Mountainbike voor de starter

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
StevanoH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 18 juli 2021, 20:46

Hi allen,

Ik ben Steven, 28 jaar en woonachtig in Leeuwarden/Groningen.
Bekend met het mountainbiken en zo nu en dan huur ik er eentje om wat routes te verkennen. Omdat het mij een gaaf idee geeft zelf een mountainbike te hebben staan voor wat ritjes thuis en op de vele tracks van NL ben ik met een schuin oog wel eens aan het kijken naar een MTB.

Veel gelezen al op dit forum en specifiek in de beginnershoek, maar loop toch wel tegen het punt aan waarin ik een keuze moet gaan maken en of dat een juiste is. Omdat ik een beginnende rijder ben en in Nederland zal rijden op een recreatief niveau wil ik niet teveel geld uitgeven. Ik zou het zonde vinden spijt te krijgen na een tijdje omdat ik veel betaald heb en hem niet veel gebruikt heb. Natuurlijk is de andere kant weer dat je voor beter ook wat meer betaald.

Zijn hier leden die voor 500-600 euro een goede fiets/model kunnen noemen of tips kunnen geven waarin ik als beginner prima mee kan fietsen op de routes die we hebben in Nederland. Dit moet een hardtail zijn, 29''. Qua schakelgroepen etc. heb ik er weinig verstand van en kom ik veel ''Shimano Deore'' tegen. Ik ben ongeveer 1.83 lang.

Op websites zie ik Cubes en Giants rond deze bedragen, maar heb geen idee of ik hieraan voldoende mee uit de voeten kan als beginnende rijder. Ik wil gewoon leuke ritjes kunnen doen waarbij ik niet als een gek aan het afdalen of springen ben. Dat niveau heb ik nog lang niet behaald. Is het dan wel echt nodig meer geld uit te geven voor mijn behoeftes? ( Ik zou eventueel door kunnen sparen en voor zoiets kunnen gaan? https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... ed-1163824 )

Marktplaats is nogal karig en heb geen behoefte ver te moeten rijden voor een 2e hands fiets.

Groet!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Hmm...je budget is net ff aan de lage kant. Op basis van de 2021 prijzen zou je eigenlijk tussen de € 800,-- en € 1000,-- een geschikte kunnen kiezen.
Echter, er valt niet zoveel te kiezen vanwege de forse levertijden momenteel. De 2022 prijzen zullen naar verwachting 10 % tot 15% hoger komen te liggen dus daar op wachten is ook geen goed idee.
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Geen idee of deze al weg is:

viewtopic.php?t=151483
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Een beginner van 1.83 zou ik niet direct op een fully zetten en een M lijkt me ook wat aan de krappe kant.
( ik heb naar de maatstaven op dit forum een lichtelijk afwijkende mening omtrent framematen versus lichaamsmaten 😉 )
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

gijsje schreef: zo 18 juli 2021, 21:42 Hmm...je budget is net ff aan de lage kant. Op basis van de 2021 prijzen zou je eigenlijk tussen de € 800,-- en € 1000,-- een geschikte kunnen kiezen.
Echter, er valt niet zoveel te kiezen vanwege de forse levertijden momenteel. De 2022 prijzen zullen naar verwachting 10 % tot 15% hoger komen te liggen dus daar op wachten is ook geen goed idee.
Precies dit inderdaad.
Ik wilde zeggen.. als je echt niet meer uit wilt geven wellicht een Cube Aim of een Cannondale Trail 5.. maar ik zie dat die Trail 5 bijna even duur is als mijn Trail 3 destijds van 2020. :o
Ze worden er zeker niet goedkoper op helaas.
Ik zou dat het niet waard vinden en dan liever iets doorsparen voor een betere fiets of toch 1 van Marktplaats proberen te plukken.


Welke mtbs huur je meestal? En vind je die fijn fietsen?
Je hoeft natuurlijk niet per se op een fiets van 1000 euro te fietsen.. maar een lucht geveerde voorvork is toch wel erg fijn (en dus toch even wat duurder). :P
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Zie trouwens dat de Radon ZR op 24-07 weer op voorraad komt: https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... .0-1052513
Deze, of bijvoorbeeld de Cube Attention (zelfde prijs ongeveer) zijn goede beginners fietsen waar je een hele poos mee vooruit kunt.
Goedkoper zijn ze volgens mij niet met lucht geveerde voorvork, correct me if im wrong. :P
StevanoH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 18 juli 2021, 20:46

Bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan. Luchtgeveerd icm deore is dus wel een must?

Ik fiets vaak op de fietsen van Kramer in Appelscha. Dat bevalt mij prima.

Mijn budget wil ik best wat opkrikken, maar kom dan al snel bij de fietsen die hierboven staan? Is er nog ergens een middenweg waarbij je wel die opties hebt of kom je dan al gauw uit rond de 800 eu?

Ik heb de andere topics hier ook gelezen en in hoeverre merk je als beginner het verschil tussen onderdelen en fietsen? Er zijn talloze merken en modellen en ben wel iemand die er een tijd mee vooruit wil kunnen. Dan is zo’n Radon bijv aan te raden?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als ik zo naar de specificaties van de Radon kijk ga je (bijna) nergens zoveel fiets voor je geld krijgen. Komen waarschijnlijk nog transportkosten bij en een set pedalen maar dat laatste is bij meer merken het geval.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

StevanoH schreef: ma 19 juli 2021, 08:22 Bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan. Luchtgeveerd icm deore is dus wel een must?

Ik fiets vaak op de fietsen van Kramer in Appelscha. Dat bevalt mij prima.

Mijn budget wil ik best wat opkrikken, maar kom dan al snel bij de fietsen die hierboven staan? Is er nog ergens een middenweg waarbij je wel die opties hebt of kom je dan al gauw uit rond de 800 eu?

Ik heb de andere topics hier ook gelezen en in hoeverre merk je als beginner het verschil tussen onderdelen en fietsen? Er zijn talloze merken en modellen en ben wel iemand die er een tijd mee vooruit wil kunnen. Dan is zo’n Radon bijv aan te raden?
Die Radon en de Cube attention zijn de "goedkoopste goede" fietsen, goedkopere met lucht voorvork zijn er niet.
Vandaar de vraag welke fiets je doorgaans huurt. Weet je het merk en type?
Ik weet dat ze de Cube Attention verhuren en als je daar altijd op fietst denk ik dat je een downgrade niet fijner gaat vinden. En dan heb je dus alsnog 600 euro uitgegeven tov een Attention van 850.

Ik ben bijvoorbeeld van XT naar Deore gegaan.. een downgrade dus.. en dat vind ik een nadelig mega verschil, ergerlijk zelfs (de shifters dan). :P

Wat je ook nog zou kunnen doen is een fiets huren met coil voorvork, een goedkopere dus. Als je tenminste bij Kramer een Cube Attention had.
Ik weet dat Best2Wielers in Beetsterzwaag de Cannondale Trail 5 verhuurt. Dan kun je zelf kijken of je het verschil de moeite waard vind. Vraag dan wel even of ze em op je gewicht willen afstellen anders heb je er nog niks aan. :P
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

StevanoH schreef: ma 19 juli 2021, 08:22 Bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan. Luchtgeveerd icm deore is dus wel een must?

Ik heb de andere topics hier ook gelezen en in hoeverre merk je als beginner het verschil tussen onderdelen en fietsen? Er zijn talloze merken en modellen en ben wel iemand die er een tijd mee vooruit wil kunnen. Dan is zo’n Radon bijv aan te raden?
Als je er meerdere jaren van wilt genieten, ja dan is het wel een must.
De voorvork met stalen veer is zwaar en deze kan niet echt afgesteld worden. De veer is geschikt voor een bepaald gewicht.
Voor sommige vorken is er wel een andere veer te verkrijgen. Voor de suntour denk ik niet.
Deore of SRAM NX is ook wel het minimum als je er meerdere jaren van wilt genieten.
De lagere groepen laten op den duur steken vallen en schakelen ook al minder. Hier ga je je na verloop van tijd aan ergeren.
De Cube AIM is voor 1 jaar wel een goede fiets, maar je zal dan ook wat meer willen en dan zit met name de vork aan zijn grens.
De andere onderdelen zijn imo nog wel ok.
Nu heeft deze fiets wel een tapered vorkbuis, hier kun je wel een betere vork voor krijgen.
Wat dan wel weer jammer is is dat het voorwiel QR heeft en dan wel de mogelijkheden van een betere vork beperkt.
De Radon is voor een beginner voor meerdere jaren een goede keuze.
StevanoH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 18 juli 2021, 20:46

Goed om te weten! Ik vind alleen de kleur van de Radon ZR 7 wel een tegenvaller waar ik liever een veilige kleur zou hebben. Zouden ze deze nog in een andere kleur krijgen dan dat gekke blauw/groene frame?

Wat betreft een fiets waar je wat langer mee uit de voeten kan mag ik mijn budget wel wat opkrikken. Ik ga er over nadenken! Is de cube Attention vergelijkbaar qua onderdelen?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

StevanoH schreef: ma 19 juli 2021, 22:11 Goed om te weten! Ik vind alleen de kleur van de Radon ZR 7 wel een tegenvaller waar ik liever een veilige kleur zou hebben. Zouden ze deze nog in een andere kleur krijgen dan dat gekke blauw/groene frame?

Wat betreft een fiets waar je wat langer mee uit de voeten kan mag ik mijn budget wel wat opkrikken. Ik ga er over nadenken! Is de cube Attention vergelijkbaar qua onderdelen?
Nee, de 7 heeft enkel die kleur.

De Attention heeft 2 x 10 sp, de Radon 1 x 12 sp. De trend is wel meer naar 12 sp. Maar of dit beter is? Dat is meer denk ik een persoonlijke voorkeur.
De Attention sl is dan wel 1 x 12 sp, ook weer gelijk wat duurder. Je hebt dan wel een XT derailleur.
Die is wel een stuk beter maar het maximale haal je er uit als je ook een XT shifter er op zet.
StevanoH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 18 juli 2021, 20:46

Ik kwam deze nog tegen. Is dit wat? En is de prijs realistisch? XT, met nog een jaar garantie oa.

https://link.marktplaats.nl/m1728766645 ... nt=app_ios
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

StevanoH schreef: di 20 juli 2021, 11:02 Ik kwam deze nog tegen. Is dit wat? En is de prijs realistisch? XT, met nog een jaar garantie oa.

https://link.marktplaats.nl/m1728766645 ... nt=app_ios
Ik kan deze niet direct vinden op de Giant site. Sommige zijn met een vork met stalen veer. Even navragen
Wel staat er een nieuwe talon 1 beschikbaar voor €799
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29-1
Is ook een optie. Heeft wel de instap luchtvork van suntour.
Plaats reactie