Cube Access ws pro 2020 27,5 of 29

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Beste MTBers, mijn vrouw wil graag beginnen met een MTB. Na wat zoek werk komt ze uit op de Cube Access WS Pro model 2021. Echter heeft ze een lengte van 163cm en een bbl van 71cm. Dan kom je dus uit op een frame 16 inch met 27,5 inch wielen. Maar ze wil graag 29 inch wielen en deze begint bij 17 inch. Door het fiets te kort in de winkels is passen bijna nergens mogelijk. (We zijn al in 4 winkels geweest, maar niet het juiste model op voorraad) Graag wat ervaring. Bestellen en hopen dat het met afstellen goed komt is ook zo wat. (Rij zelf een 19 inch met 183 en bbl 81,5, had wat mij betreft groter gemogen soms)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Na wat zoek werk komt ze uit op de Cube Access WS Pro model 2021. Echter heeft ze een lengte van 163cm en een bbl van 71cm. Dan kom je dus uit op een frame 16 inch met 27,5 inch wielen. 
Ze wil 29".
Dus even los vd vraag of 1 maat groter ook kan, denk ik dat de keuze dan toch op een verkeerd model (want voor haar 27.5") is gevallen ;)

Dan over de maat.
Als ze op de grens van 2 maten valt, dan kan je naar boven of naar beneden afronden. Dus in dit geval 27.5" of 29".
Zit ze midden in de 27.5 maat, dan ga je de waarheid geweld aan doen door een maat groter te kiezen. De nadelen van een te groot frame zijn dan wellicht groter dan de voordelen van 29" wielen.

Zijn er andere merken/modellen die in haar maat wel 29" wielen hebben? Dan zou ik die kiezen.
Ik ben wél van mening dat 29" voor de nederlandse xc rondjes de beste keuze is, ook voor kleinere rijders. De 29" voordelen van lagere rolweerstand op de nederlandse trails gelden ook voor kleine rijders.
Hooguit is het voor de fabrikant een uitdaging om een kleine rijder goed op een 29" fiets te zetten.

Deze bijv.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCGX/ ... ntain-bike
(bestellen via de chat ivm VAT - BTW verhaal)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even snel naar de geometrietabel gekeken: ik denk dat ze met de bovenbuislengte nog wel wegkomt. Ze zal wel vrij rechtop komen zitten, maar dat vinden veel mensen in deze doelgroep wel prettig. Het grootste nadeel zit 'm denk ik in de standover hoogte en de -voor haar lengte- lange zitbuis. Mocht ze ooit een dropper willen ben je heel beperkt in de drop die je kwijt kunt.

Maar ik denk eigenlijk ook dat ze beter af is met de S/16". Dat verschil in wielmaat tikt minder aan dan een fiets die eigenlijk net te groot is.
Als je haar lengte en BBL ingeeft zegt Cube zelfs dat ze tussen XS en S in zit... (maar XS lijkt mij wel erg/te klein).

Moet het persé 29" zijn inderdaad naar een merk kijken dat zo'n klein frame in de passende maat levert (maar ik zou die eis dus laten vallen en lekker voor de 16" Cube gaan ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg. Ik denk ook dat ze zelf het verschil niet zou merken 27,5 of 29. Echter heeft onze dochter ook een MTB (26 Inch Cube) die te klein begint te worden. Misschien dan toch beter de 16 inch 27,5 bestellen. Dan kunnen we hem nog altijd doorschuiven. Het is ook eigenlijk om te proberen maar moet niet op een kinderfiets lijken. Met een klein frame zullen de kleinere wielen waarschijnlijk ook stabieler zijn. Tweedehands zijn de prijzen (te) hoog een meestal koop je ander mans rommel. De keuze voor de Cube heeft te maken met een redelijke instapprijs en afmontage.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stabiliteit haal je vooral uit een slacke vorkhoek en lange wielbasis, en maar heel beperkt uit grotere wielen.
Ik heb ooit een 26er gehad die echt heel stabiel was, dat was dan ook een in verhouding lange fiets met voor die tijd erg flauwe balhoofdhoek. Ik vond dat prettig op de steile technische trails rond het drielandenpunt maar op de lokale rondjes vond ik mijn andere fiets (die duidelijk korter was) speelser rijden.
Is uiteindelijk ook allemaal een kwestie van voorkeur...

De Cube is nog conventioneel qua geometrie, met een balhoofdhoek die voor huidige begrippen aan de steile kant is. Maar dat is-ie zowel met de 27.5" als 29" wielen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

En laten we eerlijk wezen.
Een 29er in maat S ziet er echt niet uit :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

streetracer schreef: vr 12 november 2021, 11:50 En laten we eerlijk wezen.
Een 29er in maat S ziet er echt niet uit :winkie:
Dan kan dan misschien zo zijn, maar mijn ervaring is dat vrouwen vaak over wat minder kracht en skills beschikken en minder actief rijden. Hiermee bedoel ik bv het voorwiel licht maken of optillen over wortels, stenen geulen etc. Een groter wiel rolt dan makkelijker en is zeker een pré.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Mad Wally schreef: vr 12 november 2021, 15:35
streetracer schreef: vr 12 november 2021, 11:50 En laten we eerlijk wezen.
Een 29er in maat S ziet er echt niet uit :winkie:
Dan kan dan misschien zo zijn, maar mijn ervaring is dat vrouwen vaak over wat minder kracht en skills beschikken en minder actief rijden. Hiermee bedoel ik bv het voorwiel licht maken of optillen over wortels, stenen geulen etc. Een groter wiel rolt dan makkelijker en is zeker een pré.
Bij klimmen hebben 29ers echter weer een nadeel. Accelaratie is namelijk duidelijk minder dan bij kleinere wielen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

streetracer schreef: vr 12 november 2021, 17:46
Mad Wally schreef: vr 12 november 2021, 15:35

