Ketting nieuwe mountainbike.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Varttaanen schreef: di 20 juli 2021, 16:55
Mad Wally schreef: di 20 juli 2021, 14:25 Gewoon proberen los te trekken van je voorblad. Mag heel iets omhoog komen.
Dit klinkt als een goeie tip. Ga ik ook eens proberen.
De vraag blijft dan wel ;hoeveel is 'iets'........... kijk als je 'm helemaal van de tanden aftrekt,da's duidelijk,maar daaronder🤔
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Moet sowieso nog even langs de fietsenwinkel binnenkort, ga ik ook eens vragen over de ketting.
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Azurri schreef: di 20 juli 2021, 17:56
Varttaanen schreef: di 20 juli 2021, 16:55

Dit klinkt als een goeie tip. Ga ik ook eens proberen.
De vraag blijft dan wel ;hoeveel is 'iets'........... kijk als je 'm helemaal van de tanden aftrekt,da's duidelijk,maar daaronder🤔
Krijg em een heel klein beetje van het voorblad. Maar dit lijkt me idd iets waar je eerst het verschil eens moet zien.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het 'kleverige spul wat op een nieuwe ketting zit is meer bedoelt om roesten tijdens opslag tegen te gaan dan als smering.
Broodje aap.
Het vet dat er vanuit de fabriek op zit is prima.
KMC schreef:It is best not to apply any sort of lube to a new chain until it is clearly needed, because any wet lube you can apply will dilute the factory lube. KMC recommends you to take away the excess grease from the chain's outside by spraying some (eco) cleaner along the chain and immediately wiping it.
KMCeurope is nog wat specifieker:
Cleaning
A new chain usually feels sticky at first. These are residues of the high-performance grease used during assembly. Remove this grease with a thin-bodied oil or cleaner (no aggressive grease solvents!), lightly oil the rollers and remove excess oil with a cloth.
Maar meteen daarna:
We recommend never to degrease the chain completely. Also when changing to wax, we recommend to degrease the chain only on the outside. If you degrease the chain completely, we recommend to soak the chain in wax for 12–24 hours, so that this can penetrate into the inside of the chain.

Attention!
Never use acidic or alkaline cleaners (rust remover). These will damage the chain and in extreme cases can lead to breakage.
Never use aggressive degreasers - these will loosen the factory applied grease from the pins. This allows dirt to penetrate and drastically reduces the service life of your chain! Furthermore, these agents are harmful to the environment.
Chain cleaners also often contain solvents that can damage your chain.

Clean the chain with a dry cloth.
Important: also clean the sprockets, chainrings and shifting rollers.
To remove dirt or sand, use a brush.
If the chain is very dirty, lukewarm water with detergent or a cloth soaked in thin oil will help.

When you remove the chain for cleaning:
Use a dry cloth and also clean the ends of the chain and the „MissingLink“ locking link
(En omdat de Shimano kettingen uit de KMC fabriek komen...)

En Sheldon Brown
Factory Lube
New chains come pre-lubricated with a grease-type lubricant which has been installed at the factory. This is an excellent lubricant, and has been made to permeate all of the internal interstices in the chain. The chain and this lubricant need to be warmed during application.

This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact -- well, unless...see below.

Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this!

The factory lubricant all by itself is usually good for several hundred miles of service if the bike is not ridden in wet or dusty conditions. It is best not to apply any sort of lube to a new chain until it is clearly needed, because any wet lube you can apply will dilute the factory lube.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik gebruik idd. Wax. En er wordt in de tekst zelf ook gezegd dat je de buitenkant van de ketting schoon moet maken. Mijn ervaring is dat dat fabrieksspul zo kleverig is dat t vuil er allemaal aan blijft plakken. Wat zorgt voor geluid en overmatige slijtage.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Gewoon even met lamolie op een doekje afnemen. En dan is de meeste vettigheid wel weg. En de rest na een 3 -4 keer fietsen wel.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Marke schreef: wo 21 juli 2021, 15:36 Gewoon even met lamolie op een doekje afnemen. En dan is de meeste vettigheid wel weg. En de rest na een 3 -4 keer fietsen wel.
+1. Lampenolie maakt super schoon maar ontvet niet. Ook ideaal voor als je zwarte strepen van je ketting op je frame hebt.

Verder heb ik vandaag een hoop geleerd over nieuwe kettingen. Al tientallen van versleten en bij alle tientallen helemaal ontvet en droog gemaakt omdat ook ik in de veronderstelling was dat dat alleen voor opslag en transport was. Thanks voor de tips!
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Voor wat t waard is. Vroeger kookte ik m’n motorketting, toen nog zonder o- of x-ringen, in grafietvet en die ging ook in regen nog wel 500km mee. Na experimenten met oliedruppelen en wax toch maar weer teruggegaan naar een waterkoker op 90 graden Celsius en grafietvet. Kan nu zonder problemen 100km rijden in de regen en zand.
Maar was er voor smeren niet-coalitiefracties een topic?
Lekker fietsen!
Plaats reactie