Shifter verwisselen.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Hallo forumleden,

Ik wil mijn deore shifter vervangen voor een xt of een slx shifter. Nu heb ik 2 vragen.

Kan ik de kabel die er nu in zit blijven gebruiken? De fiets is nu ongeveer 250 km gebruikt.
Mijn gedachte bij het niet vervangen is dat deze kabel nu al een beetje opgerekt is. Daardoor is het misschien niet nodig om de derailleur later nog een keer afstellen. Ik heb namelijk nog nooit een derailleur afgesteld.

Is het verschil tussen een slx of xt shifter groot? Ik kom zelf tegen dat er niet veel verschil tussen de 2 zit. Aan de andere kant is het verschil maar 20 euro.

Alvast bedankt!!
Groetjes pieter.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Kabel is soort van gerafeld door het klemmen/schroeven, ik zou een nieuwe halen omdat je ze niet goed meer door de buitenmantel krijgt. Die dingen zijn zo duur niet
Blood, sweat & gears
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Tazzy schreef: di 17 augustus 2021, 19:25 Kabel is soort van gerafeld door het klemmen/schroeven, ik zou een nieuwe halen omdat je ze niet goed meer door de buitenmantel krijgt. Die dingen zijn zo duur niet
Dank voor je reactie!

Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik ook de oude buitenmantel kan laten zitten. Heb nog niet eerder een shifter vervangen. Wel vroeger mijn eigen scooter gerepareerd en onderhouden dus hoop dat ik er met behulp van filmpjes wel uit kom.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Waarom vervangen? Is deze stuk? Schakelt het niet goed?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Buitenkabel kan je gewoon gebruiken. Je moet de binnenkabel via de shifter invoeren naar de Derraileur toe. De binnenkabel moet er dus zondermeer uit( losmaken aan de Derraileur). Meestal is door het vastklemmen aan de Derraileur de kabel gerafeld waardoor je hem niet meer goed doorgevoerd krijgt. Dus eigenlijk ontkom je er niet aan om een nieuwe binnenkabel te monteren en je Derraileur opnieuw af te stellen. Ik knip de binnenkabel aan de shifterkant door en trek hem dan naar achter toe eruit. Zo trek je geen vuil de binnenkabel in.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een nieuwe shifter zit een nieuwe binnenkabel.
Upgraden naar SLX heeft geen zin, Deore en SLX zijn van binnen vrijwel gelijk.
Je hebt dus XT of XTR nodig voor een upgrade.
Let op de bevestiging.
I-spec is een doolhof, gewoon een shifter met een klemband kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Waarom zou TS een shifter met een klemband kopen als TS nu misschien wel een geïntegreerd geheel heeft, of dit wil?
Uitzoeken wat je nodig hebt is nu ook weer niet onmogelijk, maar misschien wil TS wel een klemband, dan ga ik met je advies mee :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

I-spec blijft lastig.
-Misschien wil hij volgend jaar andere remmen.
-Of hij kan niet bepalen welke ispec hij nu heeft.
-Of hij heeft nu ook met klemband.

Anyway, omdat Shimano zo vaak wisselt van i-spec standaard vind ik het bijna onverantwoord om iemand i-spec te adviseren.
Sram doet het met Matchmakers veel beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat is een ander punt :wink:
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

HJ12 schreef: di 17 augustus 2021, 20:25 Waarom vervangen? Is deze stuk? Schakelt het niet goed?
De fiets schakelt nu prima. Al schakelt het wel iets minder strak als toen ik de fiets kreeg. Ik had begrepen dat een shifter het meeste verschil maakt qua schakelen. Aangezien ik al een xt derailleur heb leek me goed om de shifter te upgraden.
Laatst gewijzigd door Pieterj op di 17 augustus 2021, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 augustus 2021, 21:06 Bij een nieuwe shifter zit een nieuwe binnenkabel.
Upgraden naar SLX heeft geen zin, Deore en SLX zijn van binnen vrijwel gelijk.
Je hebt dus XT of XTR nodig voor een upgrade.
Let op de bevestiging.
I-spec is een doolhof, gewoon een shifter met een klemband kopen.
Xtr is me te duur dus dat word een xt shifter. Ik heb nu een shifter met klemband dus zal er weer een met klemband nemen. Als ik het goed heb kan er geen I-spec op mijn remmen (Shimano MT200).
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Azurri schreef: di 17 augustus 2021, 20:43 Buitenkabel kan je gewoon gebruiken. Je moet de binnenkabel via de shifter invoeren naar de Derraileur toe. De binnenkabel moet er dus zondermeer uit( losmaken aan de Derraileur). Meestal is door het vastklemmen aan de Derraileur de kabel gerafeld waardoor je hem niet meer goed doorgevoerd krijgt. Dus eigenlijk ontkom je er niet aan om een nieuwe binnenkabel te monteren en je Derraileur opnieuw af te stellen. Ik knip de binnenkabel aan de shifterkant door en trek hem dan naar achter toe eruit. Zo trek je geen vuil de binnenkabel in.
Gewoon alles vervangen dus.

Mijn idee was dat een binnen kabel na een tijdje iets uitrekt en dat er dan opnieuw gesteld moet worden. Door dezelfde binnen kabel te gebruiken zou dat niet hoeven. De Derraileur zou dan alleen bij het vervangen van de shifter afgesteld moeten worden.
Het afstellen van een Derraileur zal na een keer mee kijken ook wel te leren zijn hoop ik.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De buitenkabel is pas 250km oud, dus die kan blijven.
Maar de gebruikte binnenkabel gaat vaak niet meer in de nieuwe shifter en buitenkabel.
Maar bij een nieuwe XT shifter zit een nieuwe kabel :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

XT shifter zonder twijfel.
Het schakel gevoel heeft meer te maken met de shifter dan de derailleur.

Het heeft eigenlijk meer zin een XT shifter met een deore derailleur te combineren dan andersom.
Het is meer marketing "kijk er zit een XT derailleur op".

Met een XT shifter kun je ook meerdere kransjes tegelijk schakelen tov van SLX.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 augustus 2021, 21:59De buitenkabel is pas 250km oud, dus die kan blijven.
Maar de gebruikte binnenkabel gaat vaak niet meer in de nieuwe shifter en buitenkabel.
Maar bij een nieuwe XT shifter zit een nieuwe kabel :wink:
Hangt wel een beetje van de buitenkabel af, naar mijn mening. Ik weet niet wat voor binnenkabel er bij een XT versteller geleverd wordt, maar dat waarschijnlijk zal middenklasse Shimano zijn. Prima spul. Zit er nu echter een absolute budget-buitenkabel op je fiets, dan ga je alsnog veel van je XT-upgrade teniet doen.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie