Upgrade vraag van een beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Nog een simpele en goedkope upgrade is stuur, stuurpen en grips. Zithouding verbeteren.
Nu ook op een gravelbike... :o
joukernaut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 10:48

TrunksNL schreef: wo 12 januari 2022, 17:26 Welke dropper heb je er op gezet? Ben wel erg benieuwd, en loopt de bekabeling extern dan?
Ik heb een brand-x ascend 02 dropper gemonteerd met de bekabeling extern inderdaad. Bevalt me prima, wat mij betreft een prima orijs/kwaliteit verhouding.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Mijn ervaring met de Hutchinson Toro's is best wel goed; het zijn grove banden die weliswaar meer weerstand geven, maar voor behoorlijke grip zorgen in de nu wat nattere omstandigheden. Ik heb een setje Kraken's liggen, die ik waarschijnlijk in het voorjaar er op gooi als alles weer droger gaat worden. Deze banden hebben nog steeds een hoger profiel aan de randen, waardoor ze in de bochten goed grip houden, maar een minder diep profiel in het midden, zodat je wat minder weerstand krijgt.
Ik heb ondertussen mijn ST520 vervangen door een AM fifty-S, welke mij wel heel goed bevalt! Zoals ik al eerder zei, bevatte deze fiets grotendeels de aanpassingen die ik op de ST520 al had gedaan, maar dan beter. Alhoewel ik op deze fiets eveneens een iets breder stuur heb gezet met een iets kortere stuurpen (35mm), zodat de fiets wat directer stuurt.
mountainbiken: It's ok to be crap
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Als je veel in de modder rijdt is het best mogelijk dat je remblokjes versleten zijn. Een foto zegt meer dan 1000 worden :-q.

Mijn grootste upgrade was tubeless en magura mt5 er op. Ik ken de sram level t niet maar miss is dat een upgrade. Of grotere schijven.

Heb je de remmen btw al eens een keer ontlucht?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Leuk dat je er zo mee bezig bent! Pas wel op, voor je het weet is het einde zoek. Aldus mijn vrouw. :winkie:

Ik sluit me aan bij het banden verhaal. Ik rij zelf heel lekker op continental crossking. Heb zelfs achter een raceking gemonteerd om te ervaren. Bevalt super. In het bandenforum kan je nog veeeel meer vinden.

Probeer inderdaad eens een grotere schijf. Je zal verbaasd zijn hoe ‘budget’ remmen het doen met een grotere schijf. Ga van 180 naar 200 of van 160 naar 180. Of doe het allebei, afhankelijk van wat je achter hebt. Op marktplaats of op dit forum kan je nog wel eens voor een tientje een schijf scoren. Ik heb ook een grotere (en iets betere kwaliteit) schijf gemonteerd aan de voorkant. Achter zelfde maat maar ook betere kwaliteit. Remt echt een stuk beter. Kost de wereld niet en leuk om mee te hobbyen :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

JMA1992 schreef: ma 17 januari 2022, 20:45 Leuk dat je er zo mee bezig bent! Pas wel op, voor je het weet is het einde zoek. Aldus mijn vrouw. :winkie:

Ik sluit me aan bij het banden verhaal. Ik rij zelf heel lekker op continental crossking. Heb zelfs achter een raceking gemonteerd om te ervaren. Bevalt super. In het bandenforum kan je nog veeeel meer vinden.

Probeer inderdaad eens een grotere schijf. Je zal verbaasd zijn hoe ‘budget’ remmen het doen met een grotere schijf. Ga van 180 naar 200 of van 160 naar 180. Of doe het allebei, afhankelijk van wat je achter hebt. Op marktplaats of op dit forum kan je nog wel eens voor een tientje een schijf scoren. Ik heb ook een grotere (en iets betere kwaliteit) schijf gemonteerd aan de voorkant. Achter zelfde maat maar ook betere kwaliteit. Remt echt een stuk beter. Kost de wereld niet en leuk om mee te hobbyen :-q
Let wel! Je hebt een adapter nodig als je van schijf grootte wisselt!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Volleyoghurt schreef: di 18 januari 2022, 10:30
JMA1992 schreef: ma 17 januari 2022, 20:45 Leuk dat je er zo mee bezig bent! Pas wel op, voor je het weet is het einde zoek. Aldus mijn vrouw. :winkie:

Ik sluit me aan bij het banden verhaal. Ik rij zelf heel lekker op continental crossking. Heb zelfs achter een raceking gemonteerd om te ervaren. Bevalt super. In het bandenforum kan je nog veeeel meer vinden.

Probeer inderdaad eens een grotere schijf. Je zal verbaasd zijn hoe ‘budget’ remmen het doen met een grotere schijf. Ga van 180 naar 200 of van 160 naar 180. Of doe het allebei, afhankelijk van wat je achter hebt. Op marktplaats of op dit forum kan je nog wel eens voor een tientje een schijf scoren. Ik heb ook een grotere (en iets betere kwaliteit) schijf gemonteerd aan de voorkant. Achter zelfde maat maar ook betere kwaliteit. Remt echt een stuk beter. Kost de wereld niet en leuk om mee te hobbyen :-q
Let wel! Je hebt een adapter nodig als je van schijf grootte wisselt!
Ja! Goede aanvulling. Dat was ik vergeten te benoemen. Excuses.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Schaamteloze plug. Laat ik nou net beiden aanbieden, niet de goedkoopste wel zeer fraai :wink: (oog wil ook wat toch)
Plaats reactie