Schade na 1e rit

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

Hallo allemaal, ik heb pas een nieuwe fiets gekocht . Eerste ritje ging als een trein , echter heb ik nu al schade aan het frame van de hardtail. Lijkt wel alsof de ketting tegen het frame aan is gekomen ? :S Maar niets gemerkt tijdens de rit.

Heb ik iets verkeerd gedaan of zit dit gewoon niet goed gemonteerd?

Afbeelding
https://imgbb.com/BnRbt63

EDIT: inmiddels gezien dat dit vaker voorkomt , chainsuck van de ketting waarschijnlijk .
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Chainsuck zou je wel merken waarschijnlijk. Hoewel de schade er wel op lijkt.

Is de fiets en drivetrain en fiets echt nieuw? Dan is chainsuck helemaal onwaarschijnlijk ... :/
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

Staat de clutch van je derailleur aan?

Ik heb een stuk binnenband om mijn frame gedaan aangezien bij grote hobbels en met de clutch aan de ketting toch het frame raakte.
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Dat is forse schade hoor. Lijkt wel of je voorblad tegen je chainstay is aangelopen?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Is dat je nieuwe Neuron? :cry:

Lijkt inderdaad op chainsuck ja...
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Patrick_V schreef: zo 5 september 2021, 16:49 Is dat je nieuwe Neuron? :cry:

Lijkt inderdaad op chainsuck ja...
Hij schrijft een hardtail en ik zie een hardtail. Of heeft Canyon tegenwoordig ook een neuron hardtail? :winkie:

Chainsuck sucks.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dit soort schade komt echt als je ketting door je voorblad mee omhoog genomen wordt. Vervelend, idd. Staat je 'clutch' aan of zie er een braam aan je voorblad?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

remco1b schreef: zo 5 september 2021, 15:46 Chainsuck zou je wel merken waarschijnlijk. Hoewel de schade er wel op lijkt.

Is de fiets en drivetrain en fiets echt nieuw? Dan is chainsuck helemaal onwaarschijnlijk ... :/
Ja fiets is geheel nieuw , afgelopen maandag aangeschaft. Bulls copperhead 3.
Popl schreef: zo 5 september 2021, 15:53 Staat de clutch van je derailleur aan?

Ik heb een stuk binnenband om mijn frame gedaan aangezien bij grote hobbels en met de clutch aan de ketting toch het frame raakte.
Dat is een uitstekende vraag , maar wist niet eens dat er een clutch op zit. Ik kan het Derailleur naar voren duwen en duwt zichzelf in ieder geval terug. Zie foto:

Afbeelding
https://ibb.co/w464vsj
worstkaas schreef: zo 5 september 2021, 16:01 Dat is forse schade hoor. Lijkt wel of je voorblad tegen je chainstay is aangelopen?
ja vraag is alleen hoe dat mogelijk is ?
Patrick_V schreef: zo 5 september 2021, 16:49 Is dat je nieuwe Neuron? :cry:

Lijkt inderdaad op chainsuck ja...
haha nee dit is gelukkig niet men neuron, ik heb de Neuron aangeschaft. Zou tussen 13-24 September komen, kreeg vorige week een mail dat het eind okt / nov word. Toen kreeg ik een "krank in men kopf" momentje en had geen geduld meer dus heb de eerste beste hardtail op voorraad gekocht ( een Bulls Copperhead 3), die ik later weer doorschuif naar men vrouw gezien we even lang zijn . Zal alleen ff opnieuw afgesteld moeten worden. Overigens gelijk een les voor met de Neuron , gelijk maar een chain protector op de chainstay aangbrengen
Azurri schreef: zo 5 september 2021, 18:00 Dit soort schade komt echt als je ketting door je voorblad mee omhoog genomen wordt. Vervelend, idd. Staat je 'clutch' aan of zie er een braam aan je voorblad?
Clutch weet ik niet , zie foto/info hierboven. Hier ook een foto van het voorblad, zitten wel wat kopjes op die al aardig weg gesleten zijn en krom staan "lijkt het" ben een leek hierin. Echter had ik wel een heel klein beetje speling op men crank en een maat heeft met een tool die aan voor de zekerheid nog even aangedraaid.
Afbeelding
https://ibb.co/6skX8MW

Afbeelding
https://ibb.co/k2s67SW



Heb de leverancier benaderd en hopen dat die er iets mee kan, mocht dat niet het geval zijn hoop ik niet dat dit gevolgen heeft dat die door kan scheuren en wellicht heeft iemand een idee wat ik kan gebruiken om dit te verstevigen / beschermen? Heb der nu maar ff een tapeje overheen geplakt mja dat gaat de boel niet weerhouden natuurlijk....
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Je clutch staat inderdaad uit. Dat grijze hendeltje op je achterderailleur moet je in de andere stand zetten.
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

Patrick_V schreef: zo 5 september 2021, 19:32 Je clutch staat inderdaad uit. Dat grijze hendeltje op je achterderailleur moet je in de andere stand zetten.
Duidelijk ik heb hem naar boven gezet , kan hem nu niet meer naar voren duwen . Dit is hoe die altijd moet staan ? Heb hem zo vanuit de winkel meegekregen (palletje naar beneden)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

En staat 'on' en 'off' bij het hendeltje.
Everybody bought a new bike!
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

asphaltdude schreef: zo 5 september 2021, 19:53 En staat 'on' en 'off' bij het hendeltje.
Ik zag her , boven is aan en beneden off . Maar schijnbaar heeft die altijd op off gestaan dan
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hofrijder91 schreef: zo 5 september 2021, 19:47
Patrick_V schreef: zo 5 september 2021, 19:32 Je clutch staat inderdaad uit. Dat grijze hendeltje op je achterderailleur moet je in de andere stand zetten.
Duidelijk ik heb hem naar boven gezet , kan hem nu niet meer naar voren duwen . Dit is hoe die altijd moet staan ? Heb hem zo vanuit de winkel meegekregen (palletje naar beneden)
De derailleur moet wel naar voren kunnen, maar wel met meer kracht dan wanneer de clutch uit staat.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

moet die clutch op on staan dan? mijne staat ook OFF. sinds dag 1. zag vandaag dat dat hendeltje een stukje korter is(gebroken)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die moet op "on" ja, zodat je ketting strak genoeg om je voortandwiel blijft liggen. Als je je wiel eruit haalt zet je de clutch even uit.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie