het stuur) [...]
Met de verstelbare stuurpen die nu gemonteerd is kun je best aardig aanpassen aan de zithouding, eventueel kun je 1 of meerdere spacers die er nu onder zitten nog erboven kwijt als ook nog een mogelijkheid om uit te proberen.

Qua stuur kun je natuurlijk nog een bredere monteren, backsweep, rise....
Varttaanen schreef: zo 4 juli 2021, 15:37
[...]en of er nog andere onderdelen op het boodschappenlijstje zouden moeten.
Je zou kunnen overwegen de binnen- en buitenkabels van de derailleurs te vervangen als het niet te fris meer schakelt. Ook bij de remkabels kun je dat nog doen. Wat vet in je lagers wil ook vaak wel helpen.

Je frame biedt de mogelijkheid voor een schijfrem achter, misschien je achternaaf ook wel? Met een goedkoop gebruikt setje schijfremmen zou je dat kunnen overwegen als upgrade, nadeel is wel dat je remhendels en shifters geïntegreerd zijn. Als je die wil behouden blijft er alleen een mechanische schijfrem achter over als optie. En anders zul je ook de shifters moeten vervangen, geeft je wel gelijk weer de mogelijkheid om die te upgraden naar een setje betere, maar ja, dan blijf je bezig ;)

Soms loont het met een oude fiets wel eens om er een tweede naast te zetten voor het upgraden. Fietsen met versleten tandwielen willen nog wel eens goedkoop aangeboden worden, net als met kapotte voorvork, gebroken frame, wielen die liefde nodig hebben, etc ;)

Vooralsnog zou ik er gewoon lekker mee rijden rijden rijden =)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik zou gewoon lekker gaan rijden.

Afstelling stuur hangt sterk af van hoe jij er op zit. Of die fiets klein is of groot. Ik heb geen idee.

Wat betreft upgrades; het kan ook optie zijn om elke maand dat je geen upgrade doet wat geld opzij te zetten voor de opvolger. Want een fiets uit 2005 blijft natuurlijk zijn beperkingen houden en die kan je niet wegupgraden: er is veel veranderd wat betreft MTBs sinds 2005 en toch was het in 2005 ook leuk; dus dat is het ook met jouw fiets.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik zou er alleen het broodnodige aan spenderen om de fiets rijdend te houden.

Voor wat betreft de afstelling van het stuur: probeer het een en ander en blijf bij de afstelling waar jij je prettig bij voelt.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Willem Altes schreef: zo 4 juli 2021, 23:03 Ik zou gewoon lekker gaan rijden.

Afstelling stuur hangt sterk af van hoe jij er op zit. Of die fiets klein is of groot. Ik heb geen idee.
Ah ja, die informatie ontbreekt…

Ik ben 37 jaar, 180 cm. Fiets heeft een framemaat van 56 cm, met een zelf opgemeten wielbasis van 104,5 cm.
Frame is misschien wat groot, maar de wielbasis is klein voor huidige maatstaven geloof ik. Maar rijdt lekker :-D
massen schreef: ma 5 juli 2021, 11:08 Ik zou er alleen het broodnodige aan spenderen om de fiets rijdend te houden.

Voor wat betreft de afstelling van het stuur: probeer het een en ander en blijf bij de afstelling waar jij je prettig bij voelt.
Zal eens met het stuur spelen, en inderdaad het minimale aan spenderen nu, en sparen voor een opvolger klinkt als goede raad.

En natuurlijk vooral lekker fietsen, komt helemaal goed :-q
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probeer je stuur in een aangename positie te monteren en koop dan een vaste stuurpen die dezelfde positie oplevert.
Deze pen gaat problemen opleveren bij echt MTB gebruik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 juli 2021, 16:33 Probeer je stuur in een aangename positie te monteren en koop dan een vaste stuurpen die dezelfde positie oplevert.
Deze pen gaat problemen opleveren bij echt MTB gebruik.
Das wel een goeie tip! Ben het forum al aan het afzoeken naar de topics over wat die positie zou moeten zijn.

En een stuurpen heb je al voor een paar tientjes :-D
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Varttaanen schreef: ma 5 juli 2021, 21:00 Das wel een goeie tip! Ben het forum al aan het afzoeken naar de topics over wat die positie zou moeten zijn.

En een stuurpen heb je al voor een paar tientjes :-D
Welkom hier, waar fiets je vooral, route Appelscha?
Je zou kunnen overwegen om foto's te ( laten ) maken waarbij zichtbaar is hoe je op de fiets zit.
Hier zitten dan genoeg kenners die je van advies kunnen voorzien!
Real men think straight and flat are boring :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

15jr oud beestje, 26", matig 80mm vorkje, v-brakes, matige Acera-Alivio afmontage, verouderde geometrie... Lekker oprijden en alvast sparen voor tzt een nieuwe?

Gewoon genieten van deze fiets, zolang 'ie voldoet, en zolang je nog kennis aan het maken bent met de sport.
Raak je er echt aan verslingerd, dan zou ik eerder geld opzij zetten voor een nieuwe (maar waar krijg je die momenteel :wink: ?), dan veel te investeren in deze. Een moderne MTB met goede afmontage zal een wereld van verschil maken, zeker naarmate je meer gevorderd raakt en sportiever en uitdagender gaat fietsen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Erwin.vL schreef: di 6 juli 2021, 09:03 Welkom hier, waar fiets je vooral, route Appelscha?
Je zou kunnen overwegen om foto's te ( laten ) maken waarbij zichtbaar is hoe je op de fiets zit.
Hier zitten dan genoeg kenners die je van advies kunnen voorzien!
Op dit moment vanuit huis rondom Diever richting het Drents Friese Wold, daar zit een wirwar aan single tracks. Er zitten ook een paar mooie routes in het Drents Friese Wold, en een ervan start in Diever, maar nog niet gedaan. Wilde eerst even wennen aan het geheel en zeker weten dat ik 25 km goed volhou. Hopelijk binnenkort een keer mooi weer :)

Zal van het weekend eens foto's maken, goed idee. Heb de hoek van de stuurpen al verandert, stuurpen staat nu horizontaal, dus kan eerst zelf wat km maken en kijken hoe het voelt.
aurelius schreef: di 6 juli 2021, 10:01 15jr oud beestje, 26", matig 80mm vorkje, v-brakes, matige Acera-Alivio afmontage, verouderde geometrie... Lekker oprijden en alvast sparen voor tzt een nieuwe?

Gewoon genieten van deze fiets, zolang 'ie voldoet, en zolang je nog kennis aan het maken bent met de sport.
Raak je er echt aan verslingerd, dan zou ik eerder geld opzij zetten voor een nieuwe (maar waar krijg je die momenteel :wink: ?), dan veel te investeren in deze. Een moderne MTB met goede afmontage zal een wereld van verschil maken, zeker naarmate je meer gevorderd raakt en sportiever en uitdagender gaat fietsen.
Ik zie een trend in de adviezen :D
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Misschien heb ik hier in Diever nog wel een stuurpen voor je liggen.
En anders kun je bij Kleijberg ook altijd terecht.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Pollekes schreef: di 6 juli 2021, 20:37 Misschien heb ik hier in Diever nog wel een stuurpen voor je liggen.
En anders kun je bij Kleijberg ook altijd terecht.
Dat is vriendelijk! Alleen m'n MTB budget voor deze maand is al wel zo goed als op :roll: (ik ken mezelf...)

En Kleijberg ben ik wel eens binnen gewandeld, moet ik inderdaad vaker doen, maar ben zo gewend aan online bestellen... maar shoppen bij de lokale ondernemer is natuurlijk beter.
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Plaats reactie