Nieuwe banden, trap veel zwaarder

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

shit schreef: zo 17 oktober 2021, 12:57 .

Ter vergelijk, ik rijd momenteel op de UHR met 2x Maxxis Rekon Race...

Als ik vragen hoe breed?
2.25 op 1.7 bar en persoonlijk heb ik niet het idee dat ik breder nodig zou hebben.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

En aan de voorzijde genoeg grip?
Paul!
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 19:51

Wat was er mis met de standaard bandjes die er onder zaten?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Magic Mary en Hans Dampf zijn echte Alpen-bergaf-banden, daar valt niet mee te XC-en in Nl, daar zijn het net ‘zware ankers’.
Je hebt een XC-hardtail, en op de UHR zijn de trails echte flowtrails, daar moet je bijna je best doen om de bocht uit te vliegen, als je set up goed is, die XR 3 moet dat prima kunnen. Nijmegen/Groesbeek is een tikkie minder flowy, maar ook nog steeds prima te doen.
Wil je het bij Bontrager houden, en meer grip, dan evt de XR 4 in de winter voor.
Druk voorband verder niet te hoog, als je tubeless rijdt kun je relatief nog wat lager, lagere druk komt de grip ook ten goede.
Een dropper scheelt ook heel veel in het bochtenwerk, rijd je daar toevallig al mee?

Forekaster 2.35” - Ikon 2,35” (en niet de 2,2”!) is ook een fijne combi met voor net wat meer grip, achter lekker snel.

Nieuw model Nobby Nick zou ik nooit meer doen. Is een halve Hans Dampf geworden, weegt inmiddels bijna een kilo! (De nieuwe 2,4” Wicked Will is evt wel heel fijn voor, ook achter overigens, als ‘t iets meer moet zijn dan XC, maar pas leverbaar vanaf voorjaar).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

shit schreef: zo 17 oktober 2021, 14:44 En aan de voorzijde genoeg grip?
Prima !

Vorige week op een vochtige HV en LV gereden en heb geen moment moeten corrigeren (voor wat het waard is, mijn gemiddelde snelheden liggen daar altijd tussen de 18.5 - 20km p/u als ik klaar ben met rijden). Ik moest op de LV steeds halverwege de ronde een plas mee pakken die je gewoon niet kon ontwijken, niks aan de hand. Het plan is om er van de winter ook mee door te rijden daar.

De bochtengrip van deze banden zal je verbazen :-q terwijl het middenprofiel zorgt dat je lekker door kan racen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Snel wisselen voor een set Vittoria's, Barzo en Mezcal :-q
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
MTB noob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 8 oktober 2021, 17:59

Reden dat ik van band ben gewisseld:
Ik had een lek gereden en wilde toch al naar tubeless.
Nu is de XR3 comp niet tubeless geschikt dus moest ik andere banden er voor halen.
Ik denk iets te veel naar de Amerikaanse adviezen geluisterd ( ik had bakken met grip als doel) en voor de verkeerde banden gegaan.
Dat heb ik dan ook gelijk mogen merken haha.
Ik zal eens gaan kijken maar de maxxis rekon en ik lees ook best veel goede dingen over de nieuwere racing Ralph en Ray. Ik verwacht dat de keuze op een van de twee gaat vallen.
Trek X Caliber 9 | regio Nijmegen | beginnende MTBer
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Mijn oude setup: nobby Nic voor, rockrazor achter prima grip en rolde best lekker.
Nieuwe (huidige)setup: Maxxis forecaster voor en recon race achter, betere grip en rolt voelbaar lichter

Beide sets tubeless trouwens en in 2,35 breed :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

MTB noob schreef: zo 17 oktober 2021, 17:18
Nu is de XR3 comp niet tubeless geschikt dus moest ik andere banden er voor halen.
Heb je ze geprobeerd tubeless te maken? Het is veel forumleden gelukt om 'niet tubeless geschikte' banden tubeless te maken.
Ook andersom zijn er ervaring van langdurige worstelingen om tubeless geschikte banden dicht te krijgen.

Als je banden koopt, hou dan wel rekening met de binnenbreedte van je velg. Banden van 2,35 passen minder goed op een wat minder brede velg.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Bijkomend voordeel van de Maxxis banden is dat deze niet ‘zweten’. Alle Schwalbe banden die ik tubeless heb gemaakt hadden altijd natte plekken, zowel de wangen als het loopvlak. Op zich geen probleem maar ik vind het er niet fraai uitzien :wink:
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Willem Altes schreef: zo 17 oktober 2021, 21:12
MTB noob schreef: zo 17 oktober 2021, 17:18
Nu is de XR3 comp niet tubeless geschikt dus moest ik andere banden er voor halen.
Heb je ze geprobeerd tubeless te maken? Het is veel forumleden gelukt om 'niet tubeless geschikte' banden tubeless te maken.
Ook andersom zijn er ervaring van langdurige worstelingen om tubeless geschikte banden dicht
Inderdaad, ik heb eigenlijk alle banden die ik tubeless wilde maken tubeless gekregen. Ik heb het idee dat termen als tubelessready en zo puur een marketing dingetje zijn. Al zou het rubber niet geschikt zijn dicht de latex dat wel :-q
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

In de begintijd van latex waren er geneens tubeless ready banden.
Zolang het maar vouwbanden zijn kunt je praktisch alles tubeless maken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

P@trick schreef: zo 17 oktober 2021, 21:15 Bijkomend voordeel van de Maxxis banden is dat deze niet ‘zweten’. Alle Schwalbe banden die ik tubeless heb gemaakt hadden altijd natte plekken, zowel de wangen als het loopvlak. Op zich geen probleem maar ik vind het er niet fraai uitzien :wink:
Vreemd, ik heb die ervaring niet met Schwalbe. Helemaal geen last met zweten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MM-HD is overigens ook gewoon een populaire bandenkeuze voor bijv. de Ardennen ritten die je niet op mtbroutes.be terugvindt, waarbij geen lift aan te pas komt en die qua afstand en totaal aantal hoogtemeters op papier overeenkomen met 10x Kwintelooijen. Alleen om ook wat aan die banden te hebben moet Otto Normalverbraucher ze op een andere fiets dan een Trek X Caliber, of eenderwelke andere XC hardtail, monteren...
P@trick schreef: zo 17 oktober 2021, 21:15Bijkomend voordeel van de Maxxis banden is dat ze niet ‘zweten’. Alle Schwalbe banden die ik tubeless heb gemaakt hadden altijd natte plekken, zowel de wangen als het loopvlak. Op zich geen probleem maar ik vind het er niet fraai uitzien :wink:
Mijn ervaring bevestigt die stelling in ieder geval niet, het is dat m'n Maxxis ervaring statistisch niet echt relevant is om het tegenovergestelde te beweren...
byorka schreef: zo 17 oktober 2021, 21:22In de begintijd van latex waren er geneens tubeless ready banden.
Zolang het maar vouwbanden zijn kunt je praktisch alles tubeless maken.
Waarom zouden het vouwbanden moeten zijn..?

*
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Draadbanden zijn te stug en sluiten niet goed tegen de velgrand aan.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie