Welke zadelklem voor een zadelpen van 30.9mm?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Sinds ik overgestapt ben naar een gebruikte Canyon S25 VCLS 2.0 CF 30.9mm zadelpen, heb ik last van een zakkende zadelpen.

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar hij blijft maar zakken. Daarom wil ik nu mijn zadelklem vervangen, misschien gaat dit nog iets uithalen. Maar ik vraag mezelf nu af welke zadelklem diameter ik nodig heb voor een 30.9mm zadelpen.

Iemand een idee?
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Ik zou is nagaan of je zadelpen nog wel 30.9 is
Of anders of je zadelbuis van je fiets wel 30.9 is.

Meestal staat de diameter op de zadelpenklem aan de binnenkant.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Hebben veel bikes last van, ik heb het met een simpele extra klem om de zadelpen zelf opgelost maar die bestaan niet in 30.9 mm helaas. De klem uit de link hieronder zou een oplossing kunnen zijn..wel ff je frame opmeten !
Ik moest destijds een paar dagen wachten op mijn klem maar wilde wel graag fietsen..... tijdelijk met een slangklem opgelost 😛


https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... gJ1afD_BwE
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, die dubbele klemmen slopen je frame.
Of eigenlijk, je zadelpen die te ruim zit sloopt je frame, met hulp van zo'n dubbele klem.

Dus eerst de maten (laten) controleren.
En gebruik je carbon pasta?
Dat helpt om de wrijving te vergroten.

Als de pen te ruim in het frame zit kan je een shim maken van een hoog frisdrank blikje.
Dan zit je pen strak in je frame zonder te wiebelen en heb je genoeg aan een gewone klem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kijk eens uit onze eigen forum keuken :wink:
Met de juiste maten en dus alleen maar aan te klikken :-q
https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... gJ1afD_BwE
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Maar is het frame ook carbon waar de zadelpen in steekt :-? In een alu, staal of Ti gaat carbon pasta ook niet echt helpen denk ik :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jawel, de plastic korrels geven ook extra wrijving op alu of staal.

Maar belangrijk in dit geval is of er teveel ruimte is.
Teveel ruimte = beweging, ook met zo'n dubbele klem.
En dan gaat het scheuren onder de (dubbele) klem.
Dus die ruimte moet worden opgelost.
Liefst met passende onderdelen, en anders met een blikje Red Bull :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Okee :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dizer schreef: zo 24 oktober 2021, 20:57 ...Maar ik vraag mezelf nu af welke zadelklem diameter ik nodig heb voor een 30.9mm zadelpen....
Het is niet de diameter van de zadelpen die bepaalt wat voor klem er nodig is, dat is de buitendiameter van je zitbuis.

Een klem van 34.9/35mm wordt heel vaak gebruikt, maar exact diezelfde diameter klem zie je ook bij 31.6mm zadelpennen. Dus even je frame meten op die plek.

Maar wat ik zo gelezen heb zijn die VCLS pennen bovengemiddeld gevoelig voor zakken. Dit omdat er toch altijd iets van enige beweging tussen die twee halve buizen kan ontstaan, ondanks dat ze onderaan aan elkaar zitten. Dus ik zou zeker nauwkeurig (laten) meten of de pen de juiste diameter heeft, en of de binnenkant van je frame de juiste diameter heeft. Als de tolerantie te groot is krijg je het alleen goed met noodgrepen als zo'n shim van een frisdrankblikje maar imo is dat niet wat je wilt.

Carbon montagepasta zou ik zeker gebruiken, kan de oplossing zijn als het nèt wat ruim past, maar bij een duidelijk te grote tolerantie ga je het daarmee ook niet meer redden.



VCLS 2.0 pen:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

kermit schreef: ma 25 oktober 2021, 09:46
Dizer schreef: zo 24 oktober 2021, 20:57 ...Maar ik vraag mezelf nu af welke zadelklem diameter ik nodig heb voor een 30.9mm zadelpen....
Het is niet de diameter van de zadelpen die bepaalt wat voor klem er nodig is, dat is de buitendiameter van je zitbuis.

Een klem van 34.9/35mm wordt heel vaak gebruikt, maar exact diezelfde diameter klem zie je ook bij 31.6mm zadelpennen. Dus even je frame meten op die plek.

Maar wat ik zo gelezen heb zijn die VCLS pennen bovengemiddeld gevoelig voor zakken. Dit omdat er toch altijd iets van enige beweging tussen die twee halve buizen kan ontstaan, ondanks dat ze onderaan aan elkaar zitten. Dus ik zou zeker nauwkeurig (laten) meten of de pen de juiste diameter heeft, en of de binnenkant van je frame de juiste diameter heeft. Als de tolerantie te groot is krijg je het alleen goed met noodgrepen als zo'n shim van een frisdrankblikje maar imo is dat niet wat je wilt.

Carbon montagepasta zou ik zeker gebruiken, kan de oplossing zijn als het nèt wat ruim past, maar bij een duidelijk te grote tolerantie ga je het daarmee ook niet meer redden.



VCLS 2.0 pen:
Afbeelding
Zowel de zadelpen als het binnenkant frame lijken dezelfde diameter te hebben + ik gebruik ook carbon montagepasta.
Met mijn oude 30.9mm zadelpen heb ik nooit last gehad van een zakkende zadelpen.

Ik heb contact met Canyon gehad, en die hebben een shim van 6cm bij 1cm toegezonden die ik tussen de 2 halve buizen moet plakken op het punt van de zadelklem. Dat zou ik nog kunnen proberen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat ze dezelfde diameter hebben geloof ik wel, anders kreeg je of de pen er niet in, of hij viel vanzelf naar beneden ;-)

Maar het gaat om de tienden van mm's. Voor elk product bestaat een tolerantie waarbinnen de maten moeten vallen. Als een zadelpen 30.9mm is zit hij in werkelijkheid tussen twee uitersten, zeg 30.85 en 30.95mm. Hetzelfde geldt voor je frame, de zitbuis wordt na de fabricage geruimd en ook daar zitten toleranties op.
Als nu je frame aan de grote kant is en de zadelpen juist aan de krappe kant kun je een combinatie treffen die niet goed genoeg blijft zitten zonder allerlei noodgrepen.

Maar om dat goed te kunnen meten moet je een kwaliteits-schuifmaat hebben en 'm goed gebruiken (met name in de zitbuis heb je zo een verkeerde aflezing als je niet oplet). (Of meten met een speciale meter voor buizen, maar die hebben de meeste mensen niet liggen).

In mijn ervaring zijn frames bijna altijd aan de ruime kant, ik heb er al eens een terug gestuurd (dat was echt grandioos te groot, door een dronken stagiar geruimd denk ik) en heb ook een of twee frames gehad waar ik met een blikje en carbonpasta moest werken om de pen op z'n plek te houden. Maar soms was ook een andere pen al goed genoeg, die was dan blijkbaar net een paar honderdste mm dikker...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie