Eerste mountainbike kopen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De groep die op een vergelijkbaar niveau zit van shimano deore van SRAM is de NX groep.
Met name de achter derailleur van de SRAM SX schijnt echt dramatisch te zijn.
bazottie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 september 2021, 23:06

Michielemans schreef: vr 1 oktober 2021, 11:22 Mocht de Stoic je wat lijken dan adviseer ik je de site van Canyon regelmatig in de gaten te houden.
Het gebeurt best vaak dat er tussendoor toch een paar modellen beschikbaar komen. Ben het nu de afgelopen 3 maanden ongeveer 3-4x tegengekomen, vaak op maandagen volgens mij.
Goede tip, dankjewel.
Elvander schreef: vr 1 oktober 2021, 11:51 Er zijn hier alleen al heel wat problemn met die Sram SX groep langsgekomen en nauwelijks tot niets van een nieuwe deore groep.
Ik zou net als Kermit direct een Deore boven een SX kiezen.
Deore zie ik vaker voorbij komen als aanrader voor instappers, deze zit ook op de Canyon die ik in de gaten houd, dus dat zit wel goed dan denk ik.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ook een alternatief is https://silverbackbikes.de/products/slade-comp
Heeft dropper (daarom iets boven je budget, maar onder de prijs als je het los koopt) en 130 mm vork en slacke geometrie. Ik vrees alleen dat die vork zwaar en niet echt goed is.
Waarschijnlijk moet je ook geluk hebben met aanbod.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Welke maat stoic gaat het om? De L en Xl zijn te bestellen.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=WH%2FMC
Peter The Eater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: CUBE Reaction C:62 pro 2019
Contacteer:

kermit schreef: vr 1 oktober 2021, 11:37
Peter The Eater schreef: vr 1 oktober 2021, 09:57 Die kost 1250,- en heb je SRAM SX als afmontage.
Dat schakelt dan weer net iets netter dan de Shimano Deore.
Dat je niet blind moet staren op afmontage klopt, maar hier ben ik het niet mee eens: de SX groep (derailleur) is echt een excuus-derailleur om goedkoop met 12-speed te kunnen showen. De stelschroeven zitten bij de SX rechtstreeks in de kunststof body gedraaid, dit is echt geen duurzaam product.
Deore zou zeker mijn voorkeur hebben boven SX.

Specialized is overigens nooit een merk waar je moet zijn als je prijs-kwaliteitverhouding bovenaan de lijst hebt staan, meestal zit hun afmontage aan de onderkant vergeleken veel fietsen uit dezelfde prijsklasse.
(met andere woorden, leuke fietsen maar je betaalt er wel flink voor...).
Je hebt gelijk, ik was in de war met SRAM NX, welke beter is dan de SX afmontage.
Mijn excuses.
Gaaf: schoon vertrekken en onherkenbaar terugkomen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, vanaf NX bij Sram en Deore bij Shimano heb je gewoon terreinwaardig materiaal.
Maar op een mindere derailleur zou ik geen fiets laten staan, vervangen is niet zo heel duur en je kunt er ook mee wachten tot het originele spul slechter gaat werken. Nieuw doet ook een goedkope derailleur het vaak nog best aardig.

De dure dingen om te upgraden zijn toch vooral vering en wielen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie