Wat zou je adviseren?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Inez
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 15:24

Hallo!
Ik ben een beginnende mountainbiker (wel veel racefiets ervaring). Nu heb ik 2 mountainbikes op het oog en zou ik graag jullie advies willen bij welke ik het beste kan kopen.

De eerste is de Rockrider XC100 van Decathlon. https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8616937 met Shimano Deore (1x 11), Manitou Markhor 100 voorvork en 29 inch wielen. Prijs Euro 899,-

De tweede is een tweedehands Cannondale F29 carbon 3 uit 2014 met een Lefty voorvork en SRAM x9 (2x 9 a 10). De fiets wordt door door de dealer 'als nieuw' opgeleverd. Prijs Euro 999,-

Wat zouden jullie adviseren en waarom? Dank voor jullie hulp
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Op papier is die Rockrider een prima bike om mee te beginnen... Reserveer echter wel € 100,-- om de 1e controle en onderhoudsbeurt bij een vakman te laten doen. Ze hebben daar bij Decathlon heel vriendelijk personeel hoor, maar op een uitzondering na...geen vakkundige monteurs.
Ik ken deze Cannondale's niet, niet echt een beginnersfiets lijkt me zo...weet ook niet of de geometrie nog een beetje te doen is naar de huidige maatstaven. Persoonlijk vind ik zo'n lefty vork er wel spectaculair uitzien, maar hoe of het rijdt en of het kwetsbaar of storingsgevoelig is...geen idee.

Een merk welke nog weleens vergeten wordt maar die een hele goede prijs/kwaliteit verhouding heeft...kun je gewoon bij een vakman kopen ! En daar zit precies op wat je als beginner nodig hebt..

https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29-1
Inez
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 15:24

gijsje schreef: za 21 augustus 2021, 16:03 Op papier is die Rockrider een prima bike om mee te beginnen... Reserveer echter wel € 100,-- om de 1e controle en onderhoudsbeurt bij een vakman te laten doen. Ze hebben daar bij Decathlon heel vriendelijk personeel hoor, maar op een uitzondering na...geen vakkundige monteurs.
Ik ken deze Cannondale's niet, niet echt een beginnersfiets lijkt me zo...weet ook niet of de geometrie nog een beetje te doen is naar de huidige maatstaven. Persoonlijk vind ik zo'n lefty vork er wel spectaculair uitzien, maar hoe of het rijdt en of het kwetsbaar of storingsgevoelig is...geen idee.

Een merk welke nog weleens vergeten wordt maar die een hele goede prijs/kwaliteit verhouding heeft...kun je gewoon bij een vakman kopen ! En daar zit precies op wat je als beginner nodig hebt..

https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29-1
Dank voor de tip! Ik ga me ook eens verdiepen in de Giant Talon
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De Cannondale was ooit een fiets van € 3000. Een goede Lefty is beter dan de vork van een €1000 bike.
Alleen de fiets (en ook de vork) is 7 jaar oud en 'als nieuw' vraagt toch enige uitleg en inschatting die verder gaat dan de uitspraak van de verkoper. Je mag verwachten dat de fiets in die 7 jaar is gebruikt.

Als ik oude forumpost (viewtopic.php?p=1977636#p1977636 )citeer zijn dit de specs
Specs F29 3 uit 2014:
Frame: F29, BallisTec Carbon, SPEED SAVE, BB30, 1.5 Si head tube
Vork: Lefty PBR 90 29, Hybrid Needle Bearing Technology
Crank: SRAM S1400, BB30, 38/24
Bottom Bracket: SRAM BB30
Shifters: SRAM X7
Cog Set: SRAM PG 1030, 11-36, 10-speed
Chain: KMC X10, 10-speed
Achterderailleur: SRAM X9 Type 2 RBC
Rims Stan's ZTR Rapid 29'er, 32 hole, tubeless ready
Front Hub: Lefty SL front, SRAM X9 rear
Hubs: Lefty SL front, SRAM X9 rear
Tires: Schwalbe Racing Ralph EVO Performance, 29x2.1", tubeless ready
Pedals: N/A
Brake: Magura MT2 w/BAT, 180/160mm
Handlebar: Cannondale C2 flat, 2014 double-butted alloy, 700mm
Stem Cannondale OPI Adjustable Stem/Steerer V2, 31.8, -15 deg.(S-L), -5 deg.(X)
Balhoofdstel: Cannondale HeadShok Si
Brake Levers: Magura MT2 w/BAT, Shiftmix
Spokes: DT Swiss Competition
Grips Cannondale Locking Grips
Saddle: Prologo Nago Evo X8 STN
Seat Post: Cannondale C2 27.2mm x 400mm
De balhoofdhoek is 71°. Dat is stijl (toen gewoon). Veel fietsen waar je naar zal kijken hebben 69 graden en de nog modernere fietsen hebben 67 a 68 graden. Dit is vooral van belang bij het dalen en andere momenten dat je op snelheid spannende dingen doet met de fiets
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lijkt me een beetje overpriced voor een gebruikte fiets met een nieuwwaarde van 3K en 7 jaar oud?
Toch geen H&B exclusive?
Inez
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 15:24

Dankjewel voor jullie advies. Ik ga dan voor een nieuwe
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

let ook op bij Lefty's dat je erg makkelijk voor hoge kosten kan komen te staan als de vork niet "als nieuw" is. Ik heb er laatst eentje aangeschaft onder dat motto welke gelijk groot onderhoud nodig bleek te hebben. Incl onderdelen die vrij lastig te vinden waren. Nu heb ik dat zelf kunnen doen maar denk dat ik anders gelijk 2-3 honderd euro lichter was geweest.
Plaats reactie