Investeren of doorsparen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
rwvansoest
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 oktober 2021, 17:51

Goedenavond allemaal,

Afgelopen maand heb ik mijn eerste mountainbike gekocht. Na een aantal keer huren in Nederland en een keer perongeluk de Downhill route genomen te hebben in Aosta wilde ik verder kijken of deze hobby voor mij weggelegd was. Ik heb via MP een redelijk goedkope (gezien de prijzen nu) Merida TFS 500 gekocht voor 275 euro met de volgende specs:

VERSNELLINGEN
  • 30
FRAME
  • Matts TFS Comp-D
VOORVORK
  • Suntour XCM 30
VOOR DERAILLEUR
  • Shimano M590
ACHTER DERAILLEUR
  • Shimano Deore XT
SHIFTER
  • Shimano SL-M591 -3 / -10
REMMEN
  • Shimano M446 180/160 mm

De MTB is volgens mij uit 2013. Nu zijn er de volgende minpunten ontdekt in mijn ritjes de afgelopen tijd:
  • Body casette (10 speed) moet vervangen worden
  • Grote tandwiel voor is versleten (maar deze gebruik ik eigenlijk niet)
  • Remote lockout voorvork werkt niet
  • Preload adjuster voorvork lijkt niets te doen
  • Voorvork veert nauwelijks
  • Voorvork heeft verticale en horizontale speling (zit niet in het balhoofd)
Zoals je ziet is voornamelijk de goedkope voorvork het pijnpunt. Deze voorvork zorgt er voor dat eigenlijk heel de mtb krakkemikkig en onstabiel aanvoelt. Nu is mijn vraag; ga ik investeren in deze fiets, of kan ik beter al gaan kijken naar een andere? Een nieuwe voorvork kopen is uiteraard mogelijk, maar die 200 euro uitsparen en deze fiets verkopen is de andere optie. Is dit frame en de afmontage de moeite waard om in te investeren, of is de mtb al dermate verouderd dat ik dat geld beter in een andere tweedehands kan stoppen?

Ik rijd voornamelijk in Nederland uiteraard, het liefst zoveel mogelijk flowtrails. Mijn ritjes tot nu toe dit jaar zijn:
  • Bergse heide
  • Leersum
  • Amerongen
  • Rhenen (Kwintelooijen)
  • Parkstad - Landgraaf
  • Brunsummerheide

Lange post, maar hopelijk voldoende details om mij eventueel te kunnen helpen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rwvansoest op zo 10 oktober 2021, 18:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als je gaat investeren in deze fiets en hem weer op pijl gaat brengen, ben je wel een paar honderd euro kwijt. Als je het goed wil doen, vervang je ook de vork.
Daarna kan ie weer jaren mee.

De vraag is: wil je dat zelf?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
rwvansoest
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 oktober 2021, 17:51

bert l. schreef: zo 10 oktober 2021, 18:25 Als je gaat investeren in deze fiets en hem weer op pijl gaat brengen, ben je wel een paar honderd euro kwijt. Als je het goed wil doen, vervang je ook de vork.
Daarna kan ie weer jaren mee.

De vraag is: wil je dat zelf?
De voorvork vervangen is voor mij geen probleem, aangezien ik gewoon een goede mtb wil waar ik even mee vooruit kan. Ik reken bij een vervanging van de voorvork op zo'n 200 euro. Mijn vraag is meer; is het verstandig om dit geld in deze fiets te steken? Of ga ik een geheel betere mtb vinden voor 450-500eu en de huidige verkopen voor 250eu?
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Misschien dat hier iemand een goede gebruikte vork voor je heeft? Lijkt me een 29er vork met rechte 1 1/8 stuurbuis, maar detailfoto's helpen daarbij wel.

Een gezocht advertentie hier op het forum plaatsen helpt vast ook wel. Dan kan het kostentechnisch ook nog wel eens een stuk interessanter zijn om deze fiets nog een tijdje te rijden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je gaat momenteel géén goeie tweedehands mtb vinden voor het bedrag dat je noemt. Die zijn er gewoonweg niet. En als ze er wel zijn, dan zijn ze in de zelfde staat als je huidige en hebben ze dus onderhoud nodig.

Als dit je opties zijn, dan zou ik accepteren dat je huidige fiets onderhoud nodig heeft. Als je dat goed uitvoert (laat uitvoeren), dan zou je er weer jaren mee voort kunnen. Tegen die tijd is de schaarste die er nu is ook weer geschiedenis.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Altijd lastig zulke dilemma’s… Hoeveel wil je nog blijven investeren en wat is het je nog waard.
Maar je hebt al gemerkt dat goede fietsen zeer schaars zijn op dit moment (nieuw of gebruikt). Ik zou dus proberen om deze weer goed te krijgen met een klein budget. Een oproep plaatsen hier op het forum is een goed idee. Ook op marktplaats komt er wel eens iets voorbij, deze zou bijvoorbeeld best wel eens kunnen passen (vraagprijs 130):
https://link.marktplaats.nl/m1758506872
Dan nog voor 60 een nieuwe ketting/cassette:
https://www.mantel.com/shimano-hg-500-m ... aanbieding
En een nieuw voorblad (24euro):
https://www.bikester.nl/truvativ-mtb-ke ... cgid=37234

Ja, bij elkaar toch weer ruim 200 Euro, maar dan heb je weer een goed rijdende fiets (die je ook weer voor meer geld kunt verkopen mocht je toch besluiten voor iets anders te gaan).

Disclaimer: de linkjes zijn maar voorbeelden, kijk zelf goed of dit de juiste onderdelen zijn voor je fiets…
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Cassettes, kettingen en voorbladen moet je sowieso om de zoveel tijd vervangen. Dat hoort er een beetje bij.
Wat betreft de voorvork: geen lockout, denk ik ' gebruik ik toch nooit', maar die andere punten zijn serieuzer. Het lastige is dat je van een foto van een tweedehands vork niet kan zitof ie goed is ondert. Als je huidige vork schoonmaakt en er een foto van maakt, dan ziet ie er ook vast beter uit dan hij rijdt. Zie ook hier voor nieuwe goedkope vorken :. https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... k-29-inch/

Bij het zoeken, moet je kijken in je vork tapered (konisch) of recht is.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Als je het grote kettingblad niet gebruikt kun je er ook een 2x10 configuratie van maken. Grote kettingblad eraf en opvulringen gebruiken. Je kan de shifter zo afstellen dat de voorderailleur niet verder gaat dan het middelste blad. Scheelt je toch weer geld.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
rwvansoest
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 oktober 2021, 17:51

Bedankt voor alle reacties, daar kan ik wat mee! Ik ga dan denk ik toch kijken voor een nieuwe vork, tweedehands vind ik toch wel spannend omdat het lastig is de staat daarvan te controleren. Het is een 1 1/8 rechte stuurbuis, met 100mm travel en QR (non-boost) . Bij de keuze voor een nieuwe vork twijfel ik tussen de Rock Shox Judy Silver TK (30mm poten) en de Rock Shox Recon Silver RL (32mm poten). Hier nog suggesties voor een rijder van 1,70 en 60kg?

Verder laat ik het grote tandwiel voor maar zoals die nu is, en ga ik de body van de cassette vervangen.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Kijk ook eens naar de Manitou Markhor. Een hele goede budgetvork volgens verschillende reviews.
https://www.bike24.com/p2251351.html
modder zuigt!
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Wat ik me nu af vraag , wat noem je gammel? zit er speling op de vork , of veert hij gewoon slap ?

Als je de rem in knijpt en duwt gaat de vork dan echt "knikken" ?

Is deze ooit afgesteld op jouw gewicht?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voorvork heeft verticale en horizontale speling (zit niet in het balhoofd)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gegeven je 60 kg en je wens om vooral flowtrails te rijden, heb je niet de dikste vork nodig. Je kan je veroorloven om ook op gewicht van de vork te letten. De hierboven genoemde Manitou (1696g) is volgens mij een stuk (bijna een kg) lichter dan de RS Judy (of je huidige vork).
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

...Hier op het forum staat nu ook een prima vorkje te koop: een RS Reba zo goed als nieuw:

viewtopic.php?f=20&t=152330

Kost ongeveer even veel als die RS Judy die je in gedachten had. Weer iets duurder dan die Manitou.. maar wellicht een optie?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als het budget geen probleem voor je is is die Reba de beste keuze uit de genoemde opties.
Dat is gewoon een uitstekend vorkje!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie