Ketting nieuwe mountainbike.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Hallo leden,

Misschien een domme vraag maar ik kon er niks over vinden.
Ik heb een nieuwe mountainbike gekocht en er nu ongeveer 50 km op gefietst. Het betreft een 12 speed met deore ketting en cassette en xt derailleur.
Ik heb vandaag een ketting checker gekocht. Dus bij thuiskomst meteen even gekeken. Nu blijkt de kant met 50 er op te passen. Dit terwijl ik.juist had gelezen dat bij de 11 en 12 speed cassettes je de ketting het best kan vervangen zodra de 50 of 0.5 kant blijkt te passen.

Nu ben ik benieuwd of dit zo hoort. Of dat ik misschien iets verkeerd doe. Of dat deze ketting misschien niet goed is.

Alvast bedankt!!


[/img]AfbeeldingAfbeelding[/img]
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hij "past" pas als hij er nog verder in valt, dus het rondje hoekje boven op de foto moet vanzelf (zonder druk uit te oefenen) tegen de rol van de ketting vallen. Pas dan is de ketting zover versleten, ik denk niet dat er wat mis is.

Dus je kunt nog even doorrijden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De checker die ik heb heeft 0,75 en 1. Niet 0,5
https://www.youtube.com/watch?v=k1uEaOc ... erenboomTV
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik weet dat bij Sram bij 12 speed 0.5 geadviseerd wordt om de ketting te vervangen zodat hij niet teveel inslijt op de cassette en tandwiel. Op de foto te zien gebruik je idd. de 0.5 kant. En het lijkt er ook op dat hij er bijna doorheen valt wat zou betekenen dat je ketting vervangen zou moeten worden. Nu heb ik vroeger bij 9 speed ook wel eens na 100km versleten kettingen gehad,maar dar was dan na 2-3 winterse moddertochten. Smeer je je ketting wel op tijd en genoeg?
En misschien is het bij shimano wel anders, en moet je de 0.75mm als referentie aanhouden? Ik zou het even navragen? En als de ketting idd. al versleten is,misschien een wat 'duurdere',dwz. Xt of xtr, of ander merk proberen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Dank voor de reacties.

Ik heb nu 1 rondje van ongeveer 50 km gefietst bij mooi weer sinds ik de fiets gekocht hebt. Dus heb de ketting zelf nog niet geolied, dit was gedaan bij aflevering.

Zou de ketting checker er dan al zo ver doorheen mogen vallen?

Dit is een van de nadelen van een fiets via internet, wel met 2 winkels maar die zijn een eindje rijden. Je loopt niet zomaar even naar binnen om te vragen. :lol:
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Pieterj schreef: di 20 juli 2021, 12:34 Dank voor de reacties.

Ik heb nu 1 rondje van ongeveer 50 km gefietst bij mooi weer sinds ik de fiets gekocht hebt. Dus heb de ketting zelf nog niet geolied, dit was gedaan bij aflevering.

Zou de ketting checker er dan al zo ver doorheen mogen vallen?

Dit is een van de nadelen van een fiets via internet, wel met 2 winkels maar die zijn een eindje rijden. Je loopt niet zomaar even naar binnen om te vragen. :lol:
En als je je foto opstuurt naar de 'serviceafdeling ' van je leverancier?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Azurri schreef: di 20 juli 2021, 13:03
Pieterj schreef: di 20 juli 2021, 12:34 Dank voor de reacties.

Ik heb nu 1 rondje van ongeveer 50 km gefietst bij mooi weer sinds ik de fiets gekocht hebt. Dus heb de ketting zelf nog niet geolied, dit was gedaan bij aflevering.

Zou de ketting checker er dan al zo ver doorheen mogen vallen?

Dit is een van de nadelen van een fiets via internet, wel met 2 winkels maar die zijn een eindje rijden. Je loopt niet zomaar even naar binnen om te vragen. :lol:
En als je je foto opstuurt naar de 'serviceafdeling ' van je leverancier?
Het 'kleverige spul wat op een nieuwe ketting zit is meer bedoelt om roesten tijdens opslag tegen te gaan dan als smering. Ik onvet elke nieuwe ketting die ik monteer eerst en smeer hem dan goed voor gebruik. Of dat nu (vooral bij een 'internetfiets') ook gebeurt is weet ik natuurlijk niet.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een nieuwe ketting zal met 50 km in rustig tempo in mooi weer nog niet opgesleten kunnen zijn. Dus: misschien eerst even uitsluiten dat de kettingchecker dit niet verkeerd meet.

Als je de reviews bij de Decathlon leest, denk ik zo dat het aan de meter ligt.
Laatst gewijzigd door Willem Altes op di 20 juli 2021, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij valt hij er nog niet ver genoeg in om over een 0.5 slijtage te spreken.
Maar je kunt het eens dubbelchecken met een andere caliber. Ik heb de mijne al heel lang, gekocht toen er niet veel aanbod in die dingen was. Dat is een Rohloff caliber, en die was ook niet heel goedkoop herinner ik me.

