Ff lagere schoolgeld terugvragenRbbBrts schreef: ↑ma 13 september 2021, 13:56Is dat het kleinste tandwieltje op de cassette?
Ik heb deze:
Crankstel type Single 32t
Cassette Shimano Deore CS-M6100-12 / 10-51 T
Ik moet dan dus 320 : 51 = 6,27 KM per uur fietsen met een 90 - 100 omwentelingen per minuut.
Met het kleinste tandwiel wordt dat: 320 : 10 = 3,2 KM per uur fietsen met een 90 - 100 omwentelingen per minuut.
Dat gaat um niet worden
Cadansmeter zinvol?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Reken ik het niet goed uit?
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door RbbBrts op ma 13 september 2021, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Dit dus...en regelmaat. Als beginnende fietser maak je zo flinke stappen en leer je spelenderwijs, dat houdt het leuk.Stunning schreef: ↑ma 13 september 2021, 13:40
Het zou in Nederland als beginnende biker handig kunnen zijn om voor de redelijke vlakke- en niet al te technische routes waar je veelal op hetzelfde tempo en met hetzelfde verzet kan blijven fietsen. Dan krijg je een beetje een idee bij wat voor cadans je rijdt.
Schema`s etc komt later wel (als je er dan nog zin in hebt)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
- Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst
Cadans is net als hartslag en vermogen leuk om te weten en om data te verzamelen, maar er echt op sturen en gericht op trainen is wel een vak apart en daar is vaak meer kennis voor nodig dan alleen een sensor en een algemeen algoritmetje van verschillende merken.
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Dat merk ik jahHolenbeer schreef: ↑ma 13 september 2021, 14:59 Cadans is net als hartslag en vermogen leuk om te weten en om data te verzamelen, maar er echt op sturen en gericht op trainen is wel een vak apart en daar is vaak meer kennis voor nodig dan alleen een sensor en een algemeen algoritmetje van verschillende merken.
Ben me aan het inlezen en er is veel om te lezen
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Zo moeilijk is hoef je het niet te maken. Als je gewoon op je aanrijroute of op verbindingsstukken tussen singletracks eens een beetje speelt, proberen hoe het voelt om 80/90/100 rpm te draaien. Proberen aan wat langer stuk dit vol te houden/te trainen etc. Dat geeft een gevoel en dat kun je meenemen de tracks op.Holenbeer schreef: ↑ma 13 september 2021, 14:59 Cadans is net als hartslag en vermogen leuk om te weten en om data te verzamelen, maar er echt op sturen en gericht op trainen is wel een vak apart en daar is vaak meer kennis voor nodig dan alleen een sensor en een algemeen algoritmetje van verschillende merken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
- Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst
Je gaat hier wel weer op gevoel af en stapt af van de wetenschap/best-practices. Toegegeven, een cadansmeter kan wel bevestigen of je 80/90/100 rpm rijdt. Voor echte analyses heb je snel wat meer nodig (of in dit geval eigenlijk minder, want je wilt zo min mogelijke variabelen hebben die het resultaat kunnen beinvloeden).Mad Wally schreef: ↑ma 13 september 2021, 15:54Zo moeilijk is hoef je het niet te maken. Als je gewoon op je aanrijroute of op verbindingsstukken tussen singletracks eens een beetje speelt, proberen hoe het voelt om 80/90/100 rpm te draaien. Proberen aan wat langer stuk dit vol te houden/te trainen etc. Dat geeft een gevoel en dat kun je meenemen de tracks op.Holenbeer schreef: ↑ma 13 september 2021, 14:59 Cadans is net als hartslag en vermogen leuk om te weten en om data te verzamelen, maar er echt op sturen en gericht op trainen is wel een vak apart en daar is vaak meer kennis voor nodig dan alleen een sensor en een algemeen algoritmetje van verschillende merken.
Overigens is op gevoel rijden niets mis mee. Je eigen lichaam wat kennen en weten wanneer je beter even wat rustiger aan kan doen is een groot goed. Zou zonde zijn wanneer jij je een overbelasting laat aanpraten door een fietscomputer
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna
Het hele punt is dat het fietsen op een MTB niet heel veel met fietsen te maken heeft. Eigenlijk kunnen alle bestaande "fietswetten" met het MTB'en op z'n kop worden gezet. MTB'en is ook meer totale lichaamsbeheersing en toevallig doe je dat op een fiets.
Nogmaals, een beetje peddelen op een gravelpad of bospaden met hier en daar een klein bultje of boomwortel is prima icm het gebruik van een cadans- en/of een hartslagmeter.
De realiteit is dat als je het technischer en uitdagender gaat maken je sowieso altijd in je hogere hartslagzones zit en ook de cadans totaal uit de pas gaat lopen.
Daarom zit ik ook meer op de racefiets dan op de MTB. Op de racefiets kan ik veel makkelijker m'n lagere hartslagzones trainen (en op cadans rijden!) en zodoende leg ik een betere basisconditie / uithoudingsvermogen op de MTB. Als je geen racefiets hebt, geen ramp, duurritjes van een uur tot anderhalf uur kan je ook gewoon met je MTB op de weg maken. Als je geen tubeless rijdt, kan je ook evt een paar profielloze banden kopen voor op de weg, zodat je die duurritjes goed kan faciliteren. Een bandenwissel is 10 minuutjes werk toch ?
Tijdens die duurritjes kan je je cadans dan weer wel goed trainen en een basis (conditie) leggen. Daar heb je als beginner veel meer aan ipv een cadansmeter. De investering is dan slechts 2x extra bandjes erbij
Nogmaals, een beetje peddelen op een gravelpad of bospaden met hier en daar een klein bultje of boomwortel is prima icm het gebruik van een cadans- en/of een hartslagmeter.
De realiteit is dat als je het technischer en uitdagender gaat maken je sowieso altijd in je hogere hartslagzones zit en ook de cadans totaal uit de pas gaat lopen.
Daarom zit ik ook meer op de racefiets dan op de MTB. Op de racefiets kan ik veel makkelijker m'n lagere hartslagzones trainen (en op cadans rijden!) en zodoende leg ik een betere basisconditie / uithoudingsvermogen op de MTB. Als je geen racefiets hebt, geen ramp, duurritjes van een uur tot anderhalf uur kan je ook gewoon met je MTB op de weg maken. Als je geen tubeless rijdt, kan je ook evt een paar profielloze banden kopen voor op de weg, zodat je die duurritjes goed kan faciliteren. Een bandenwissel is 10 minuutjes werk toch ?
Tijdens die duurritjes kan je je cadans dan weer wel goed trainen en een basis (conditie) leggen. Daar heb je als beginner veel meer aan ipv een cadansmeter. De investering is dan slechts 2x extra bandjes erbij
- RbbBrts
- Mountainbike Junk
- Berichten: 164
- Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
- Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
- Contacteer:
Waarom niet gewoon op de MTB (grof profiel) banden? Om nou elke keer de banden te wisselen
Ik snap dat er meer weerstand is, is dat op te lossen door een lagere versnelling te kiezen? Ook snap ik dat de banden dan eerder verslijten, daar zou ik dan voor kiezen. Dan hoef ik maar 2x per jaar de banden te wisselen
Ik zit elke dag minimaal een uur op de E-bike stadsfiets, fietsend in stand 2 van 5. Dat kost weinig moeite, ik ga ervan uit dat die in de 2e hartslagzone valt.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl
My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
Ik zou vooral een fiets gebruiken waar je prettig een langere tijd op zit, voor de één is dat een racefiets, voor de ander een MTB of wat anders. Banden zou ik me niet druk over maken, duurtraining gaat alleen over tijd en intensiteit en niet om snelheid. Als je met navigatie rijd kan het in het begin helpen om een schermlayout te gebruiken waarop alleen hartslag, timer en cadans zichtbaar zijn, dan heb je minder de neiging harder te gaan trappen als je ziet hoe langzaam het gaat in D1 en H.Stunning schreef: ↑ma 13 september 2021, 18:29 Daarom zit ik ook meer op de racefiets dan op de MTB. Op de racefiets kan ik veel makkelijker m'n lagere hartslagzones trainen (en op cadans rijden!) en zodoende leg ik een betere basisconditie / uithoudingsvermogen op de MTB. Als je geen racefiets hebt, geen ramp, duurritjes van een uur tot anderhalf uur kan je ook gewoon met je MTB op de weg maken. Als je geen tubeless rijdt, kan je ook evt een paar profielloze banden kopen voor op de weg, zodat je die duurritjes goed kan faciliteren. Een bandenwissel is 10 minuutjes werk toch ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
Daar kunnen wij niets over zeggen. Meeste mensen merken in het begin wel dat hun 'normale' stand al snel boven de intensiteit ligt van dat van wat voor een rustige duurtraining goed is. Als je wat serieuzer wilt trainen kun je een sporttest doen om je zones (op dat moment) te bepalen, (een aantal zorgverzekeraars vergoeden dat deels of volledig), je kunt zelf wat testen doen met een hartslagmeter of gebruik maken van bekende standaardformules om je zones te berekenen (minder nauwkeurig, maar misschien goed genoeg als globale referentie / startpunt). Bij duurtraining zijn tijd en intensiteit belangrijk, een uur (aaneen) is voor een duurtraining minimaal, als je dat nog opknipt in 2x (bv. woonwerk) levert het al weinig meer op.
Polarized Training noemt dat als je het wil Googlen. Nuance dat die 80% pas steek houdt als je effectief wel vele uurtjes op de fiets zit per week.Erwin25 schreef: ↑ma 13 september 2021, 11:34 Daar zal wel een reden voor zijn maar ken dit niet.
Ik weet wel dat veel amateur wielrenners als ze gaan wielrennen proberen zo hard mogelijk te gaan.
Na op een dag een afstand hard en diep te zijn gegaan moet je daarna ook veel dagen rustig fietsen en niet de volgende dag of met maar een dag er tussen alweer zo lang en diep gaan wat betreft belasting. 80% van de tijd die je 'traint' moet je rustig fietsen als je doelmatig een goede conditie wilt opbouwen. Ik hoop dat ik het zo goed zeg, je kunt er heel veel over vinden op het internet.
Zo heeft deze sportarts waar ik onlangs een uitgebreide sporttest deed een goed filmpje geplaatst die e.e.a. duidelijk maakt: https://youtu.be/PzTB32BrnQU
Een gans uur in zone 5 Zou denken dat je hartslagzones dan niet goed afgesteld staan. Die zone is voor mij enkel te bereiken met 30/15 intervallen. Kan dat geen uur volhouden hoor, laat staan constant. Moet je zeker eens een inspanningstest overwegen…