Cadansmeter zinvol?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

TenZNL schreef: ma 13 september 2021, 14:30 Als beginnende fietser maak je zo flinke stappen en leer je spelenderwijs, dat houdt het leuk.
Schema`s etc komt later wel (als je er dan nog zin in hebt)
Dat is zo. Persoonlijk heb ik in het verleden ook wel eens met schema's gevogeld. Ik vond het leerzaam en leuk om te proberen maar ik had niet dermate concrete doelen dat ik op langere termijn de motivatie kon opbrengen om op die manier te trainen. Wat het mij vooral heeft opgeleverd is een stukje ervaring en een aantal basisprincipes die ik ook op een ongedwongen manier kan gebruiken.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

RbbBrts schreef: ma 13 september 2021, 18:50
Stunning schreef: ma 13 september 2021, 18:29 kan je ook evt een paar profielloze banden kopen voor op de weg, zodat je die duurritjes goed kan faciliteren. Een bandenwissel is 10 minuutjes werk toch ?
Waarom niet gewoon op de MTB (grof profiel) banden? Om nou elke keer de banden te wisselen :roll:

Ik snap dat er meer weerstand is, is dat op te lossen door een lagere versnelling te kiezen? Ook snap ik dat de banden dan eerder verslijten, daar zou ik dan voor kiezen. Dan hoef ik maar 2x per jaar de banden te wisselen :D

Ik zit elke dag minimaal een uur op de E-bike stadsfiets, fietsend in stand 2 van 5. Dat kost weinig moeite, ik ga ervan uit dat die in de 2e hartslagzone valt.
Grof profiel banden in Nederland nog wel :wink:

Je kan ze gewoon laten zitten hoor. Tweede setje profielloos is meer voor de rijeigenschappen en slijtage van je grof profiel tegen te gaan. Maar is een persoonlijke keuze.

Zoals eerder ook al is gezegd, het is lastig te beoordelen of je inspanning op de E-bike effectief genoeg is.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Rasmazzer schreef: ma 13 september 2021, 19:35
Erwin25 schreef: ma 13 september 2021, 12:55 Tja, ik heb ook vaak dat ik 3,5 dag hersteltijd heb. Heb dan wel een uur constant in zone 5 gefietst en krijg dan te lezen: Deze training was te intensief, fiets niet zo vaak zo'n hoge intensiteit want dat is niet goed.
Een gans uur in zone 5 :o Zou denken dat je hartslagzones dan niet goed afgesteld staan. Die zone is voor mij enkel te bereiken met 30/15 intervallen. Kan dat geen uur volhouden hoor, laat staan constant. Moet je zeker eens een inspanningstest overwegen…
Dat heb ik in het begin ook wel gehad. 20 jaar niet serieus gesport en dan een stuk adrenaline van de spanning van de single tracks kunnen de hartslag behoorlijk opjagen. En vervolgens 3 dagen moeten bijkomen. Inmiddels fiets ik 5 km/h harder dan toen met een zone 2 hartslag.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Stunning schreef: ma 13 september 2021, 20:20 Zoals eerder ook al is gezegd, het is lastig te beoordelen of je inspanning op de E-bike effectief genoeg is.
Dat is duidelijk, zonder hartslag data weten we niets.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Plaats reactie