Zithouding van een n00b

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Kreeg de tip om een foto van hoe ik ongeveer op m’n fiets zit te posten.

Ik heb ondertussen de stuurpen horizontaal staan, dat gaf meteen een veel betere controle, maar m’n handen zijn het er nog niet zo mee eens… beginnen toch wel zeer te doen tijdens een rit. Maar dat zal wel over gaan wanneer ik wat meer gewend ben hoop ik. Ook voelt het alsof ik flink voorover zit, maar op de foto lijkt dat mee te vallen.

Dus, ziet dit er een beetje uit alsof het klopt?

Afbeelding
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lijkt me zo vanaf de foto prima, al lijkt de fiets wat klein uit te vallen.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

TenZNL schreef: za 10 juli 2021, 11:50 …al lijkt de fiets wat klein uit te vallen.
Dat verbaast me niet zoveel, de fiets is wat ‘oude stijl’:
56 cm frame
26” wielen
1045 mm wielbasis

Maar durf de groothoek van m’n mobiel ook niet uit te sluiten voor het effect.
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Varttaanen schreef: za 10 juli 2021, 12:58
TenZNL schreef: za 10 juli 2021, 11:50 …al lijkt de fiets wat klein uit te vallen.
26” wielen
De V-brakes hadden dat al verraden :wink:
Maar de overige maten zeggen niet zoveel zonder je eigen lengte en binnenbeen lengte.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

TenZNL schreef: za 10 juli 2021, 13:10 De V-brakes hadden dat al verraden :wink:
Maar de overige maten zeggen niet zoveel zonder je eigen lengte en binnenbeen lengte.
1.80 meter lang, en binnenbeenlengte geen idee...
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Een veel gemaakte beginners fout is om met " de ellebogen op slot" te fietsen. Volledig gestrekte armen net zoals op de foto. En daarmee ook het stuur erg krampachtig vasthouden.

Als je de armen in een wat gebogen houding houdt dan heb je wat natuurlijke demping en tevens komt dat je controle ten goede.

Afstelling voorvork en bandenspanning doen ook een hoop in demping trouwens.

Verder is het voor het lichaam gewoon wennen
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

thijsgillijns schreef: za 10 juli 2021, 16:52 Een veel gemaakte beginners fout is om met " de ellebogen op slot" te fietsen. Volledig gestrekte armen net zoals op de foto. En daarmee ook het stuur erg krampachtig vasthouden.

Als je de armen in een wat gebogen houding houdt dan heb je wat natuurlijke demping en tevens komt dat je controle ten goede.

Afstelling voorvork en bandenspanning doen ook een hoop in demping trouwens.

Verder is het voor het lichaam gewoon wennen
Goeie tips! Dat van m'n ellebogen weet ik, maar zit er klaarblijkelijk nog niet automatisch in. Voorvork kan 80 mm en heb ik ingesteld dattie het meest kan veren.

Bandenspanning is ook een goede, deze banden mogen tussen de 1.8 en 3.7 bar. Had ze op 3 bar gepompt. Verder niet over nagedacht. Wat is gebruikelijk?
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Varttaanen schreef: za 10 juli 2021, 17:48
thijsgillijns schreef: za 10 juli 2021, 16:52 Een veel gemaakte beginners fout is om met " de ellebogen op slot" te fietsen. Volledig gestrekte armen net zoals op de foto. En daarmee ook het stuur erg krampachtig vasthouden.

Als je de armen in een wat gebogen houding houdt dan heb je wat natuurlijke demping en tevens komt dat je controle ten goede.

Afstelling voorvork en bandenspanning doen ook een hoop in demping trouwens.

Verder is het voor het lichaam gewoon wennen
Goeie tips! Dat van m'n ellebogen weet ik, maar zit er klaarblijkelijk nog niet automatisch in. Voorvork kan 80 mm en heb ik ingesteld dattie het meest kan veren.

Bandenspanning is ook een goede, deze banden mogen tussen de 1.8 en 3.7 bar. Had ze op 3 bar gepompt. Verder niet over nagedacht. Wat is gebruikelijk?
3 bar? :o
Ikke wel snap jij last van handen :lol:

Alle gekheid op een stokje, 3 bar is véééél te hard. De juiste bandenspanning zorgt niet alleen voor extra comfort maar ook voor meer grip. Op de weg zijn hardere banden sneller, in het terrein juist niet.De band kan niet vervormen en stuitert over het terrein met als gevolg verlies van grip, controle en snelheid.
2.0 achter en 1.8 voor is een mooi uitgangspunt, dan kan je nog een beetje spelen (ik ben zo`n 90-92kg in volle rijders outfit en rij 1.6/1.4 (ish).

Mss is deze wel aardig voor je om te bekijken, dit gaat over de complete bikesetup: https://youtu.be/PfUyN6znF3c
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 10 juli 2021, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Bandenspanning kun je het beste mee experimenteren om de voor jou optimale spanning te vinden. Ligt namelijk aan nogal wat factoren zoals velg en band breedte, rijdergewicht, ondergrond etc…
Maar iig niet te zacht waardoor de band kan gaan zwalken (alsof je met een lekke band rijdt).
Voor mij werkt de volgende vuistregel:
Leg je duim over dwars op de band, dan je andere hand eroverheen leggen. Vervolgens met wat kracht indrukken, de duim mag dan niet de velg raken.

Vanaf daar gaan proberen door te rijden en ervaren. Zelfs onderweg dus wat lucht bijpompen of eruit laten.

Zadelhoogte stel ik zo in dat ik nog net wat ruimte over heb om mijn been helemaal te kunnen strekken. Dus dat je de hak nog wat verder naar beneden kan drukken als je pedaal helemaal onderaan staat.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Net m’n binnenbeenlengte opgemeten: kom uit op 86 cm.

En oef… bandjes dus een stuk leger laten lopen :lol: En de duimtruc eens proberen.

Zal het filmpje bekijken, thanks!
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Bandenspanning van 3 bar is wel erg veel.

Waar ik mee rij is geen referentie voor jou omdat de technische verschillen te groot zijn maar om aan te geven, ik rij met een bandenspanning van 1.6 achter en 1.4 voor. Dit met Vittoria bandjes op een 26 mm brede 29 inch velg.

Ik gok dat jij uit zou kunnen komen zo rond de 2 bar, misschien voor nog wel iets lager bijv 1.9 of 1.8.

Persoonlijk zou ik eens bij 2 bar beginnen en kijken hoe dat rijd.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Net terug van de eerste keer MTB route Diever Hoogersmilde. Met de banden op 2 bar.

Fietste een stuk lekkerder! En ging lang niet slecht :bier:
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je hebt de stuurpen verdraaid, maar heb je daarna ook het stuur verdraaid tot een comfortabele stand voor je polsen?

Je remhandels staan best diep, die zou je eventueel iets omhoog kunnen draaien als dat prettiger is.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Rayb81 schreef: do 15 juli 2021, 21:14 Je hebt de stuurpen verdraaid, maar heb je daarna ook het stuur verdraaid tot een comfortabele stand voor je polsen?

Je remhandels staan best diep, die zou je eventueel iets omhoog kunnen draaien als dat prettiger is.
Daar had ik aan gedacht inderdaad :-D

Had de hendels juist wat omlaag gezet omdat ze eerst heel hoog stonden en ik tintelende handen kreeg.
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een andere tip: niet op je handen leunen.
Je moet dus je rug dragen zonder te leunen. Denk maar: Een schaatser kan ook diep zitten zonder op een stuur te leunen. :D
Plaats reactie