Fiets in elkaar zetten

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Ananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 08:39

Ik heb het idee dat ik 's werelds domste vraag ga stellen, maar daar is een beginnershoek hopelijk voor.

Met wat tips van dit forum heb onlangs een hele mooie bike via bike-discount weten te bemachtigen. Deze week binnengekregen in zo'n hele mooie doos om in elkaar te zetten. Maar ik krijg de quick release hendel niet door het voorwiel. Sterker nog. Het lijkt alsof 'ie geblokkeerd is door wat gesmolten metaal.

Afbeelding

Zie ik nu iets over het hoofd en snap ik het gewoon niet zo goed? Of is dit een foutje (en in dat kader, is een metaalboortje dan een acceptabele oplossing, haha) ?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ananas schreef: di 10 augustus 2021, 17:51 Ik heb het idee dat ik 's werelds domste vraag ga stellen, maar daar is een beginnershoek hopelijk voor.

Met wat tips van dit forum heb onlangs een hele mooie bike via bike-discount weten te bemachtigen. Deze week binnengekregen in zo'n hele mooie doos om in elkaar te zetten. Maar ik krijg de quick release hendel niet door het voorwiel. Sterker nog. Het lijkt alsof 'ie geblokkeerd is door wat gesmolten metaal.

Afbeelding

Zie ik nu iets over het hoofd en snap ik het gewoon niet zo goed? Of is dit een foutje (en in dat kader, is een metaalboortje dan een acceptabele oplossing, haha) ?
Lijkt me iets van een spaan. Met een spijker of zo even proberen er uit te tikken.
Veel plezier met het sleutelen!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ananas schreef: di 10 augustus 2021, 17:51[…] is een metaalboortje dan een acceptabele oplossing, haha
Ik zou maar eens beginnen met een mailtje aan de verkoper.
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Alien schreef: di 10 augustus 2021, 19:48
Ananas schreef: di 10 augustus 2021, 17:51[…] is een metaalboortje dan een acceptabele oplossing, haha
Ik zou maar eens beginnen met een mailtje aan de verkoper.
Waarom die moeite? Is overduidelijk een spaantje die is blijven hangen en vast is komen te zitten. Gewoon er uit tikken en verder. Alleen daar niet de QR-as voor gebruiken omdat je die zou kunnen beschadigen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1) Bellen/mailen met de shop.

2) Geen boortje, dat slaat vast en breekt. Dan zitten er 2 dingen vast in je as.

3) Een dikke spijker, maar wel de punt er af slijpen, zodat de punt plat is!
(Anders schiet de spaan langs de punt en zit de spijker vast in de as)
Dan proberen de splinter naar L of R er uit te tikken
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je kan ook de snelspanner gebuiken (vanaf de andere kant)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij is (terecht) bang het schroefdraad te beschadigen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Is het wel metaal.?
Gezien de foto. En de breukrand zie. Krijg ik de indruk dat hert een afgebroken beschermer is van de as.

Zo'n kunststof bescherm plaatje aan de buitenkant als je een nieuw wiel koopt. Deze kun je beleid met de quick-release er uit tikken.

Toch metaal.
Dan met een stalen pin. Zoals de lange spijker zonder punt die TSTM voorstelde.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@ Ananas: Al antwoord van de shop?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 08:39

Excuses voor mijn wat vertraagde antwoord, het leven kwam tussendoor :)

Ik ben uiteindelijk zo eigenwijs geweest na de eerste post om toch even hamertje tik te spelen. Met een heel stomp dun boortje en een hamer weliswaar. En toen schoot het er zo uit, of beter gezegd in. Met wat pulk- en schudwerk viel het er uiteindelijk ook weer uit en kon ik verder met de assemblage van mijn nieuwe pareltje :D :D

Achteraf gezien inderdaad het risico dat het boortje zou breken, maar is niet gebeurd, dus dat is weer een gelukje zullen we maar zeggen.

Contact opnemen met de shop was in alle opzichten beter geweest, of desnoods zelfs even langs een fietsenmaker gaan. Maar mijn ongeduld won het van mijn verstand :oops: En het is gelukkig goed gekomen!

Dankjewel voor alle adviezen weer. En wat een fijn behulpzaam forum is dit toch! :D Goede vibes!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ananas schreef: vr 13 augustus 2021, 11:02 Excuses voor mijn wat vertraagde antwoord, het leven kwam tussendoor :)
Ja hé, dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Dan maar even geen leven! :wink: :D

Mooi dat het zo makkelijk opgelost is, kun je weer verder en snel je eerste ritje maken :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ananas schreef: vr 13 augustus 2021, 11:02 Excuses voor mijn wat vertraagde antwoord, het leven kwam tussendoor :)

Ik ben uiteindelijk zo eigenwijs geweest na de eerste post om toch even hamertje tik te spelen. ...
Heb jij nog een leven dan?
:winkie:
Nou ja, je bent iig eigenwijs genoeg voor dit forum
:tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ananas schreef: vr 13 augustus 2021, 11:02 Excuses voor mijn wat vertraagde antwoord, het leven kwam tussendoor :)

Ik ben uiteindelijk zo eigenwijs geweest na de eerste post om toch even hamertje tik te spelen. Met een heel stomp dun boortje en een hamer weliswaar. En toen schoot het er zo uit, of beter gezegd in. Met wat pulk- en schudwerk viel het er uiteindelijk ook weer uit en kon ik verder met de assemblage van mijn nieuwe pareltje :D :D

Achteraf gezien inderdaad het risico dat het boortje zou breken, maar is niet gebeurd, dus dat is weer een gelukje zullen we maar zeggen.

Contact opnemen met de shop was in alle opzichten beter geweest, of desnoods zelfs even langs een fietsenmaker gaan. Maar mijn ongeduld won het van mijn verstand :oops: En het is gelukkig goed gekomen!

Dankjewel voor alle adviezen weer. En wat een fijn behulpzaam forum is dit toch! :D Goede vibes!
Living live on the edge!! :lol:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Vaak ben je te bang :lol:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Plaats reactie