Zeembroek of comfortabel "normaal" fietszadel?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Alles kan schuren. Zaak is, ervoor te zorgen dat de boel (oftewel: het zaakje) strak op z‘n plek blijft. Zolang er niks over je huid schuift, zit je goed.

Ik zeg overigens uitdrukkelijk niet, dat je ondergoed onder een fietsbroek moet dragen. Wen er maar aan om dat níet te doen. Maar: het kán. Als het nodig is. Bijvoorbeeld bij vrieskou. Of als je de boel enigszins schoon wilt houden (sportondergoed droogt aanzienlijk sneller en is véél makkelijker te reinigen dan een broek met zeem). En reinheid is trouwens ook een niet onbelangrijke factor bij het voorkomen van zitvlakproblemen.
Vorsprung durch Pedantik.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb het idee dat als je zalf,welke dan ook,gebruikt in je zeem dat je 'm dan eigenlijk op 60° zou moeten wassen om alle resten (en huid bacteriën) eruit te spoelen.En de meeste zemen kunnen daar niet tegen(30-40°max)
Als ik meerdaagse lange tochten deed smeerde ik s'avond voor t naar bed gaan mijn zitvlak in met uierzalf en dan mijn onderbroek aan. Niet lekker maar een ontstoken zitvlak(3e bal) is erger. Overdag op de fiets dan gewoon de fietsbroek zonder crème. Ook omdat we tussendoor niet altijd een wasmachine ter beschikking hadden en we de broeken met de hand moesten wassen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Tip: koop je zeembroek niet te ruim. Het mag in begin best strak aanvoelen.

Je wil voorkomen dat de zeem alsnog gaat bewegen op het zadel en t gaat schuren

Heb dure boek van Assos die lekker zit, maar ook een goedkopere dunne. Kortom: het is heel persoonlijk. Gewoon gaan ervaren dus
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja heel persoonlijk,maar geen naden en een zeem/broek die niet 'dubbel vouwt' is wel belangrijk!
Laatst gewijzigd door Azurri op di 17 augustus 2021, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Hier ook een constante zoektocht naar het juiste zadel en kleding.
Ik was al weer druk aan het kijken naar een ander zadel voor mijn huidige bike, het maakte niet uit wat ik droeg, met of zonder zeem, niets wat bij kon bekoren.

Tot ik een ingeving kreeg, ik moest toch nieuw ondergoed en ben op zoek gegaan en gevonden in een boxer van Unico, microvezel en totaal geen naden in het kruis.
Ik rij dit icm met een goedkope Scapino "baggy", routes van over de 60 km zijn nu totaal geen probleem meer, onlangs nog een stevige regenrit gehad, alles door en door nat, maar ook nu geen probleem, na 15 jaar dan toch eindelijk iets gevonden wat wel goed bevalt.

Trouwens... stand van het zadel is ook belangrijk, uiteindelijk moest ik die van mij een klein beetje achterover zetten, goed op de zitbotjes zitten en geen geschuif.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

All4Fun schreef: di 17 augustus 2021, 18:03 Hier ook een constante zoektocht naar het juiste zadel en kleding.
Ik was al weer druk aan het kijken naar een ander zadel voor mijn huidige bike, het maakte niet uit wat ik droeg, met of zonder zeem, niets wat bij kon bekoren.

Tot ik een ingeving kreeg, ik moest toch nieuw ondergoed en ben op zoek gegaan en gevonden in een boxer van Unico, microvezel en totaal geen naden in het kruis.
Ik rij dit icm met een goedkope Scapino "baggy", routes van over de 60 km zijn nu totaal geen probleem meer, onlangs nog een stevige regenrit gehad, alles door en door nat, maar ook nu geen probleem, na 15 jaar dan toch eindelijk iets gevonden wat wel goed bevalt.

Trouwens... stand van het zadel is ook belangrijk, uiteindelijk moest ik die van mij een klein beetje achterover zetten, goed op de zitbotjes zitten en geen geschuif.

De groet'n...
Bedoel je nu dat je ritjes van meer dan 60km zonder zeem rijdt??😳 Dan heb ik de vellen er vanaf hangen hoor..😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Ananas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 08:39

Het meeste is al gezegd, en ik ben een dame die ook nog voornamelijk ervaring heeft op de racefiets (de mountainbike is een nieuwe hobby).

Maar ik kan hetgeen wat gezegd is van harte beamen. Een derde bal hoef ik me voorlopig nog geen zorgen om te maken :lol: Maar als vrouw in een wereld waar producten voor mannen gemaakt worden (en écht. Een mannenzadel als vrouw staat echt garant voor een onvrijwillig celibaat) heb ik wel wat ervaring met hoe en wat .

Een zacht zadel kan wel helpen om je zitvlees een beetje te trainen is mijn ervaring. Toen ik een zekere periode besloot van mijn hobby mijn werk te maken 8) En pizza's ging bezorgen op de fiets, vaak 8 uur lang 8) 8) leverde dat toch wel flink getraind zitvlees op.
Het is alleen voor sportieve langere ritjes verder niet heel fijn omdat inderdaad je zitknobbels in het zadel zakken en er dan druk komt op je "zachte delen" zoals ze dat mooi noemen.
En dat wil je voorkomen. Maar ik kan me best voorstellen dat als het sportieve zadel echt een te grote kwelling is, je eerst effe zitvlees opbouwt op een zacht zadel.

Het is - en dit geldt in mindere mate voor mannen dan vrouwen, maar kan toch ook wel soelaas bieden - alleen wel belangrijk dat je daadwerkelijk op je zitbotjes terechtkomt. https://www.mantel.com/blog/zadel-meetsysteem-keuzehulp hier staat wel duidelijk uitgelegd hoe je de afstand tussen je zitbotjes opmeet, dus dat zou het uitgangspunt moeten zijn voor het uitzoeken van een zadel.

Van de racefiets weet ik dat, hoe sportiever je zit, hoe minder last je hebt. Van de mountainbike weet ik: hoe sportiever je zit, hoe groter de kans dat je een koprol voorover maakt :-{ Maar rechtop zitten zoals op je stadsfiets wordt een pijnlijk verhaal op een sportzadel.

Een goede zeem doet wonderen. Als je je reputatie als Mamil (middle-aged man in latex :winkie: ) nog even uit wil stellen kan je een kort broekje nemen en daarover heen een lossere broek doen.

Wel onderbroek / geen onderbroek... Ik doe beide, maar zonder is wel beduidend comfortabeler. Als je wel ondergoed draagt, zorg dan voor naadloos, maar ook dat je een beetje ademende organische materialen hebt en geen polyester dingen ofzo.

Chamois creme: Top. En je doet eeuwen mee met een potje. Ik heb ook die van assos. Maar ze hadden me wel even mogen waarschuwen dat het voelt alsof je pepermuntjes in je onderbroek stopt. Dus bij deze: Als je na 5 minuten denkt "wat voelt dat gek". Dat klopt.

Verder ben ik ook erg blij met zo'n zadel met zo'n afzichtelijk gat in het midden om te voorkomen dat er dus teveel druk op de zachte deeltjes komt, maar dat schijnt een beetje aan experimenteren onderhevig te zijn... Of dat wat voor je is.
Bij veel winkels mag je zadels een poosje uitproberen, dus dat zou ik ook zeker doen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ananas en pizza?! 🤨
Vorsprung durch Pedantik.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q ben t eens met alles wat je zegt,voor zover ik dat als man kan beamen :-q , alleen zadel met gat. Met modderrittjes wordt alles (je onderkant) nog natter en heb je bij het afstappen zo'n bruine remspoor in de kruis😁. Maar t helpt wel tegen dat 'dode gevoel'.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie