Advies voor een mountainbike (2 meter 3)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

massen schreef: ma 16 augustus 2021, 12:25 Voor iemand van een dergelijke lengte en gewicht zou ik geen fiets met 30mm vorkpoten aanraden.
Zal heel erg slap aanvoelen. minimaal 32mm of beter 34/35 mm vorkpoten.
Het liefst wil je dan ook wielen die het aan kunnen.
Dan denk ik eerder aan een radon cragger of canyon stoic.
91KG voor zijn lengte valt nog mee toch? en deze quote:
Mountainbike specifieke routes. Lange afstanden over de weg om een keer naar een andere plek te fietsen vanaf Amsterdam.
Is toch wel aardig spot on XC lijkt mij? en als beginner zal je niet meteen alle jumps en drops zo hard mogelijk meepakken toch?

Trek heeft inderdaad grotere frame beschikbaar, boven de Marlin zit daar de X-Caliber in de range. Ik zou wat belrondes doen naar (alle) zaken in de regio om te kijken of er niet toevallig zoiets beschikbaar is.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

rcdol schreef: ma 16 augustus 2021, 19:26
massen schreef: ma 16 augustus 2021, 12:25 Voor iemand van een dergelijke lengte en gewicht zou ik geen fiets met 30mm vorkpoten aanraden.
Zal heel erg slap aanvoelen. minimaal 32mm of beter 34/35 mm vorkpoten.
Het liefst wil je dan ook wielen die het aan kunnen.
Dan denk ik eerder aan een radon cragger of canyon stoic.
91KG voor zijn lengte valt nog mee toch? en deze quote:
Mountainbike specifieke routes. Lange afstanden over de weg om een keer naar een andere plek te fietsen vanaf Amsterdam.
Is toch wel aardig spot on XC lijkt mij? en als beginner zal je niet meteen alle jumps en drops zo hard mogelijk meepakken toch?

Trek heeft inderdaad grotere frame beschikbaar, boven de Marlin zit daar de X-Caliber in de range. Ik zou wat belrondes doen naar (alle) zaken in de regio om te kijken of er niet toevallig zoiets beschikbaar is.
Waar schrijf ik dan dat hij zwaar is voor zijn lengte?
Volgens jou zijn "Mountainbike specifieke routes" enkel XC?
Ook naar de X-Caliber gekeken, die hebben ook allen 30mm vorkpoten.
Canyon plaatst zelfs op de GC 8 en 9 vorken met 34mm poten.

Ik blijf er bij dat ik 30mm vorkpoten niet kan aanraden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het probleem is dat fabrikanten geen rekening houden met wat normaal gewicht is gezien je lengte. In XS en XXL fietsen zit vaak dezelfde vork. Voor iemand met normaal gewicht van XS lengte is zo een vork dan prima ( misschien zelfs te zwaar), maar voor iemand met normaal gewicht en XXL lengte is die te licht.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

massen schreef: di 17 augustus 2021, 09:47
rcdol schreef: ma 16 augustus 2021, 19:26
91KG voor zijn lengte valt nog mee toch? en deze quote:

Is toch wel aardig spot on XC lijkt mij? en als beginner zal je niet meteen alle jumps en drops zo hard mogelijk meepakken toch?

Trek heeft inderdaad grotere frame beschikbaar, boven de Marlin zit daar de X-Caliber in de range. Ik zou wat belrondes doen naar (alle) zaken in de regio om te kijken of er niet toevallig zoiets beschikbaar is.
Waar schrijf ik dan dat hij zwaar is voor zijn lengte?
Volgens jou zijn "Mountainbike specifieke routes" enkel XC?
Ook naar de X-Caliber gekeken, die hebben ook allen 30mm vorkpoten.
Canyon plaatst zelfs op de GC 8 en 9 vorken met 34mm poten.

Ik blijf er bij dat ik 30mm vorkpoten niet kan aanraden.
True, had het misschien even anders moeten opschrijven. Het is denk ik de afweging tussen wat beter bij hem past als beginner en zijn andere genoemde punten. Een XC-bike met in verhouding een iets te lichte vork of een wat steverige Trail-bike. Ik rij zelf als semi beginner met 86KG ook met een 30mm Judy maar heb geen idee of die te slap is voor mijn gebruik. Net als dat ik het verschil tussen mijn qr achteras tov een steekas niet kan beoordelen. Ik heb sowieso een hoop plezier van mijn fiets :-)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

rcdol schreef: di 17 augustus 2021, 14:44 Ik rij zelf als semi beginner met 86KG ook met een 30mm Judy maar heb geen idee of die te slap is voor mijn gebruik.
BTDT, dat merk het beste als je je vork upgrade naar wat dikkers. Een stijvere vork stuurt gewoon een stuk strakker en scherper, anders gezegd er vervalt een hoop vaagheid en onzekerheid in de bochten. Moeilijk om dit op papier over te brengen maar ik kan je vertellen dat ik met m`n 88kg niet meer met minder dan 34mm poten wil rijden.

Anderzijds... als je niet weet wat je mist en je bent blij met je fiets, scheelt het een hoop geld :wink:
LeGiant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 augustus 2021, 18:00

Willem Altes schreef: ma 16 augustus 2021, 18:23 Een vraag waar nog niet op is gereageerd is wat betreft winkels in de regio Amsterdam. MTBs zijn een niche in Amsterdam en het lijkt mij lastig een winkel te vinden die en deskundig is en een goede bike in jouw maat snel voorradig heeft (zie ook viewtopic.php?t=94339). Balk in Nieuw Vennep heeft volgens hun website een Bulls Copperhead 3 29 maat 61 cm in nabestelling en zou die nog in Augustus hebben. Je kan nog verder rijden naar Roelofarendsveen of Bilthoven. In Amsterdam concurreren shops niet op prijs of ruim aanbod.

Wellicht een argument voor online.
Goede tip! Bedankt.

Ik heb ondertussen ook naar wat winkels gebeld. Ik ga volgende week nog even langs naar 1 van de zaken die ik gebeld heb om te kijken wat het beste bij mij zou passen. Puur even ter inventarisatie... Alle informatie helpt met het maken van de beste keuze.
JohnSilver
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 18 augustus 2021, 17:55

Beste LeGiant, ik ben wel benieuwd waar je op uit gaat komen. Ik ben mijn zoektocht net gestart naar een mountainbike, en ben 2.03 meter. Toevallig dezelfde lengte. Hou ons op de hoogte van je vorderingen!
Plaats reactie