Dan kan dan misschien zo zijn, maar mijn ervaring is dat vrouwen vaak over wat minder kracht en skills beschikken en minder actief rijden. Hiermee bedoel ik bv het voorwiel licht maken of optillen over wortels, stenen geulen etc. Een groter wiel rolt dan makkelijker en is zeker een pré.
Bij klimmen hebben 29ers echter weer een nadeel. Accelaratie is namelijk duidelijk minder dan bij kleinere wielen.
En waarom is acceleratie van belang bij klimmen? Ik zou eerder zeggen dat een beetje massatraagheid helpt om over het done punt van je crank te komen en om over obstakels te rollen, zeker bij minder getrainde mensen waarbij het belangrijk is niet stil te vallen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Streetracer bekijkt alles door een 26" bril.
Met titanium montuur, dat dan weer wel :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Bedankt voor alle goede adviezen. Het is toch de 16inch 27,5 geworden. Maat is perfect en ziet er niet als een kinderfiets uit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goeie keuze denk ik, veel plezier ermee! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

streetracer schreef: vr 12 november 2021, 17:46 Bij klimmen hebben 29ers echter weer een nadeel. Accelaratie is namelijk duidelijk minder dan bij kleinere wielen.
Voordat je deze weer een keer de wereld in gaat slingeren: fout!


De langere achtervork zorgt dat je minder snel achterover slaat en je dus minder krampachtig je best hoeft te doen druk op het voorwiel te houden. En ja, er zijn 29" met kortere achtervorken dan sommige 26", dus het punt gaat niet altijd op.

Maar de hogere achteras zorgt voor een gelijk effect en dus zal een 29" dus beter klimmen.


Gewicht is een beetje een non-issue. Want zou een zwaar 26" wiel dan weer beter klimmen dan een licht 29" wiel, Mad Wally?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: za 20 november 2021, 22:44 De langere achtervork zorgt dat je minder snel achterover slaat en je dus minder krampachtig je best hoeft te doen druk op het voorwiel te houden. En ja, er zijn 29" met kortere achtervorken dan sommige 26", dus het punt gaat niet altijd op.
Dit heb ik zeer duidelijk ervaren toen ik van mijn korte (superspeelse, dat wel) 26er Morewood overgestapt was op een lange 29er Mondraker.

Ik kom al vele jaren bij een gids in de Alpen en in al die jaren kwamen we ook af en toe bij een bepaald klimmetje dat voor de meeste mensen behoorlijk uitdagend is. Steil, met meerdere krappe bochten en lang genoeg om er flink kapot op te gaan.
Met de Morewood was dat elke keer maximaal de eerste bocht halen en dan maar te voet verder. En dat was echt een worsteling om de balans tussen grip en voorwiel aan de grond te vinden.
De eerste keer met de Mondraker moest ik ergens bovenin de klim afstappen omdat mijn lijf het echt niet meer trok, maar de fiets reed zonder overdreven moeilijk doen omhoog! Was ik fysiek sterker geweest had ik de hele klim gewoon kunnen rijden. Echt een eye-opener.
In algemene zin was dat een veel capabeler fiets op lastiger terrein, naar boven èn beneden.

Het speelse gooi-en-smijt gevoel op de lokale rondjes was echter een stuk minder. Dat enorme "fun" karakter bleef ik nog heel lang missen.
Elke medaille heeft nog steeds twee kanten...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

kermit schreef: ma 22 november 2021, 11:34
Lars TB schreef: za 20 november 2021, 22:44 De langere achtervork zorgt dat je minder snel achterover slaat en je dus minder krampachtig je best hoeft te doen druk op het voorwiel te houden. En ja, er zijn 29" met kortere achtervorken dan sommige 26", dus het punt gaat niet altijd op.
Dit heb ik zeer duidelijk ervaren toen ik van mijn korte (superspeelse, dat wel) 26er Morewood overgestapt was op een lange 29er Mondraker.

Ik kom al vele jaren bij een gids in de Alpen en in al die jaren kwamen we ook af en toe bij een bepaald klimmetje dat voor de meeste mensen behoorlijk uitdagend is. Steil, met meerdere krappe bochten en lang genoeg om er flink kapot op te gaan.
Met de Morewood was dat elke keer maximaal de eerste bocht halen en dan maar te voet verder. En dat was echt een worsteling om de balans tussen grip en voorwiel aan de grond te vinden.
De eerste keer met de Mondraker moest ik ergens bovenin de klim afstappen omdat mijn lijf het echt niet meer trok, maar de fiets reed zonder overdreven moeilijk doen omhoog! Was ik fysiek sterker geweest had ik de hele klim gewoon kunnen rijden. Echt een eye-opener.
In algemene zin was dat een veel capabeler fiets op lastiger terrein, naar boven èn beneden.

Het speelse gooi-en-smijt gevoel op de lokale rondjes was echter een stuk minder. Dat enorme "fun" karakter bleef ik nog heel lang missen.
Elke medaille heeft nog steeds twee kanten...
idd.
Ik kan ook niet uit ervaring spreken of op echt lange klims een 29er beter/makkelijker klimt dan een 26er...maar waar ik het over had is dat op korte macht klims zoals ik ze noem van zo'n 200 meter a la 10% ik met een 29er moeilijk op gang kom en zelfs terug moet schakelen waarbij ik op mijn 26er omhoog knal in de zwaarste versnelling.
Heb regelmatig met mijn 26er in de Ardennen ook vrij lange klims gereden en dat ging me goed af. Daar echter geen ervaring met een 29er.
Zal natuurlijk ook een wezenlijk verschil zitten in de ondergrond waar je op rijdt.
Plaats reactie