NIeuweling met overgewicht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik ben 188x96kg dus een stukje lichter en heb een Roscoe XL en kan alleen maar zeggen dat het een fijn ding is!
Mijn andere fiets is ongeveer 6x zo duur, maar ik durf niet te zeggen dat die in NL heel veel beter rijdt.
Ivm chronische upgraderitis heb ik aan de Roscoe wel het e.a aan vervangen: vork en remmen (had ik liggen) en achternaaf, maar pas na een half jaar standaard te hebben gereden en strikt genomen was dat niet eens nodig.
Enige wat ik ronduit k#t aan de Roscoe vond waren de handvatten. Maar nieuwe handvatten kost je 20-30,- dus daar zou ik me niet druk om maken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zadelpen en zadel zijn de eerste zwakke punten. Verder het achterwiel. Maar de rest van de fiets moet 125 kg wel aankunnen. Wel een voorvork op lucht nemen, niet met een stalen veer.

Zadel en pen willen liever een actief rijgedrag, dus even staan als je door een kuil dendert. Achterwiel heeft het zwaarder, maar zak je daar doorheen, dan kun je een stevigere velg kiezen. Bredere banden op iets hogere druk vangen ook wel wat op.

Als je fanatiek wordt en niet lichter, dan zou je voor een volgende fiets wat kritischer kunnen zijn wat betreft de functionaliteit. Maar wat sterkte betreft is de prijsklasse rond de €1.000,- voldoende!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mooi artikel, maar wel een disclaimer: je kan niet zo vaak interval of HIIT trainingen doen ivm net de belasting van je lichaam. Zo is er altijd weer wat.
Lekker fietsen!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ook Peter schreef: wo 24 november 2021, 18:19 Mooi artikel, maar wel een disclaimer: je kan niet zo vaak interval of HIIT trainingen doen ivm net de belasting van je lichaam. Zo is er altijd weer wat.
Klopt, maar als je maar 1x per week een uurtje wil besteden dan wil je dat wel effectief doen. Heb je daarna weer een week de tijd om bij te komen :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Mad Wally schreef: wo 24 november 2021, 20:39
Ook Peter schreef: wo 24 november 2021, 18:19 Mooi artikel, maar wel een disclaimer: je kan niet zo vaak interval of HIIT trainingen doen ivm net de belasting van je lichaam. Zo is er altijd weer wat.
Klopt, maar als je maar 1x per week een uurtje wil besteden dan wil je dat wel effectief doen. Heb je daarna weer een week de tijd om bij te komen :bier:
Ga dan spinnen ....................
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Mountainbiken is echt ongelofelijk leuk , maar je moe het doen om de goede reden :-q

ter illustratie nog een plaatje :

Afbeelding
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wie zegt dat onze TS een mtb wil ( of ander advies) om af te vallen? :winkie:
Hij vraagt een advies welke mtb geschikt kan zijn om met 125kg lekker een uurtje te kunnen fietsen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

MonkeyRider schreef: wo 24 november 2021, 21:56 Wie zegt dat onze TS een mtb wil ( of ander advies) om af te vallen? :winkie:
Hij vraagt een advies welke mtb geschikt kan zijn om met 125kg lekker een uurtje te kunnen fietsen.
Lees zijn openingspost nog een keer :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hilco schreef: wo 24 november 2021, 22:18
MonkeyRider schreef: wo 24 november 2021, 21:56 Wie zegt dat onze TS een mtb wil ( of ander advies) om af te vallen? :winkie:
Hij vraagt een advies welke mtb geschikt kan zijn om met 125kg lekker een uurtje te kunnen fietsen.
Lees zijn openingspost nog een keer :-q
Je hebt een punt :-q ........maar hij zoekt een mtb, geen afslank coaches :winkie:
Meleier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 23 november 2021, 17:42

Hier is "hij";). Hij wil graag afvallen maar dat doet "hij" niet alleen door te gaan mountainbiken. Met 1 uurtje per week fietsen gaat er niet zo veel gebeuren haha. Mountainbiken is vooral een leuk extraatje wat me ook gewoon erg leuk lijkt! En dat door die beweging er ook nog wat af zou kunnen gaan, mooi meegenomen.

Voor de duidelijkheid dus.. Ik ben op zoek naar een fiets waarop deze beginner á 120kg het bos in kan zonder dat de fiets snel n tweeën knakt:D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Let op wat Lars zegt dan ;-)

De zadelpen maar ook het frame op de plek waar de zadelpen erin gaat zijn kritische plekken als de belasting groot wordt. Dus "actief rijden" zoals dat heet, staan bij hobbels! En dat is vermoeiend ;-)
Aan te raden is om iemand die weet wat hij doet even naar de wielen te laten kijken. Wielen op minder dure fietsen zijn vaak machinaal gespaakt en niet met veel zorg. Dan is de kans groot dat de spaakspanning niet gelijkmatig over alle spaken is, wat wel belangrijk is voor een duurzaam wiel. Een goede wielbouwer kan de spaken checken en het wiel beter op spanning brengen. Er zijn fietsenmakers die dit prima kunnen, maar er zijn er ook die dat niet in de vingers hebben...
Als je een regio opgeeft kun je hier op het forum wel wat tips krijgen denk ik.

Een detail: sommige fietsen hebben een achtervork die lager aan de zitbuis gelast is dan de bovenbuis. Dat is theoretisch een zwakkere constructie en niet aan te raden voor een zwaarbelaste fiets.
Ik bedoel dit, let op waar de achtervork boven aan het frame komt:
Afbeelding

En idem bij deze fiets, dit is sterker (maar ook niet onverwoestbaar ;-)) Alles kan kapot...
Afbeelding
Lars TB schreef: wo 24 november 2021, 15:08 Zadelpen en zadel zijn de eerste zwakke punten. Verder het achterwiel. Maar de rest van de fiets moet 125 kg wel aankunnen. Wel een voorvork op lucht nemen, niet met een stalen veer.

Zadel en pen willen liever een actief rijgedrag, dus even staan als je door een kuil dendert. Achterwiel heeft het zwaarder, maar zak je daar doorheen, dan kun je een stevigere velg kiezen. Bredere banden op iets hogere druk vangen ook wel wat op.

Als je fanatiek wordt en niet lichter, dan zou je voor een volgende fiets wat kritischer kunnen zijn wat betreft de functionaliteit. Maar wat sterkte betreft is de prijsklasse rond de €1.000,- voldoende!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Meleier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 23 november 2021, 17:42

Dank voor alle reacties. Ik ga binnenkort naar de Trek-dealer in Ede. Vooralsnog lijk ik te gaan voor de Roscoe 6.
Ik zal deze site zeker in de gaten blijven houden!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Meleier schreef: do 25 november 2021, 10:52 Hier is "hij";). Hij wil graag afvallen maar dat doet "hij" niet alleen door te gaan mountainbiken. Met 1 uurtje per week fietsen gaat er niet zo veel gebeuren haha. Mountainbiken is vooral een leuk extraatje wat me ook gewoon erg leuk lijkt! En dat door die beweging er ook nog wat af zou kunnen gaan, mooi meegenomen.

Voor de duidelijkheid dus.. Ik ben op zoek naar een fiets waarop deze beginner á 120kg het bos in kan zonder dat de fiets snel n tweeën knakt:D
:D :-q
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik ben ook een "nieuweling met overgewicht", maar al een tijdje bezig. Ik heb - omdat er toch geen fiets kon voldoen - én omdat ik eerst wilde proberen, een goedkope fiets van Decathlon gekocht. Rij ik m naar de klote, dan is het 300 euro en zoveel kan er nou ook niet gebeuren. Tenzij je naar het buitenland gaat en de berg af etc. Ik ben in februari begonnen en heb er 15 kilo afgefietst. Om dan toch maar even iemand tegen te spreken; fietsen, zeker mountainbiken doet wel degelijk wat. Vooral omdat je eigenlijk een soort interval training doet.
In aanvang was mijn conditie belabberd, waardoor ik bijvoorbeeld Appelscha reed met de nodige pauzes en minimaal drie keer totaal buiten adem. Dat punt ben ik ondertussen ook voorbij. Uiteraard moet je wel de grens op blijven zoeken en ja, je zult steeds meer moeten doen, dus grotere afstanden gaan rijden.

Ga niet met een beperkend dieet aan de slag, maar wees bewust van wat je eet en vooral hoeveel. Pas dingen geleidelijk aan. Als je je lichaam op rantsoen zet, gaat het lichaam besparen en werkt alles wat "verbruikt" de deur uit....zoals daar zijn spieren. Ik bemerk dat ik heeeel langzaam afval, waarbij soms ook weer bijkomt, maar mijn omvang neemt langzamerhand wel af; spieren zijn zwaarder dan vet.
Tenslotte: je moet iets doen waar je plezier in hebt en niet iets omdat het moet omdat je af wil vallen. Daarmee hou je namelijk binnen de kortste keren weer op en dan komt het naarstig weggewerkte overgewicht gewoon weer terug. Ik rij minimaal één keer per week en heb het idee wat gedaan te hebben. Daarnaast nog iedere dag een stuk wandelen, waarbij ik stevig doorstap en dan komt het: geduld....veel geduld, maar dan ben je het ook voor langere tijd of misschien wel voor goed kwijt.

Ik voel me ondertussen stukken fitter, kan veel langer van alles volhouden.

De fiets waar ik mee begon: Rockrider ST520. Ik had mezelf beloofd dat als ik er 15 kwijt was, ik een andere fiets mocht uitzoeken, dus sinds gisteren staat er een Rockrider AM fifty-S. En die gaat komend weekend z'n eerste rit maken!
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Meleier schreef: do 25 november 2021, 10:52

Voor de duidelijkheid dus.. Ik ben op zoek naar een fiets waarop deze beginner á 120kg het bos in kan zonder dat de fiets snel n tweeën knakt:D
oh wat leuk ......ik heb geen idee :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Plaats reactie