eerste mountenbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
annemarie53
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 16:05

Hallo. Ik ben een vrouw van 53 en krijg begin augustus mijn eerste mountenbike.
Ik ga de fiets vooral gebruiken op de weg.
ik heb echter totaal geen verstand hoe ik bijvoorbeeld moet schakelen en zo.
Graag beginnerstips. Misschioen zijn er mensen uit de buurt van mijdrecht die me kunnen helpen
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Allereerst hartelijk welkom. Leuk dat je ook begint met mountainbiken, pas op, het is verslavend.
Beste advies wat ik je kan geven is om ergens een beginners clinic te volgen. Die worden overal wel gegeven en leren je de basis.
Maar wel een vraagje, waarom vooral op de weg gebruiken? Wat is dan de reden voor een mountainbike ipv bijvoorbeeld een gravelracer of zefls een wegfiets?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
annemarie53
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 16:05

Ik ben met 1 oog blind. Hierdoor moeite met aftand in te schatten.
Met een fiets met bredere banden en wel veel versnellingen voel ik mij zekerder
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Zou een stevige stadsfiets oid met 7 versnellingen dan geen logischer keus zijn? Juist een fiets waarbij je bang bent dat je ;m niet goed bedient lijkt me meer onzekerheid geven (al is een mountainbike niet zo moeilijk te bedienen hoor ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik heb ook mijn twijfel of dat de juiste keuze voor je is.

Wat betreft het schakelen: tijdens het schakelen wel doortrappen maar geen kracht zetten op de pedalen.
Het hangt ook af van hoeveel kettingbladen je voor hebt, zijn dit er 2 of 3 of is het maar 1.
Een 1x aandrijving is het gemakkelijkst. Met 2 of 3 moet je ook voor schakelen.
Let hierbij op dat je niet rijdt met voor en achter met groot of voor en achter met klein rijdt. Dit om de kettinglijn goed te houden.
Deze kunnen maar zal extra lawaai en extra slijtage opleveren.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Beginnerstip: het is mountainbike, geen mountenbike.

Qua schakelen merk je zelf wel hoe het werkt als je het probeert. Ik weet niet wat voor mountainbike je krijgt, maar ik gok eentje in het lagere segment, met versnellingen aan de voor- en achterkant. Dan schakel je met links de voorkant en met rechts de achterkant. Maar als je vrijwel alleen op de weg rijdt, hoef je waarschijnlijk niet heel veel te schakelen, dus als je een fijne versnelling gevonden hebt, schakel je vrijwel alleen de achterkant (1 versnelling omlaag/omhoog).

De schakeling heeft 2 hendels aan het kastje. Met de ene schakel je omlaag en met de andere hendel schakel je omhoog. Dit is helaas links en rechts niet hetzelfde, dus daar moet je even mee oefenen. Bijv bij de schakeling rechts (achter) is het omlaag schakelen dat het trappen moeilijker gaat, maar je kan een hogere snelheid halen, en omhoog schakelen is lichter trappen, waarmee je dus beter een steile helling kunt beklimmen. Omlaag schakelen gaat vrijwel altijd lekker eenvoudig, het kost geen kracht. Maar bij het omhoog schakelen moet je wel wat kracht zetten met je duim. Oefen daar ook vaker mee, zodat je het vloeiend kunt. Ook kun je vaak bij het omhoogschakelen meer dan 1 versnelling tegelijk schakelen, dus hou daar rekening mee.

De aandrijving van een MTB heeft wel wat meer aandacht nodig dan wanneer de ketting in een kettingkast zit. Dus zodra de ketting gaat piepen moet je deze even smeren. Het makkelijkst gaat dit met een olie die in een druppelflesje zit en niet met een spuitbus. Ik weet ook niet wat voor remmen je hebt, maar mocht je schijfremmen krijgen, zorg dan dat je niet met je handen of andere vettige producten aan de schijf komt. En zorg ervoor dat je eerst went aan de remkracht van die schijfremmen door te oefenen met remmen. Mijn vrouw ging de eerste keer dat ze plotseling moest remmen ponitifcaal over de kop omdat ze te hard in de remhendel kneep.

Verder is het vrijwel hetzelfde als bij een normale fiets. Al heb je waarschijnlijk wel wat meer druk op je armen doordat een MTB wat meer voor over zit dan een stadsfiets, daar moet je aan wennen. En als vrouw moet je zorgen voor een goed passend zadel. Dus als je irritaties 'down under' krijgt, kan dit goed aan het zadel liggen. Maar ik zou je daarvoor naar het girls only deel van deze site willen verwijzen, daar zit veel meer kennis over dat onderwerp.
annemarie53
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 16:05

Ik krijg de rockrider st 520. 3 keer 8 microoshift schijfremmen.
27 inch banden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi. Ook goed dat er in deze tijd nog geschikte fietsen verkrijgbaar zijn.
Veel plezier ermee :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik heb zelf ook de ST520 en je moet inderdaad goed oppassen met vettigheid rond de schijfremmen. Het zijn geen hydraulische schijfremmen en ik bemerk dat ze eigenlijk net niet goed genoeg zijn als het gaat om bijvoorbeeld afdaling of plotseling moeten remmen.
Voor wat betreft de opmerking over meer druk op het stuur zou ik willen verwijzen naar de filmpjes van Joy of Bike; je moet juist geen druk op je stuur voelen/hebben. Ik ervaarde in het begin dat ook, maar dat bleek dus te liggen aan een verkeerde houding of dat het stuur niet in de juiste positie staat. Op datzelfde kanaal zijn ook ook filmpjes te vinden over de juiste maat van je MTB bepalen, alsmede de maat van je stuur, etc.
mountainbiken: It's ok to be crap
Plaats reactie