Tegenwoordig heeft elk merk van tooltjes zo'n ding in het assortiment voor een paar euro. Maar het is wel meetgereedschap, ik weet niet of die goedkopere checkers even nauwkeurig zijn? (Aan de andere kant is het een simpel ding, maar goed. Blijft staan dat het wel nauwkeurig gefabriceerd moet zijn).

Vwb dat fabrieksvet, ik was ook in de veronderstelling dat dat vooral een conserverende werking heeft maar dat schijnt tegenwoordig niet meer zo te zijn. Het smeert de ketting ook, dus je hoeft pas aan de slag als de ketting vies is en/of het originele vet uitgewerkt is.
Als je met wax wilt smeren moet je het wel eerst verwijderen.

Dat een ketting na 50km in droge omstandigheden versleten kan zijn is hoogst onwaarschijnlijk...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Willem Altes schreef: di 20 juli 2021, 13:38 Een nieuwe ketting zal met 50 km in rustig tempo in mooi weer nog niet opgesleten kunnen zijn. Dus: misschien eerst even uitsluiten dat de kettingchecker dit niet verkeerd meet.
Het probleem met een eenvoudige checker is dat deze ook de rollen naar buiten drukt waardoor je meer “slijtage” meet. Sommige checkers corrigeren hiervoor, zoniet dan moet je meestal met een nieuwe ketting al zeker 0.25 slijtage meet wat eigenlijk geen slijtage is.

Leesvoer: https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle ... ng-for-it/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Willem Altes schreef: di 20 juli 2021, 13:38 Een nieuwe ketting zal met 50 km in rustig tempo in mooi weer nog niet opgesleten kunnen zijn. Dus: misschien eerst even uitsluiten dat de kettingchecker dit niet verkeerd meet.

Als je de reviews bij de Decathlon leest, denk ik zo dat het aan de meter ligt.
Ik lees ze nu ook idd, ook de zelfde reden als die ik had. Iets simpels als dit kan niet veel fout mee gaan.

Ik ga wel even bij de fietsmaker langs voor een goede ketting checker.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Azurri schreef: di 20 juli 2021, 13:07
Azurri schreef: di 20 juli 2021, 13:03
En als je je foto opstuurt naar de 'serviceafdeling ' van je leverancier?
Het 'kleverige spul wat op een nieuwe ketting zit is meer bedoelt om roesten tijdens opslag tegen te gaan dan als smering. Ik onvet elke nieuwe ketting die ik monteer eerst en smeer hem dan goed voor gebruik. Of dat nu (vooral bij een 'internetfiets') ook gebeurt is weet ik natuurlijk niet.
Dit is handig om te weten!
Ging er zelf vanuit dat de ketting wel geolied zou zijn, het voelde ook zo.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mad Wally schreef: di 20 juli 2021, 13:47
Willem Altes schreef: di 20 juli 2021, 13:38 Een nieuwe ketting zal met 50 km in rustig tempo in mooi weer nog niet opgesleten kunnen zijn. Dus: misschien eerst even uitsluiten dat de kettingchecker dit niet verkeerd meet.
Het probleem met een eenvoudige checker is dat deze ook de rollen naar buiten drukt waardoor je meer “slijtage” meet. Sommige checkers corrigeren hiervoor, zoniet dan moet je meestal met een nieuwe ketting al zeker 0.25 slijtage meet wat eigenlijk geen slijtage is.

Leesvoer: https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle ... ng-for-it/
Je zou ook nog altijd je ketting kunnen opmeten.
Dit artikel geeft veel info;

https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle ... ng-for-it/
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Pieterj schreef: di 20 juli 2021, 14:18
Willem Altes schreef: di 20 juli 2021, 13:38 Een nieuwe ketting zal met 50 km in rustig tempo in mooi weer nog niet opgesleten kunnen zijn. Dus: misschien eerst even uitsluiten dat de kettingchecker dit niet verkeerd meet.

Als je de reviews bij de Decathlon leest, denk ik zo dat het aan de meter ligt.
Ik lees ze nu ook idd, ook de zelfde reden als die ik had. Iets simpels als dit kan niet veel fout mee gaan.

Ik ga wel even bij de fietsmaker langs voor een goede ketting checker.
Gewoon proberen los te trekken van je voorblad. Mag heel iets omhoog komen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Mad Wally schreef: di 20 juli 2021, 14:25 Gewoon proberen los te trekken van je voorblad. Mag heel iets omhoog komen.
Dit klinkt als een goeie tip. Ga ik ook eens proberen.
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Plaats reactie