Trekking remmen op MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
avd88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 augustus 2021, 13:54

Ik heb een tijdje terug een mtb gekocht met Avid juicy 3 remmen, dit is nu niet echt fantastisch. Nu heb ik nog een set SLX remmen liggen van een trekking fiets (T serie). Zitten er wezenlijke verschillen tussen de M en T serie van simano als het gaat om remmen?
Ik weet dat de remhendel voor 3 vingers is inplaats van 2 vingers voor de M serie, zijn er verder nog verschillen en is het de moeite waard om de juicy remmen hiermee te vervangen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij wel, SLX is sowieso een betere rem dan de Juicy. Krachtiger en betrouwbaarder.
Als jij geen probleem hebt met de langere hendels zou ik het gewoon doen. De remklauwen zijn denk ik hetzelfde als bij de mountainbike-SLX met de kortere hendels.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
avd88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 augustus 2021, 13:54

Dank voor de info, dan ga ik ze plaatsen, als de levers mij tegen gaan staan dan kan ik die daarna nog los vervangen, zover ik zie zou dat moeten lukken met dezelfde kabel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leiding ;-)

Ik neem aan dat je niet die van de Avid's laat zitten, dat is niet uitwisselbaar. Zelfs als het zou passen niet aan te raden omdat Avid DOT remvloeistof gebruikt en Shimano minerale olie (de rem/afdichting zal kapot gaan met de verkeerde vloeistof erin).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
avd88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 augustus 2021, 13:54

Goed punt, leiding :). Ik zet het setje van de SLX voor trekking als geheel er op, incl leidingen. Eventueel daarna nog de hendels aanpassen als ze toch niet bevallen.
avd88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 augustus 2021, 13:54

Ik heb vandaag de remmen geplaast met nieuwe blokken en schijven, ze werken prima :). Nog een andere vraag, ik kreeg het achter derailleur niet goed gesteld, ik zag echter dat het derailleur behoorlijk scheef is door waarschijnlijk een eerdere val. Het is een redelijk oud type van Shimano, kan ik het achterderailleur vervangen door ieder nieuwer type uit dezelfde serie zolang het aantal versnellingen maar gelijk is?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

avd88 schreef: za 28 augustus 2021, 18:42 Ik heb vandaag de remmen geplaast met nieuwe blokken en schijven, ze werken prima :). Nog een andere vraag, ik kreeg het achter derailleur niet goed gesteld, ik zag echter dat het derailleur behoorlijk scheef is door waarschijnlijk een eerdere val. Het is een redelijk oud type van Shimano, kan ik het achterderailleur vervangen door ieder nieuwer type uit dezelfde serie zolang het aantal versnellingen maar gelijk is?
Het is waarschijnlijker dat niet de derailleur scheef is, maar de pat waar deze aan vast zit. Afhankelijk van hoe scheef deze is kan deze wellicht worden gericht, anders kan er een nieuwe op.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat inderdaad eerst checken, de meeste frames hebben een losse derailleurpat en die moet 100% recht zijn. Soms kun je dat goed controleren door 'm op een glasplaat te leggen (die zijn perfect vlak). Bij andere patten kan dat niet, die hebben geen volledig platte zijde.

Als de pat goed is en de derailleur staat nog steeds niet recht kun je die vervangen.
Bij Shimano zijn alle 7-/8- en 9-speed derailleurs uitwisselbaar in die zin dat ze de juiste beweging maken als je een klikje met de shifter geeft. Waar je wel op moet letten is de lengte van de kooi, een korte racederailleur kan geen mountainbike of trekking drivetrain aan met drie voorbladen en een grote cassette.
Een Sram derailleur werkt niet correct met een Shimano shifter, dus die zijn niet compatibel.

Bij derailleurs voor 10- of 11-speed is het opletten geblazen, vaak werken die niet goed met minder kransjes. De derailleur maakt dan niet precies de zijdelingse beweging die overeenkomt met de afstand tussen de kransjes van de cassette. Gevolg is dat de ketting wel mooi loopt op enkele kransjes maar ratelt op de rest omdat-ie daar niet precies recht op ligt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
avd88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 augustus 2021, 13:54

Bedankt voor de uitgebreide info, ik ga het nog eens goed bekijken.
Plaats reactie