Wat is er nog verkrijgbaar (voor ongeveer 1250, beginner)!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Ananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 08:39

Yup. Had al een paar maanden een pre-order staan. Die is gecanceled. En nu is er niets, en dan ook echt niets meer over. En het zou leuk zijn om voor de winter iets te hebben.

Het goede nieuws is dat in die korte tijd mijn budget ongeveer is verdubbeld (verjaardag, gulle ouders. Altijd fijn). En dat ik nu dus met smart op zoek ben naar een mooi fietsje, die het liefst op voorraad is.

Ik ben een dame, 1.80 lang, en in de winkel gezien dat 17" te klein is, dus heb ik een 19" nodig.
Ik ben een absolute beginner, die vooral op vakantie af en toe een mountainbike huurde, maar wel trails gaat rijden (in Nederland) en ik heb een budget van rond de 1250. Minder is altijd beter.

Ik ben vrij zwaar (Gewicht blijft een gevoelig puntje, en ik zit nog niet in de range van 3 digits. Maar denk wel die richting op :wink: ) en rijd nu voornamelijk racefiets.
Ondertussen lijk echt alles, en dan ook alles, uitverkocht. Ik ben alleen een aantal cannondale modellen tegengekomen, en ik weet dat het de slechtste reden ever is.... Maar dat lettertype van het logo.... Dat doet een beetje pijn aan mijn ogen, dus ik krijg het niet voor elkaar om daar 1000 euro aan uit te geven :lol:

Ik ga er trails mee rijden (denk omgeving utrechtste heuvelrug). Ik ben zelf wel weg van de cube reaction pro, maar ook die is overal uitverkocht. Wellicht weet iemand hier een fietsenwinkel met een leuke voorraad? Een (lang) autoritje is echt 0,0 probleem. Een maandje wachten vind ik ook niet zo erg, maar ik zie overaal oktober/november staan en dat vind ik toch wel erg jammer.

Sowieso ben ik erg benieuwd wat jullie goede beginnersmodellen vinden om trails te rijden (in de winkel werd mij verteld dat de goedkopere modelletjes toch vooral stadsfietsen met een mountainbike look zijn ;) ) Wat ik inmiddels heb begrepen is dat een deore wel het minimum eis. Van mijn collega-beginners-topic, begreep ik een luchtgeveerde voorvork ook. Zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, lastig... (dat er zo weinig te koop is).

Qua onderdelen, alles is in principe vervangbaar door een stapje beter natuurlijk. Meteen, of tegen de tijd dat onderdelen versleten raken. Maar dat kost uiteraard geld, en als je niet zelf kunt sleutelen wordt het nog wat duurder.

Deore is zeker goed spul, ik zou de huidige Alivio (een stapje lager) ook nog best als boswaardig zien. Bij Sram is NX eigenlijk de ondergrens. Je hebt ook nog SX, maar die derailleur is niet erg duurzaam gebleken.
Goed onderhoud is altijd belangrijk om het spul ook goed te laten werken na langer gebruik, dat geldt net zo goed voor de duurste topgroepen. Goed onderhoud is niet hetzelfde als na elke rit de fiets met de hogedrukspuit behandelen (integendeel...), het gaat niet zozeer om poetsen maar wel om het schoonhouden en smeren van de aandrijving, de vering schoon houden, in de gaten houden of alle lagers nog soepel draaien, of de remmen nog goed zijn, kortom: de techniek moet in orde zijn, of de fiets blinkt is van ondergeschikt belang ;-)

Een luchtvork is een groot voordeel. Niet omdat een vork met staalveer ("coil") niet goed zou kunnen werken, maar die zijn veel lastiger op het gewicht van de rijder m/v af te stellen. Waar je een luchtvork gewoon wat harder oppompt moet je bij zo'n vork de stalen veer vervangen door een stugger of juist soepeler exemplaar als je gewicht buiten het gemiddelde voor die vork valt.

Voor 1.250 is in principe een goede fiets te vinden, mits leverbaar dus. Houd ook rekening met zaken als een helm en goede broek mocht je die nog niet hebben (maar gezien je al op een racer rijdt heb je dat waarschijnlijk al).
Je zou ook tweedehands kunnen overwegen, maar als je niet zelf de kennis hebt om een gebruikte fiets te beoordelen zou ik dan bij een goed bekend staande winkel kijken. Op MP staat ook veel bagger en dat moet je wel kunnen inschatten.

Hier op het forum kunnen we ook niet garanderen dat er alleen topspul verkocht wordt, maar een afgetrapt barrel dat voor grof geld aangeboden wordt zul je hier niet snel zien. Zo'n advertentie wordt meteen afgeschoten door kritische medeforummers... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Mooi budget!
Daar kun je een fijne fiets voor kopen, zonde dat het zo'n ellende is met de voorraden. :((
Welke regio woon je?
Je zou op de gok even rond kunnen bellen naar fietsenwinkels, je weet maar nooit.

Deze staat overigens net op MP: Cube reaction pro 29'er
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1729344467 ... ialbuttons
Ananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 08:39

dank dank voor de uitgebreide reactie!

Om mijn vriend te enthousiasmeren wat dingen via marktplaats voor hem gekocht. En hoewel je dan in het laagste prijssegment moet denken (de sociale druk is groter dan zijn eigen enthousiasme, dus dan ga je geen 500 euro uitgeven, lol.) toch 2x flink genaaid met een fiets (iemand die een shimano derailleur op een SRAM groepenset had gezet. Like whut. En ik zie dat dus niet).
Dat gaan we dus niet meer doen. Hoewel mijn racefiets voor 350 van de MP alweer 10 jaar mn beste buddy is.
Maargoed. Andere tijd. Ander aanbod.

Voor onderhoud van mijn racefiets ging ik tot op heden gewoon regelmatig naar de fietsenmaker voor een onderhoudsbeurt, maar ik hoop zelf iets van een cursus te kunnen doen want ik heb er echt werkelijk geen kaas van gegeten. Mocht iemand daarin tips hebben! In mijn oude woonplaats stond zoiets in het lokale activiteitenboekje, maar verder weinig aanbod gezien.
Qua accessoires en kleding heb ik alles wel redelijk op orde idd, dus dat hoeft niet in het budget.

De voorraad is het grootste probleem tot nu toe. Bij de plaatselijke fietsenboer kreeg ik een trek x-caliber 8 aangeraden, hoewel ik vergeten ben te vragen wat die dan zo geschikt maakt. Maar die is er pas in december..... :roll: Gun het de plaatselijke fietsenboer wel meer dan de grote zaken..... Maar december is koud, nat, en vooral donker en dan heb ik ook geen vakantieadresje meer op de Utrechtse heuvelrug, dus dat is toch echt wel heel jammer.
Ik ben dagelijks aan het kijken op allerhande sites of er wat beschikbaar is. 1x mooie fiets gezien op bikester (Cube Access geloof ik) in mijn maat. En toen ik er dagje over nadacht omdat ik toch liever fysiek koop was 'ie weg. :roll:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Soms zijn er wel forummers bereid om wat te helpen als er iets technisch moet gebeuren. Ik heb weleens iemand -via het forum- geholpen met het afstellen van zijn fiets, en ik weet dat ik daar niet de enige in ben.

Het gaat natuurlijk te ver om een afgetrapt barrel volledig gratis te laten opknappen :wink: , maar als je eenmaal een fiets hebt en er moet wat vervangen of afgesteld worden kun je altijd een vraag in "gezocht" plaatsen. Met een beetje mazzel kun je meekijken en wat vragen stellen en voor je het weet doe je alles zelf :D

Een fiets via internet vraagt om wat kleine dingen zelf doen. Wiel(en) erin zetten, stuur recht zetten, pedalen monteren... en uiteraard de fijnafstelling op je eigen maten en voorkeuren.
Maar het is aan te raden alles even na te lopen. Het kan voorkomen dat er een boutje niet goed vast zit, een derailleur of rem niet helemaal goed afgesteld is, dat soort dingen. Ik denk dat je daarvoor best wat hulp kunt krijgen via het forum (regio 013? Stuur me maar een pb-tje).

In geval van garantie is het natuurlijk wat meer gedoe als je bij een (buitenlandse) webshop gekocht hebt. Een onderdeel stuur je nogal makkelijk op, een hele fiets is een stuk lastiger. Hoewel een goede (grotere) winkel daar wel een retourbeleid voor heeft, check dat desnoods vooraf even.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Wat ik zelf dus echt een fijne fiets vind en ook voor het buitenland geschikt is, is een on one scandal... Misschien door import wat boven budget, maar volgens mij wel erg capabel:

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCGX/ ... ntain-bike

Zijn geloof ik nog meer forumers die hem hebben...
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Op marktplaats staat een Specialized Fuse in maat L.
Dit is een leuke hardtail, geen racebak, maar een wat slackere balhoofdhoek van 67 graden.
De wielen die erin zitten is niets, die willen alleen maar rechtuit.
Vervangen door een setje 29 inch met 25 tot 30mm brede velgen en 2.3 of 2.4 banden en je hebt een super fiets waar je van alles mee kunt binnen je budget.
Ik heb zelf exact dezelfde fiets.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij bike discount is een Cube Acid op voorraad in je maat https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ua-1004824
Ananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 08:39

Willem Altes schreef: di 20 juli 2021, 13:30 Bij bike discount is een Cube Acid op voorraad in je maat https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ua-1004824
heel erg bedankt voor het meedenken. Deze heeft 27.5" wielen. Is dat niet iets waar ik spijt van ga krijgen in een wereld waar 29" toch wel echt de norm lijkt te zijn?

Edit: Grapje, verkeerd gekeken. Ziet er goed uit. Op deze website vond ik ook:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... er-1011141
en
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... en-1010566

De acid vind ik ook een goede overweging!
In mijn maat. Wat is wijsheid
Laatst gewijzigd door Ananas op di 20 juli 2021, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Willem Altes schreef: di 20 juli 2021, 13:30 Bij bike discount is een Cube Acid op voorraad in je maat https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ua-1004824
Ervan uitgaande dat TS een voorkeur heeft voor kleinere wielen.
Ananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 08:39

Knakker29 schreef: di 20 juli 2021, 13:58
Willem Altes schreef: di 20 juli 2021, 13:30 Bij bike discount is een Cube Acid op voorraad in je maat https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ua-1004824
Ervan uitgaande dat TS een voorkeur heeft voor kleinere wielen.
Dit dacht ik ook, maar in de omschrijving staat dat de grotere frame maten ook 29" wielen hebben, wat gebruikelijk is bij cube volgens mij!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De M en L zijn 29" volgens mij. Ik vindt qua kleur die Reaction aantrekkelijker, maar niet perse de meerprijs tov de Acid waard. Ik zou nu meteen die Acid bestellen in L in jouw geval.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt het meteen zien als je de betreffende maat aanklikt bij de geometrie afbeelding.
De 27.5" fietsen hebben korte (427mm) achtervorken, de 29ers hebben 450mm achtervorken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 08:39

suravida schreef: di 20 juli 2021, 14:07 De M en L zijn 29" volgens mij. Ik vindt qua kleur die Reaction aantrekkelijker, maar niet perse de meerprijs tov de Acid waard. Ik zou nu meteen die Acid bestellen in L in jouw geval.
En de Access WS ? Die vind ik qua looks het mooist en hij is het goedkoopst. 200 euro minder is toch weer lekker. Hij heeft een shimano deore (RD, zeg ik dat goed?) tov een sram NX eagle op de acid. Is dat een groot verschil?
WS is ook voor dames, al heb ik altijd prima op herenfietsen gefietst.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Daar zou ik me niet door laten weerhouden, vork is in beide gevallen gelijk en Deore is prima.

Ervan uitgaande dat je de Access WS Race black´n´hazypurpl bedoeld.

De Acid heeft wel een tikje meer bereik in de versnellingen (12 speed vs. 10 en grotere cassette achter).
Laatst gewijzigd door Knakker29 op di 20 juli 2021, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie