Upgrade vraag van een beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
joukernaut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 10:48

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds April 2021 en ben in het bezit van een Rockrider xc500. Ik heb deze gekocht vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding en de beschikbaarheid. Er zitten 27.5 inch wielen op, 29 waren niet beschikbaar en ik dacht dat een beetje extra wendbaarheid voor een beginner zoals ik geen kwaad zou kunnen. Ik heb er, vlak voordat ik op vakantie ging naar Frankrijk een dropper post op gemonteerd omdat ik er erg nieuwsgierig was naar het gebruik ervan tijdens afdalingen en dat bevalt me erg goed moet ik zeggen. Het plaatsen van de eerste aanpassing/upgrade smaakt naar meer, dus ik wil een beetje vooruit kijken naar wat ik nog meer kan doen.

Nu vroeg ik me af of iemand me zinnig advies kan geven over in welke hoek (of misschien wel heel specifieke voorstellen) ik het beste kan kijken naar upgrades voor mijn fiets. Ik fiets veelal alleen en af en toe met met iemand anders. Ik ben niet per se geïnteresseerd in de snelste zijn (hoewel het natuurlijk wel leuk is om hard te gaan). Ik fiets voor plezier en mijn algehele conditie, dus als ik iets harder moet trappen bergop dan is dat niet echt een probleem voor me. Ik zoek dus naar upgrades van mijn fiets die me ehelpen om makkelijker n evt veiliger door de parcoursen te komen en die een beetje "hufterproof" zijn. Zoals gezegd ben ik een beginner en realiseer me dat ik zeker niet altijd de slimste, veiligste of fietsvriendelijkste route kies. Uiteraard is mijn techniek ook niet briljant (wordt aan gewerkt) dus upgrades zouden ook een beetje in het straatje van een technisch matige? fietser moeten passen.

Misschien nog goed om te weten waar ik fiets? Ik fiets voornamelijk op de routes van Nijmegen/Groesbeek en Mook. In mijn ogen zeer mooie singletrack routes met redelijk wat hoogtemeters erin. Verder neem ik tegenwoordig bij elke vakantie of weekendje weg de fiets mee.

Bedankt voor het lezen van deze muur van tekst en ik ben benieuwd naar jullie adviezen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Upgrades zou ik vooral doen op de punten waar je het gevoel hebt dat je fiets beter/fijner zou kunnen.
En die nog zinvol zijn natuurlijk, een carbon wielset van >1.000 euro op een instapper van 200 euro is wat uit verhouding :D

Dus wat zou je willen verbeteren? Remt het spul goed genoeg, schakelt het soepel, zit je goed, etc.
Je kunt bijvoorbeeld ook wat geld in een goede clinic stoppen, dat is niet alleen leerzaam maar in mijn ervaring ook erg leuk om te doen. En je neemt die ervaring mee naar elke volgende fiets (en rit).

Plaats anders even een lijstje met de onderdelen van je fiets, geeft iig een idee over mogelijk zinvolle upgrades.
Overigens, een fiets van top tot teen upgraden is zelden zinvol omdat dan een andere fiets -die meer aan je wensen voldoet- bijna altijd de betere optie is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik rij zelf sinds februari van dit jaar met dezelfde redenen; conditie en plezier hebben. Ik heb om kennis te maken een van de goedkoopste Rockriders gekocht, de ST-520. Ik gebruik deze fiets om ook te kijken welke aanpassingen ik kan doen om de maat van de fiets beter af te stemmen. Filmpjes van Joy of Bike helpen daar enorm bij. Naast de dropper-post heb ik een andere (kortere) stuurpen en een breder stuur erop gezet. Het enige andere dat ik nog zou willen doen is de schijfremmen hydraulisch maken, want dat is wel een dingetje, die mechanische schijfremmen. Verder stop het geld liever in een nieuwe MTB die al die features al heeft.
mountainbiken: It's ok to be crap
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

Beste upgrades die ik me kan voorstellen zijn:

1. een dropper post met zoveel mogelijk drop.
2. een goede set wielen met tubeless banden

Deze twee maken naar mijn idee het grootste verschil.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Zo te zien is het al een redelijk goed afgemonteerde fiets.
Een dropper heb je inmiddels al.
Je zou nog eens naar de banden kunnen kijken, geen idee betreffende de Hutchinson Kraken.
Vaak worden op fietsen van dit budget goedkope banden er op gezet.

Als je nog meer wilt uitgeven, dun zou je een nieuwe set wielen kunnen overwegen.
Let wel, om er echt iets van te merken ben je al een €500 of meer kwijt.

En ja wat kermit aangeeft, volg een clinic.
Laatst gewijzigd door massen op ma 23 augustus 2021, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Beastie Berend schreef: ma 23 augustus 2021, 14:13 Beste upgrades die ik me kan voorstellen zijn:

1. een dropper post met zoveel mogelijk drop.
2. een goede set wielen met tubeless banden

Deze twee maken naar mijn idee het grootste verschil.
Er zitten al 30 mm tubeless ready wielen onder. Een setje goede banden (tubeless) zou inderdaad een logische keuze zijn, verder is de fiets al behoorlijk af. Dropper heeft hij inmiddels al. Gewoon lekker fietsen!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
joukernaut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 10:48

Bedankt voor alle respons zover.
Om de vraag te beantwoorden welke fiets het is en welke onderdelen erop zitten is een link naar de fiets wellicht het eenvoudigst.
In principe werkt de fiets wat mij betreft tot nu toe fantastisch. Aanvankelijk had ik behoorlijk wat moeite met sturen, zeker naarmate de snelheid omhoog ging, maar dat gaat langzaam steeds beter. Ik heb ook niet echt het idee dat dat aan de fiets ligt, maar meer aan mijn vaardigheden. Op hele stijle, technische (voor mij dan iig) klimmetjes wil ik nog wel eens flink doorschieten met mijn wielen, zeker als ik niet kan blijven zitten op het zadel. Remmen lijkt sinds kort ook iets minder goed te gaan, maar ik dacht dat wellicht aan de remblokjes zou kunnen liggen. (is het normaal dat deze versleten zijn na +- 600 kilometer?)
Als ik de adviezen zo lees zijn de beste investeringen die ik kan doen een clinic en banden. Een clinic heb ik toevallig recent naar gekeken en dat lijkt me ontzettend leuk en zinnig om te doen, dus dat advies zal ik zeker over nemen. Heeft iemand nog goede tips wat betreft tubeless banden, gericht op veiliger naar beneden komen en een beetje "hufterproof".
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, een clinic.
Jezelf upgraden is ook een flinke verbetering ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mocht je eens banden willen ruilen, ik ben wel benieuwd hoe zo’n Hutchinson Toro rijdt en kan wel ruilen voor bijv. een Bontrager SE4 of Maxxis Minion DHF.
Het lijken me niet de slechtste banden voor NL.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

joukernaut schreef: ma 23 augustus 2021, 22:54 Bedankt voor alle respons zover.
Om de vraag te beantwoorden welke fiets het is en welke onderdelen erop zitten is een link naar de fiets wellicht het eenvoudigst.
Je linkt naar een 29er maar je zegt dat je 27,5 rijdt. Kan dit frame nog steeds meerdere wielmaten aan?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Als je problemen hebt met grip dan is de eerste vraag met welke bandenspanning je rijdt? Velgen en banden zijn beide tubeless ready, dus tubeless maken waardoor je met lagere spanning kunt rijden = meer grip.
Na 600 km achteruitgang in de remmen is niet normaal. Je gebruikt toch geen ketting, of siliconenspray? Er ontstaat dan altijd een nevel van druppels die ook op je schijf komen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
joukernaut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 10:48

TenZNL schreef: ma 23 augustus 2021, 23:06 Je linkt naar een 29er maar je zegt dat je 27,5 rijdt. Kan dit frame nog steeds meerdere wielmaten aan?
Er kunnen inderdaad meerdere wielmaten in de fiets, en de 27.5 inch is van de site af.

Ik zie ook dat er nu tubeless ready hutchinson kraken op liggen, maar die van mij heeft non tubeless ready hutchinson TORO banden.
Excuus voor de verwarrende informatie, misschien had ik toch beter alles handmatig op kunnen schrijven.

Wat betreft grip heb ik vooral problemen ervaren toen het een poos heet was en het parcours volledig opgedroogd was. Er ligt dan een laag mul zand op het parcours. Is dat op te lossen met banden? Bij een beetje vochtig parcours heb ik de grenzen van grip nog niet gevonden, ik was dan eerder verbaasd over hoeveel grip een mountainbike heeft/kan hebben. Ik ben sinds kort aan het experimenteren met de bandenspanning sinds ik een digitaal drukmetertje heb aangeschaft. Ik ben begonnen met 2 Bar en ben langzaam aan het afbouwen. De laatste keer heb ik met 1.7 Bar gereden en dat ging nog prima, dus de volgende rit wordt met 1.6 Bar.

Ik gebruik wel een spray (Mac off bio beschermspray MO-94, er staat nergens dat het siliconen is) voor mijn derailleur en cassette, echter als ik deze gebruik zorg ik ervoor dat ik de remschijven goed en volledig afdek met een schone doek. Wat me opvalt bij de remmen is dat ik ze steeds verder in moet knijpen voordat ze remmen. Ik heb dat zelf geassocieerd met het slijten van de remblokjes, maar ik begrijp dat dit dus niet reëel is na 600 km. Is er een andere logische verklaring?

Wederom bedankt voor all respons!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 augustus 2021, 23:02 Ja, een clinic.
Jezelf upgraden is ook een flinke verbetering ;)
:-q Clinics zijn mijn beste investeringen geweest en nog steeds…
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
TrunksNL
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 19:06

Welke dropper heb je er op gezet? Ben wel erg benieuwd, en loopt de bekabeling extern dan?
Plaats reactie