Cadansmeter zinvol?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Ik mountainbike nu een aantal weken en merk dat het steeds beter gaat (conditie en techniek). Ik fiets MTB routes die hoofdzakelijk door het terrein gaan, asfalt probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Zou het me helpen om een cadansmeter te gebruiken om een "beter" efficiënter fiets / trap ritme te krijgen / trainen?

Voorbeeld:
Stel ik fiets prettig met 70 omslagen per minuut of dat nou tijdens een klim is of tijdens een vlak of vals plat stuk, het enige dat ik verander is de versnelling, het ronddraai tempo blijft hetzelfde.

Als ik via de cadansmeter kan zien tijdens de rit dat mijn ronddraai tempo omhoog of omlaag zou moeten gaat me dat dan helpen om die efficiency te vinden? Hoe bepaal ik wat het (op dit moment) beste ronddraai tempo is?

Ik kan me voorstellen dat over een tijd als mijn conditie en kracht beter is de cadanssnelheid aangepast moet worden.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Een cadans meter heeft mij in het begin geholpen effectiever ( sneller gaan met iets lagere hartslag) te fietsen. Ik fiets bijvoorbeeld vaak zoveel mogelijk om en nabij de 90 omw/min. Een cadans meter heeft mij op betere momenten leren schakelen. Ook ben ik hoger in mijn omw/min gaan zitten dan ik zonder cadans meter deed. Dat hou ik langer vol dan laag toerental en zwaar trappen.

Ik kocht een cadansmeter van Sigma. Werkte goed, brak mij echter na een paar maand af omdat de trapper tegen opnemer op de achterbrug aan kwam die door een valletje scheef was komen te zitten en dat had ik niet zo snel in de gaten.

Ik heb nu een Garmin met oa. cadansmeter en die is niet gevoelig voor afbreken omdat deze anders werkt.

Nog meer hielp een hartslagmeter mij. Die zorgt er voor dat ik mij niet zomaar zonder het te weten veel te lang te ver ga wat betreft hartslag.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb er nog een sigma liggen. Mag je wel hebben.
Neem ik wel mee als we weer een keer fietsen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Erwin25 schreef: ma 13 september 2021, 10:57 Nog meer hielp een hartslagmeter mij. Die zorgt er voor dat ik mij niet zomaar zonder het te weten veel te lang te ver ga wat betreft hartslag.
Okey bedankt. Het hartslagmeter verhaal leek me al een logisch vervolg. Goed om te horen. :-q
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 13 september 2021, 11:00 Ik heb er nog een sigma liggen. Mag je wel hebben.
Neem ik wel mee als we weer een keer fietsen.
Ik heb nog geen fietscomputer, heb wel een GSM bij me. Weet niet of de Sigma kan communiceren met een app?
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik ben na een jaar zeer intensief gaan mountainbiken er achter gekomen dat het , zeker op hogere leeftijd, niet (altijd) verstandig is om heel veel en langdurig redelijk hard te gaan mountainbiken / sporten.
Ik heb ook gemerkt dat heel veel nieuwe mountainbikers en zelfs veel ervaren mountainbikers die dat al jaren doen ook niks weten van hoe veel en hoe zwaar mountainbiken goed of slecht voor je is. De meesten doen maar wat en zijn zich nergens van bewust.
Ik begin me daar nu na een jaar ( helaas nu pas) in te verdiepen en leer veel. Maar als je meer weet heb je ook meer vragen :winkie:

Een Garmin geeft na het biken aan hoe lang je rustig aan moet doen voor je weer intensief mag gaan biken. In die tussentijd pak ik de gravelbike tegenwoordig en ga heel rustig urenlang fietsen met een hele lage hartslag. En dat helpt enorm je basisconditie op te bouwen. :o

Dat alles kan natuurlijk ook zonder hartslagmeter, maar ik vind , nu ik het ken, een Garmin een ideaal hulpmiddel om te weten waar je mee bezig bent. En uiteraard zijn er meer merken dan Garmin.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Erwin25 schreef: ma 13 september 2021, 11:13 Een Garmin geeft na het biken aan hoe lang je rustig aan moet doen voor je weer intensief mag gaan biken. In die tussentijd pak ik de gravelbike tegenwoordig en ga heel rustig urenlang fietsen met een hele lage hartslag. En dat helpt enorm je basisconditie op te bouwen. :o
Dat is nieuw voor mij. Ik zie wielrenners bijv. voor een wedstrijd hun hartslag "opjagen" naar *** bpm. Waarom doen ze dat dan eigenlijk?
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Daar zal wel een reden voor zijn maar ken dit niet.

Ik weet wel dat veel amateur wielrenners als ze gaan wielrennen proberen zo hard mogelijk te gaan.
Na op een dag een afstand hard en diep te zijn gegaan moet je daarna ook veel dagen rustig fietsen en niet de volgende dag of met maar een dag er tussen alweer zo lang en diep gaan wat betreft belasting. 80% van de tijd die je 'traint' moet je rustig fietsen als je doelmatig een goede conditie wilt opbouwen. Ik hoop dat ik het zo goed zeg, je kunt er heel veel over vinden op het internet.
Zo heeft deze sportarts waar ik onlangs een uitgebreide sporttest deed een goed filmpje geplaatst die e.e.a. duidelijk maakt: https://youtu.be/PzTB32BrnQU
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

RbbBrts schreef: ma 13 september 2021, 11:03
Mad Wally schreef: ma 13 september 2021, 11:00 Ik heb er nog een sigma liggen. Mag je wel hebben.
Neem ik wel mee als we weer een keer fietsen.
Ik heb nog geen fietscomputer, heb wel een GSM bij me. Weet niet of de Sigma kan communiceren met een app?
Tijdens het fietsen heb je natuurlijk de display met snelheid en cadans. Verder kan hij niet real-time overzenden, maar wel achteraf via NFC naar een android telefoon (niet naar Iphone).
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Erwin25 schreef: ma 13 september 2021, 11:13
Een Garmin geeft na het biken aan hoe lang je rustig aan moet doen voor je weer intensief mag gaan biken. In die tussentijd pak ik de gravelbike tegenwoordig en ga heel rustig urenlang fietsen met een hele lage hartslag. En dat helpt enorm je basisconditie op te bouwen. :o

Dat alles kan natuurlijk ook zonder hartslagmeter, maar ik vind , nu ik het ken, een Garmin een ideaal hulpmiddel om te weten waar je mee bezig bent. En uiteraard zijn er meer merken dan Garmin.
Ter leering ende vermaack: Hecht daar niet teveel waarde aan, die Garmin en/of Strava conditie-algoritmes slaan de plank regelmatig mis. Mijn Garmin vertelde me ooit dat ik 4 hele dagen rust nodig had na een testrondje van 11km, waarvan 10km heen en terug (rustig) over asfalt naar de eigenlijke testlocatie (een puistje in een lokaal parkje) was.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Tja, ik heb ook vaak dat ik 3,5 dag hersteltijd heb. Heb dan wel een uur constant in zone 5 gefietst en krijg dan te lezen: Deze training was te intensief, fiets niet zo vaak zo'n hoge intensiteit want dat is niet goed.

Ik ben nog aan het leren hoe het werkt, want heb de Garmin net 3 weken. Wel baal ik van die lange hersteltijden, maar heb na uren Googlen nog nergens wat kunnen vinden over hoe belangrijk en hoe precies die hersteltijden zijn. Kom daar niet verder mee dus tot die tijd hou ik mij er aan en bike wat minder vaak intensief :((

Dus ik hou mij aanbevolen over hoe ik aan de juiste info kan komen. Ik vind het erg interessant en zou graag leren van mensen die er echt verstand van hebben. Over juist trainen, lengte hersteltijden, supercompensatie etc.
Als ik hierin niet verder kom misschien toch maar een afspraak maken met 'mijn' sportarts of een coach zoeken, :o :roll: :-D
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Erwin25 schreef: ma 13 september 2021, 11:34 https://youtu.be/PzTB32BrnQU
Duidelijke video met goede uitleg. Op een gemiddelde MTB route kom je beide soorten tegen. Ik vind klimmen moeilijker dan afdalen en op vlak gedeelte fietsen dus ik kan dan gerichter gaan trainen. :-q
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Erwin25 schreef: ma 13 september 2021, 12:55 Tja, ik heb ook vaak dat ik 3,5 dag hersteltijd heb. Heb dan wel een uur constant in zone 5 gefietst en krijg dan te lezen: Deze training was te intensief, fiets niet zo vaak zo'n hoge intensiteit want dat is niet goed.

Ik ben nog aan het leren hoe het werkt, want heb de Garmin net 3 weken. Wel baal ik van die lange hersteltijden, maar heb na uren Googlen nog nergens wat kunnen vinden over hoe belangrijk en hoe precies die hersteltijden zijn. Kom daar niet verder mee dus tot die tijd hou ik mij er aan en bike wat minder vaak intensief :((

Dus ik hou mij aanbevolen over hoe ik aan de juiste info kan komen. Ik vind het erg interessant en zou graag leren van mensen die er echt verstand van hebben. Over juist trainen, lengte hersteltijden, supercompensatie etc.
Als ik hierin niet verder kom misschien toch maar een afspraak maken met 'mijn' sportarts of een coach zoeken, :o :roll: :-D
Doe het wat rustiger aan. Fiets vooral langer (2 uur of meer aaneengesloten) op een lage intensiteit (je kunt nog met volledige zinnen praten). Hiermee bouw je conditie op en je zult zien dat je naar verloop van tijd steeds sneller gaat. Wel is het verstandig dit af te wisselen met interval, 5 min rustig 30 sec voluit en dit een aantal keren herhalen. Je in een uur tijd helemaal kapot fietsen en dan 3 dagen moeten herstellen en dat iedere keer weer is geen effectieve training.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2118
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Goede en interessante vraag.

Het zou in Nederland als beginnende biker handig kunnen zijn om voor de redelijke vlakke- en niet al te technische routes waar je veelal op hetzelfde tempo en met hetzelfde verzet kan blijven fietsen. Dan krijg je een beetje een idee bij wat voor cadans je rijdt.

Maar verder..., om de knuppel in het hoenderhok te gooien; met MTB'en heb je echt niks aan een cadansmeter.

Na 20 jaar MTB ervaring, 33 jaar ervaring als wielrenner en 6 jaar ervaring als triathleet kan ik zeggen dat cadans meten alleen handig is als je zoveel mogelijk, op lange stukken op dezelfde snelheid wenst te blijven rijden. Maar met MTB'en gebeurd dat gewoonweg niet. Althans, niet bij mij en niet op de routes die ik rijd.

Een hartslagmeter daarentegen gaat je zeker wel helpen. Maar ook alleen als je een VO2 max test doet waarbij je je exacte omslagpunten weet. Zo'n test kost gemiddeld zo'n €100, maar is het waard vind ik. Althans, als je "beter" wilt worden.

Overigens een leuk weetje. Als je toch met cadans aan de slag wenst te gaan :wink:

Vermenigvuldig de tanden van je voorblad x10 en deel dat getal door het aantal tandjes van je achtertandkransje op je cassette. Het getal dat daar uit komt, is de snelheid die je minimaal moet rijden om een cadans van 90 omwentelingen per minuut te halen. Een cadans van tussen de 90 - 100 omwentelingen per minuut staat binnen het fietsen als een optimale balans voor de beste doorbloeding van je benen en het behoud van je kniëen.

Voorbeeld: voorblad 32 tanden, achter kransje 50 = 320:50 = 6.4 km/u.

Nou, da's geloof ik tevens mijn lichtste verzet (ik rijd 12 speed). Op het moment dat je zo'n verzet gaat rijden, knappe rijder die dan nog een cadans van 90 omwentelingen haalt. Wat ik hier mee probeer aan te geven; cadans gaat alleen op voor langere, makkelijkere stukken waar je je snelheid kan blijven vasthouden.

Succes :-q
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Stunning schreef: ma 13 september 2021, 13:40 achtertandkransje op je cassette
Is dat het kleinste tandwieltje op de cassette?

Ik heb deze:
Crankstel type Single 32t
Cassette Shimano Deore CS-M6100-12 / 10-51 T

Ik moet dan dus 320 : 51 = 6,27 KM per uur fietsen met een 90 - 100 omwentelingen per minuut.

Met het kleinste tandwiel wordt dat: 320 : 10 = 32 KM per uur fietsen met een 90 - 100 omwentelingen per minuut.

Dat gaat um niet worden :~
Laatst gewijzigd door RbbBrts op ma 13 september 2021, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Plaats reactie