Welke knee en elbowpads?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

Nadat vorige week mijn fietsmaatje een flinke valpartij had op ons thuisrondje. Besloten dat het investeren in een setje knee en elbowpads geen slecht idee is, zeker aangezien mijn maatje ze wel draagt en daarmee erger heeft kunnen voorkomen. (it was bloody)

Nu heb ik al wat reviews bekeken; zo blijft het draag comfort een persoonlijke kwestie. Maar ik ben wel benieuwd wat de meeste van jullie dragen?

Ik twijfel zelf of kneepads van 60 euro (IXS flow's) prima zijn om bij een val de impact te verlagen en schaafwonden te verkomen of dat je in deze prijsklasse er niet veel van mag verwachten. Zoek dus wat gebruikerservaingen en adviezen :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

IXS maakt meer dan prima spullen. Flow voldoet in Nederland meer dan voldoende. Ik draag ze in Nederland niet overigens, maar bijvoorbeeld vorige week in de bikeparks in de Vogezen wel (al overweeg ik voor dat soort dingen een hardshell setje knie-scheen beschermers).
Als je iets zwaardere kwaliteit wil zou je ook de carve serie kunnen overwegen
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb er inmiddels heel veel gehad en ben tot de conclusie gekomen dat ION echt ontzettend goed spul maakt. Ik heb lichte trailbeschermers en van alles en nog wat, maar de behoorlijk zwaar uitgevoerde ION K-Pact zip is eigenlijk per definitie de meest comfortabele, prettige optie. Wat een ontzettend goeie beschermers zijn dat..

Voor heel licht werk heb ik de Dainese Trail Skins Air maar die zakken wel af helaas. Nog eens kijken of ik daar iets op kan naaien, verder wel extreem licht en comfortabel. Afzakken is ook niet zo'n ramp als het lijkt, bij een crash schuiven ze weer omhoog. Als je een beetje gek gaat doen in NL en je wilt toch wat bescherming is zoiets best een aanrader denk ik.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat is jouw thuisrondje dan?
Rijd je XC, trails, AM/Parkbezoek?
Moet je ook veel klimmen, hoeveel km rijd je?

De vraag is hoeveel bescherming vereist is, afgezet tegen hoe prettig fietsbaar het nog moet zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Ik ben ook op zoek naar bescherming voor mijn tere knietjes. Ik vind het wel mooi geweest dat bij iedere schuifpartij de boel weer openligt.

Ik zoek ze voor standaard XC -achtig gebruik, met de bedoeling ze standaard te dragen.
Draagcomfort is belangrijker dan bescherming, want het is voornamelijk ter voorkoming van schaafwonden.

Ik heb wel wat online testen op websites gevonden, kan ik voor je opzoeken als je wil.
Afgelopen weken heb ik er een paar besteld, en helaas allemaal teruggestuurd:

ION K-Pact zip:
Zit mooi om de knie heen, het voelt alsof de bescherming geen contact maakt met mijn knie, en dat is fijn want dan is er geen interactie met mijn knieschijf. Maar: een zwaar en groot ding, het lijkt wel een halve voetbal.
De zip variant snap ik niet zo goed, het aandoen gaat nog steeds klote. Het lijkt een robuuste zipper, maarja, ik krijg het vast weer voor mekaar dat die zipper kapot gaat. Dus voor mij dan liever de normale variant, die ga ik bestellen downhill tracks, maar liever niet voor dagelijks gebruik.

Leatt Airflex pro
Licht. Zit lekker om je knie. Maar: het bovendeel zakt na 2 stappen lopen al naar beneden, en na een rondje door de kamer zit het ding al niet meer goed. Ik heb toch echt de goede maat besteld, nog strakker en ik blokkeer de bloedsomloop dus dat gaat niet.
Bovendien: bij bewegen voel ik dat deze beschermer langs mijn knieschijf loopt te schuren.

7idp transition knee
Apart ding zeg, dat is een sok die je bijna tot in je liezen optrekt! Gauw de baggy overoverheen, dan ziet niemand het :) Het werkt wel, blijft gewoon zitten
Geen zijbescherming. En de sok is dunnetjes, zonder protectie aan de zijkant moet dus de bescherming dan van de sok komen, en daar voorkom je niet alle schaafwonden mee.
De dealbreaker was voor mij de interactie met mijn knieschijf. Ehh, lastig uit te leggen, maar de protector is van binnenuit uit de beschermer te halen. Van binnen zit er een opening in de sok, het is alsof van de binnenkant de sok achter de protect horizontaal opengeknipt is, zodat je met wat gefriemel de protector er uit kunt peuteren.
Het nadeel is dat die naad precies met mijn knieschijf loopt te vervelen.
Echt jammer, want ik kan me voorstellen dat je deze beschermer inderdaad altijd kunt dragen en vergeten dat je hem aan hebt, zoals de reclame dan zegt...

De Ion heeft ongeveer hetzelfde principe met een opening van binnenuit, maar het verschil is dat de stof bij de ION niet onder spanning staat.

Tja, dus ik heb nu ook nog niks.
Misschien dat ik de IXS flows maar eens moet gaan proberen.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Endura MT500 Ghost zijn voor licht gebruik en erg soepel.
Ik heb ze net in huis voor de aankomende vakantie, ik kan nog geen gebruikerservaring delen, maar dat komt binnenkort.
https://www.bike24.de/p1427768.html
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

ElTrappo schreef: wo 28 juli 2021, 01:39 Ik ben ook op zoek naar bescherming voor mijn tere knietjes. Ik vind het wel mooi geweest dat bij iedere schuifpartij de boel weer openligt.

Ik zoek ze voor standaard XC -achtig gebruik, met de bedoeling ze standaard te dragen.
Draagcomfort is belangrijker dan bescherming, want het is voornamelijk ter voorkoming van schaafwonden.

Ik heb wel wat online testen op websites gevonden, kan ik voor je opzoeken als je wil.
Afgelopen weken heb ik er een paar besteld, en helaas allemaal teruggestuurd:
Ik neig zelf meer naar bescherming en dan draagcomfort maar dat kan ook komen door mijn ervaring van vorige week. Als ik zo je ervaringen lees met de merken die je had besteld, zou de ION misschien wat voor me kunnen zijn.
Makkelijk schreef: di 27 juli 2021, 22:55 Ik heb er inmiddels heel veel gehad en ben tot de conclusie gekomen dat ION echt ontzettend goed spul maakt. Ik heb lichte trailbeschermers en van alles en nog wat, maar de behoorlijk zwaar uitgevoerde ION K-Pact zip is eigenlijk per definitie de meest comfortabele, prettige optie. Wat een ontzettend goeie beschermers zijn dat..
Dat klinkt alsof ik ze dan ook maar eens moet proberen!
aurelius schreef: di 27 juli 2021, 23:11 Wat is jouw thuisrondje dan?
Rijd je XC, trails, AM/Parkbezoek?
Moet je ook veel klimmen, hoeveel km rijd je?
Mijn thuisrondje is Zoetermeer maar in de weekenden neem ik ook regelmatig de auto richting Utrecht of het Oosten van het land. Wat voor type rijder ik ben, een mix van XC en trails? De ene keer rij ik een paar keer het hele rondje maar vaak kan ik wel 10-20x dezelfde afdaling nemen om te kijken of ik een bepaalde feature nog sneller of verder kan springen.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Arjan76 schreef: wo 28 juli 2021, 07:05 Endura MT500 Ghost zijn voor licht gebruik en erg soepel.
Ik heb ze net in huis voor de aankomende vakantie, ik kan nog geen gebruikerservaring delen, maar dat komt binnenkort.
https://www.bike24.de/p1427768.html
Ziet er goed uit.

Ik hoor graag je bevindingen!
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Ik ben voor de POC VDP air gegaan. Deze zullen geen gebroken ledematen voorkomen maar een goede schuiver in het grind kunnen ze prima handelen. Hoe ik dat weet zeg ik niet :tong
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

IXS flow is een meer dan prima beschermer. Voelt als goede kwaliteit en zit erg fijn.

Ik ben overgestapt op de nukeproof critical sleeve (https://www.chainreactioncycles.com/nuk ... prod132015) omdat je die wat makkelijker in de wasmachine kunt stoppen.
Dat kan met de IXS niet, dan breekt de padding. Vraag me niet hoe ik dat weet :roll:

Dit nukeproofs doen hun werk overigens ook best prima :oops:
Afbeelding

De flow is wel wat korter, niet minder luchtig overigens.
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik rijd al een paar jaar omhoog en naar beneden met lichte Indy D3O bescherming van Race Face, op knieën en ellebogen. Licht en heel comfortabel. Je trekt ze aan als een arm cq beenwarmer maar ze hebben bovenlangs nog een elastiek met klittenband om aan te trekken dat ze goed blijven zitten, zakken bij mij absoluut niet af.

Voor het betere lift assisted werk afgelopen weekeinde in Sölden heb ik een paar steviger knie stukken van IXS gekocht, de Trigger Race. Hebben het 3 Lange dagen perfect gedaan, ook trappend op de verbinding stukken in het dal opmerkelijk comfortabel, geen groot verschil met de lichte RaceFace voor toch echt veel meer protectie. En blijven ook rotsvast zitten.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

Veel interessant leesvoer, had er ook al een paar van gevonden en gelezen.
De video review van The Loam Wolf > https://youtu.be/ynrqLuJ7d3o laat veel interessante modellen ook voorbij komen. Misschien interessant voor wie meeleest om de verschillende modellen te kunnen zien en hoe deze in formaat van elkaar verschillen.

Ik ga de ION K-Pact Zip en iXS CARVE EVO+ bestellen, als één van de twee bevalt bestel ik wellicht er ook de elbow variant van.
Als ik ze binnen heb zal ik mijn ervaringen hier nog even delen :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: wo 28 juli 2021, 21:06 Ik rijd al een paar jaar omhoog en naar beneden met lichte Indy D3O bescherming van Race Face, op knieën en ellebogen. Licht en heel comfortabel. Je trekt ze aan als een arm cq beenwarmer maar ze hebben bovenlangs nog een elastiek met klittenband om aan te trekken dat ze goed blijven zitten, zakken bij mij absoluut niet af.

Voor het betere lift assisted werk afgelopen weekeinde in Sölden heb ik een paar steviger knie stukken van IXS gekocht, de Trigger Race. Hebben het 3 Lange dagen perfect gedaan, ook trappend op de verbinding stukken in het dal opmerkelijk comfortabel, geen groot verschil met de lichte RaceFace voor toch echt veel meer protectie. En blijven ook rotsvast zitten.

Enjoy!!
Hier ook RF in gebruik.
De Ambush voor de knieen.
En de Indy en Ambush voor de ellebogen.
(Allemaal alleen bij wilde afdalingen)
Voordeel vd Ambush is dat je ze omdoet met klitteband en niet aantrekt. Dus geen verkleedpartij voor de afdaling, gewoon de straps vast maken en gaan.
Maar driedubbel overkill voor NL.

RF heeft nog een dunnere, de Charge.
Die zijn vooral bedoeld om schaafwonden te voorkomen.
Die lijken me het best geschikt voor dagelijks gebruik in NL.

De maat tabel van RF vond ik een ramp, eigenlijk moet je ze kunnen passen (beter niet op de gok bestellen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie