Advies voor een mountainbike (2 meter 3)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
LeGiant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 augustus 2021, 18:00

Heb al enig speurwerk gedaan een ook gelezen op dit forum dat de voorraad schaarste is. Toch zou ik graag wat advies willen voor nu of voor later als er weer meer mountainbikes beschikbaar zijn.

Lengte: 203 cm
Gewicht: 90-95 kg

Mountainbike uitgeprobeerd bij Decathlon
Zojuist bij Decathlon geweest. Ik gaf aan dat ik 2 meter 3 ben en zo'n 91 kg weeg, en of ze daar een mountainbike voor hadden.
De verkoper raadde al direct af bij Decathlon met mijn lengte een mountainbike te kopen. Toch even op de Mountainbike ST 100 3x7 speed microshift/shimano grijs gezeten XL 185-200cm.
Persoonlijk vond ik het nog niet eens zo heel verkeerd zitten, maar toch raadde de verkoper het af. Misschien had de verkoper wel gelijk, maar toch vraag ik me af of ik voor dat lage bedrag niet toch niet had moeten doorzetten? Of had ik dan op de lange termijn met mijn lengte klachten kunnen verwachten?

Verder advies waar ik naar moest kijken kon hij niet geven.
Uiteindelijk op dit forum belandt met de zoekterm "mountainbike voor lange mensen", haha.

Eisen
- Een goede mountainbike voor een beginner. Het liefst voor nu nog niet het maximale bedrag, zodat ik eerst wat kan experimenteren met een mountainbike. Een max budget zal ik niet noemen, ik heb er maar weinig kaas van gegeten. Misschien dat jullie met "redelijke bedragen" een advies kunen geven.
- Een goede mountainbike voor mijn lengte (2 meter 3)
- Waar (regio Amsterdam bij voorbaat) kan ik deze mountainbike met de huidige situatie aanschaffen? Ik lees al wat berichten over het via marktplaats aanschaffen van een mountainbike. Het liefst doe ik dat niet, omdat ik het niet zo vertrouw. Of jullie weten me toch te overtuigen, haha.
- (optioneel) mountainbike die makkelijk op te tillen is. Heb hier geen veilige fietsplek in het complex en parkeer de mountainbike het liefst in de hal op 4 hoog zonder lift :)

Gebruik
Mountainbike specifieke routes. Lange afstanden over de weg om een keer naar een andere plek te fietsen vanaf Amsterdam.

Overige vraag?
Welke technische aspecten zijn voor mij belangrijk om naar te kijken? En welke technische aspecten kan ik iets meer voor lief nemen als "beginner"?

Heeft iemand wat advies voor mij?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Decathlon = sowieso no go
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zit met mijn 1.65M aan de andere kant van het spectrum. Enig advies wat ik je kan geven is contact opnemen met Mud Mate. Hij heeft veel kennis paraat specifiek voor lange mensen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is een fiets onder de €600,- niet echt geschikt als mountainbike, ook al lijkt die er op. Met meer dan 90 kg zou het helemaal een drama worden.

Decathlon fietsen zijn niet slecht, maar ook zij hebben in deze prijsklasse geen goed materiaal. Wil je het terrein in, dan zou ik echt iets meer uitgeven. Naast de betrouwbaarheid/levensduur van de onderdelen gaat het ook om de functie en zelfs op een rondje als Spaarnwoude loop je met een goedkope fiets meteen tegen de beperkingen aan.


Dan zit je nog met de maatvoering. Er zijn maar heel weinig merken die een passende fiets maken voor rijders boven de 195 cm. Tot nu toe hebben grotere rijders zich maar bij dat feit neergelegd en jaren op te kleine fietsen gereden. Dat kan dus wel. Fijn is het niet.

Enige die mij zo te binnen schiet is Trek die in het goedkopere segment echt grotere fietsen maken. Dan kom je bij een Marlin 6 uit bijvoorbeeld: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... =red_black
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
LeGiant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 augustus 2021, 18:00

Lars TB schreef: zo 15 augustus 2021, 19:34 Nu is een fiets onder de €600,- niet echt geschikt als mountainbike, ook al lijkt die er op. Met meer dan 90 kg zou het helemaal een drama worden.

Decathlon fietsen zijn niet slecht, maar ook zij hebben in deze prijsklasse geen goed materiaal. Wil je het terrein in, dan zou ik echt iets meer uitgeven. Naast de betrouwbaarheid/levensduur van de onderdelen gaat het ook om de functie en zelfs op een rondje als Spaarnwoude loop je met een goedkope fiets meteen tegen de beperkingen aan.


Dan zit je nog met de maatvoering. Er zijn maar heel weinig merken die een passende fiets maken voor rijders boven de 195 cm. Tot nu toe hebben grotere rijders zich maar bij dat feit neergelegd en jaren op te kleine fietsen gereden. Dat kan dus wel. Fijn is het niet.

Enige die mij zo te binnen schiet is Trek die in het goedkopere segment echt grotere fietsen maken. Dan kom je bij een Marlin 6 uit bijvoorbeeld: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... =red_black
Iniedergeval goed om te weten hoe ik hier als lang persoon in moet staan. Sommige dingen moet je je gewoon bij neerleggen met mijn lengte, hehe.
Bedankt voor de tip wat betreft de Marlin 6. Ik ga hier eens navraag naar doen bij lokale dealers. Misschien dat zij ook nog weer tips hebben. Bedankt!! :-q
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

house of mtb kan goed advies geven voor grote mensen dacht ik.

en:
parkeer de mountainbike het liefst in de hal op 4 hoog zonder lift :)
dan begint iedere rit erg mooi, lekker de trappenhal af denderen :D
LeGiant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 augustus 2021, 18:00

nick22 schreef: zo 15 augustus 2021, 20:15 house of mtb kan goed advies geven voor grote mensen dacht ik.

en:
parkeer de mountainbike het liefst in de hal op 4 hoog zonder lift :)
dan begint iedere rit erg mooi, lekker de trappenhal af denderen :D
Bedankt, zal die ook noteren.

Hahah ja denk dat de buren daar blij mee zijn. Misschien dat ze wel achter me aan hollen met hun eigen mountainbike.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Over je budget voorbehoud, zou je daar overheen kunnen komen?

Je zult misschien wel merken dat er bijna geen fietsen te krijgen zijn. Nieuw en gebruikt zelfde laken een pak. Winkels zijn erg leeg. En de vooruitzichten zijn dat het nog maanden zo blijft. In deze markt zijn de prijzen voor goede ge ruimte fietsen ook heel hoog.

Een ruimer budget vergroot de kans dat het je wonderbaarlijk lukt de juiste Bike wel te vinden en als je een betere Bike koopt is ook de kans dat je plezier gaat hebben groter. En als je die Bike toch weer zou willen verkopen verlies je er misschien niet veel op. Geen garanties, wel kansen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
LeGiant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 augustus 2021, 18:00

Heckler40 schreef: zo 15 augustus 2021, 20:53 Over je budget voorbehoud, zou je daar overheen kunnen komen?

Je zult misschien wel merken dat er bijna geen fietsen te krijgen zijn. Nieuw en gebruikt zelfde laken een pak. Winkels zijn erg leeg. En de vooruitzichten zijn dat het nog maanden zo blijft. In deze markt zijn de prijzen voor goede ge ruimte fietsen ook heel hoog.

Een ruimer budget vergroot de kans dat het je wonderbaarlijk lukt de juiste Bike wel te vinden en als je een betere Bike koopt is ook de kans dat je plezier gaat hebben groter. En als je die Bike toch weer zou willen verkopen verlies je er misschien niet veel op. Geen garanties, wel kansen.

Enjoy!!
Misschien heb ik het verkeerd verwoord. Mijn budget heeft geen maximum, dus wees vrij met goede voorstellen.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar een zo laag mogelijk bedrag voor wat acceptabel is, omdat het mijn eerste mountainbike zal zijn en ik een beginner ben. Ik zou het ook raar vinden als ik 2000 euro neerleg als beginner. Wat raad je aan?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik zou vooral kijken wat er daadwerkelijk leverbaar is in de maatvoering die je zoekt.

Mijn manier zou ook zijn te struinen in gebruikt op Bikemarkt.de

Veel succes.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verkrijgbaarheid is nu een belangrijk punt.

Verder is het zo dat in deze prijsklasse iedere 100 euro extra een merkbaar verschil maakt.
Een 1e fiets hoeft geen 2000 te kosten, maar als het 1000 mag kosten ipv 600, dan doe je jezelf wel een plezier.
Vooral in het bos haken de goedkopere fietsen snel af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LeGiant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 augustus 2021, 18:00

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 16 augustus 2021, 00:27 Verkrijgbaarheid is nu een belangrijk punt.

Verder is het zo dat in deze prijsklasse iedere 100 euro extra een merkbaar verschil maakt.
Een 1e fiets hoeft geen 2000 te kosten, maar als het 1000 mag kosten ipv 600, dan doe je jezelf wel een plezier.
Vooral in het bos haken de goedkopere fietsen snel af.
Dat mag zeker. Als ik hier meer plezier van heb dan vind ik het niet erg wat extra neer te leggen.
Heb je een aantal voorbeelden?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor iemand van een dergelijke lengte en gewicht zou ik geen fiets met 30mm vorkpoten aanraden.
Zal heel erg slap aanvoelen. minimaal 32mm of beter 34/35 mm vorkpoten.
Het liefst wil je dan ook wielen die het aan kunnen.
Dan denk ik eerder aan een radon cragger of canyon stoic.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

LeGiant schreef: zo 15 augustus 2021, 21:28 Ik zou het ook raar vinden als ik 2000 euro neerleg als beginner. Wat raad je aan?
Nu is mijn motto dat je als beginner het beste een fiets van €8.000,- kunt kopen!


Dan ligt het in ieder geval niet aan de fiets :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een vraag waar nog niet op is gereageerd is wat betreft winkels in de regio Amsterdam. MTBs zijn een niche in Amsterdam en het lijkt mij lastig een winkel te vinden die en deskundig is en een goede bike in jouw maat snel voorradig heeft (zie ook viewtopic.php?t=94339). Balk in Nieuw Vennep heeft volgens hun website een Bulls Copperhead 3 29 maat 61 cm in nabestelling en zou die nog in Augustus hebben. Je kan nog verder rijden naar Roelofarendsveen of Bilthoven. In Amsterdam concurreren shops niet op prijs of ruim aanbod.

Wellicht een argument voor online.
Plaats reactie