Help!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Meertens
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 27 augustus 2021, 22:56

Beste leden.

Ik ben een beginnende mtb-er en weet er dus nog helemaal niks van. Ten eerste welke app kan ik het beste gebruiken, ik zal voorlopig in NL blijven fietsen!
2e hoe worden de routes aangegeven! Spreekt dat voor zich of heb ik een navigatie nodig!

Het klinkt misschien dom maar jullie helpen me hier erg mee.

Alvast dank.

Groet Meertens
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Waar rijdt je en wat vind je leuk?
Sommige routes zijn aangegeven met het MTB symbool, in een bikepark of oefen omgeving volg je routes die je soms zelf kan verzinnen en ook in Nederland zijn er nog vrij toegankelijke wegen en paden om lekker te rijden. Gewoon op pad van kan dus ook.
Ik ken eigenlijk geen MTBers die een app gebruiken, de meeste fietsen en sommigen zoeken hun routes op Strava, Komoot etc
Lekker fietsen!
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Welkom op het forum!
Op https://www.mtbroutes.nl/ vind je alle/meeste vaste (uitgepijlde) MTB routes in Nederland.
Deze zijn uitgepijlde met het het internationale MTB teken (2 rondjes en een driehoek) waarbij de driehoek aangeeft welke kant je op moet.
En inderdaad om te mountainbiken heb je geen app nodig, alleen een MTB en een helm.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Meertens schreef: vr 27 augustus 2021, 23:392e hoe worden de routes aangegeven! Spreekt dat voor zich of heb ik een navigatie nodig!
Als je een route hebt gevonden heb je geen app nodig om hem te volgen.

Om de routes te vinden kan je inderdaad het beste op mtbroutes.nl kijken. Deze heeft ook een mobiele app :-q veel fietsplezier!
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

de bewegwijzering van de meeste routes spreekt inderdaad voor zich als je het eerste paaltje hebt gevonden. Ik rijd zelf meestal de utrechtse heuvelrug routes en daar kan het echt niet mis gaan. Je kan eventueel hun routes in google maps openen via de bestandjes op de website.

afgelopen weekend een route in Weert gedaan, die kon nog wel wat bordjes gebruiken. Uiteindelijk gewoon met google maps (met de fietspaden aan) er uit gekomen.

succes!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel paaltjes zijn overwoekerd met groen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Nu zie ik toch weer noemen dat er in Nederland overal gefietst kan worden, maar dat is helaas niet zo. Er zijn steeds meer plekken waar door het overal fietsen (dus buiten de bestaande mtb routes) er steeds meer conflicten ontstaan met wandelaars en ruiters. Zeker nu door de corona ook meer mensen het bos in gaan wandelend of op de mtb en wat er nog meer is, is het echt drukker geworden.
Het resultaat is dat ik nu vaker wandelaars tegenkom die meteen agressief reageren, terwijl ik me netjes aan de routes hou, ze niet als een bezetene voorbij scheur en tijdig laat weten dat ik eraan kom en vriendelijk groet; iets wat ik een bepaalde categorie mtb'ers niet zie doen.
Ik zou dus toch willen pleiten voor: hou je svp aan de routes, want we bouwen op die manier een slecht naam voor onszelf op en voor je het weet worden we geweerd. Dat is bijvoorbeeld in de Eese bij Steenwijk al gebeurt; de landeigenaar liet bij wijze van proef het fietsen op zijn landgoed toe, maar is er snel van af gestapt vanwege het wangedrag van sommige mtb'ers. De goeden lijden hier ook weer onder de kwaden....
Ik ben zelf ook ruiter geweest en mijn paard schrok regelmatig van onverwacht opduikende mtb'ers die dan bovendien luidkeels schreeuwden dat ze een paard zagen. Nu kun je enerzijds zeggen dat een ruiter z'n paard onder controle moet hebben, wat ook zo is, maar het zijn nu eenmaal vluchtdieren die bij gevaar eerst vluchten dan pas gaan nadenken.
Tenslotte: mountainbiken draait bij mij meer om plezier dan om prestatie en dat is misschien ook een verschil. Have fun!
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je hebt geen app nodig om te kunnen fietsen. Thuis beginnen en trappen maar. Routes staan op kaart incl. startpunten. Als je het startpunt gevonden hebt, is het verder een kwestie van het spoor en de paaltjes volgen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 6 september 2021, 10:00 Nu zie ik toch weer noemen dat er in Nederland overal gefietst kan worden, maar dat is helaas niet zo. Er zijn steeds meer plekken waar door het overal fietsen (dus buiten de bestaande mtb routes) er steeds meer conflicten ontstaan met wandelaars en ruiters. Zeker nu door de corona ook meer mensen het bos in gaan wandelend of op de mtb en wat er nog meer is, is het echt drukker geworden.
Het resultaat is dat ik nu vaker wandelaars tegenkom die meteen agressief reageren, terwijl ik me netjes aan de routes hou, ze niet als een bezetene voorbij scheur en tijdig laat weten dat ik eraan kom en vriendelijk groet; iets wat ik een bepaalde categorie mtb'ers niet zie doen.
Ik zou dus toch willen pleiten voor: hou je svp aan de routes, want we bouwen op die manier een slecht naam voor onszelf op en voor je het weet worden we geweerd. Dat is bijvoorbeeld in de Eese bij Steenwijk al gebeurt; de landeigenaar liet bij wijze van proef het fietsen op zijn landgoed toe, maar is er snel van af gestapt vanwege het wangedrag van sommige mtb'ers. De goeden lijden hier ook weer onder de kwaden....
Ik ben zelf ook ruiter geweest en mijn paard schrok regelmatig van onverwacht opduikende mtb'ers die dan bovendien luidkeels schreeuwden dat ze een paard zagen. Nu kun je enerzijds zeggen dat een ruiter z'n paard onder controle moet hebben, wat ook zo is, maar het zijn nu eenmaal vluchtdieren die bij gevaar eerst vluchten dan pas gaan nadenken.
Tenslotte: mountainbiken draait bij mij meer om plezier dan om prestatie en dat is misschien ook een verschil. Have fun!
Wij reageren ook verschrikt op agressieve wandelaars!!
Daar ook svp. Rekening mee houden als we afremmend en vriendelijk gedag zeggend voorbij komen.😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Meertens schreef: vr 27 augustus 2021, 23:39 Beste leden.

Ik ben een beginnende mtb-er en weet er dus nog helemaal niks van. Ten eerste welke app kan ik het beste gebruiken, ik zal voorlopig in NL blijven fietsen!
Zonder verdere specificatie wat je van plan bent zou ik zeggen dat de app van je bank het belangrijkste is.
Fietspakjes, banden, nieuwe wielset, andere grips, beter zittend zadel, het kost allemaal klauwen met geld en je kunt echt niet zonder als je eenmaal de smaak te pakken hebt.

Dit bedoel je natuurlijk niet dus kijk vooral even hoe goed een route aangegeven is.
Een route op de UHR kun je gewoon op de bordjes en de sporen volgen maar route oosterbeek/renkum is nog altijd een garantie op verdwalen als je de route niet goed kent. Overigens ook leuk, kom je nog eens ergens.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

App is niet nodig, afhankelijk van jouw fietslocatie wel een vignet. Deze zijn over het algemeen behoorlijk goedkoop maar niet altijd even makkelijk ter plaatse te halen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Volgens mij is hij inmiddels verdwaald, want hij laat niks meer van zich horen en is sinds 28 augustus niet meer op het forum geweest. ;-)
Wellicht vertrapt door een paard of aangevallen door een agressieve wandelaar? :-D
Plaats reactie