Stalling MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

TenZNL schreef: zo 9 januari 2022, 22:16
Poetsen komt wel weer in het voorjaar, als het weer wat aangenamer is :wink:
:-q afspoelen doe ik niet eens altijd in de winter.
(en toch gaan de cassette en ketting alweer 5½ jaar mee)
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Smeer de ketting altijd met squirt dry lube en draai bij thuiskomst de ketting - als deze nat en of vies is - altijd ff een paar keer door een doek waar ik WD40 op heb gespoten. WD40 en dry lube schijnen samen te gaan. Je kunt het ook op je ketting spuiten, maar pas op met je remschijf. Modder laat ik opdrogen en borstel ik met een zachte borstel er af als het droog is. Meestal voor de volgende rit dus :wink:

Verder zou ik me om wat vliegroest op schijven niet zo zorgen maken. Dat heeft je auto ook na een paar dagen stilstaan. Paar keer goed remmen en het is weg. En anders rem je niet hard genoeg :winkie:

Paar keer per jaar de fiets wat beter schoonmaken en dan ook controleren op eventueel beschadigingen en of haarscheurtjes.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MichielvW schreef: zo 9 januari 2022, 12:06 Beste MTB's,

Mijn MTB heb ik in het steensschuurtje in onze achtertuin staan. Na de laatste keer fietsen heb ik hem afgespoeld en even buiten laten drogen en vervolgens binnen gezet. Nu zit er roest op de ketting en de remschijven. Een vriend adviseert me om hem binnen in huis te stallen maar daar is geen plek voor. Hebben jullie tips hoe ik het roesten kan voorkomen? Is het bijvoorbeeld optie om met een fohn alles droog te blazen en dan pas in het schuurtje te zetten?

Groetjes,
Michiel
Ja dat droogblazen met een fohn doe ik dus idd na een natte rit als ik mijn fiets afgespoten heb (alleen de drivetrain dan, niet de hele fiets want daarvoor volstaat drogen met een oud t shirt). Werkt prima, ik heb ook zo'n stenen schuurtje en daar roesten de betreffende onderdelen na deze droogbeurt bij mij nooit (ik behandel de ketting daarna nog wel met Holmenkol lube extreme trouwens...top spul).

Verder al aardig wat tips ook zag ik. ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ketting afvegen en wat vettigheid aanbrengen.
Verder niets.
De fiets gewoon laten drogen (en naderhand afborstelen).
Zo weinig mogelijk water en zeep.
Alleen als je door de pekel bent gefietst, of je fiets heeft achterop de auto gestaan in de pekel, dan ontkom je niet aan water.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vliegroest kan geen kwaad, maar een vochtige ketting die pas een week later weer gebruikt wordt roest wel wat verder dan alleen vliegroest. Zo droog mogelijk maken en smeren doe ik meteen na de rit als hij goed nat geworden is.

Andere methode is hele natte ritten vermijden, scheelt je een hoop werk en slijtage van je spullen en je hoeft echt niet zo vaak een rit te missen als sommigen denken... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: ma 10 januari 2022, 23:10 Andere methode is hele natte ritten vermijden, scheelt je een hoop werk en slijtage van je spullen en je hoeft echt niet zo vaak een rit te missen als sommigen denken... ;-)
Ik weet niet waar jij rijdt maar als ik 'de natte ritten' had moeten vermijden dan had ik de afgelopen 2 maanden maar 2x gefietst🤔.........ipv. 2a 3 x per week.
Wat wel helaas ook inhoud 2a3x per week poetsen en smeren,maar je je moet wat hè.😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MTB: lokale rondjes als Dorst, LDD en Stadbos 013, wat verder weg meestal Nijmegen en UHR.
Gravel/wegbike: rondjes van meestal zo'n 50-60km vanuit huis.

Als het regent ga ik niet, als het in het bos zeiknat is pak ik de gravelbike met spatborden en ga over de weg rijden. Dan wordt de ketting natuurlijk ook nat, maar het poetswerk achteraf is niet te vergelijken met een mtb die door de modder gejaagd is. Ketting droogvegen en smeren, en met een borstel de grootste troep van het frame halen, klaar.

Ik fiets vrijwel elke week twee keer, ook mogelijk omdat ik in het weekend meestal de vrije keus heb wanneer ik ga dus ik kan makkelijk de droge uurtjes uitzoeken. Op woensdag fiets ik ook, dan ben ik vrij.
In 2021 net over de 100 ritten gemaakt waarmee het gemiddelde van twee ritten per week gehaald is :)

Als ik echt regelmatig de modder in zou gaan zou ik daar een dedicated mudbike voor hebben. Een niet te duur ding met een starre vork en 9- of 10-speed drivetrain met goedkope cassette (voor een singlespeed ben ik niet sterk genoeg meer).
Het is verbazingwekkend waar er allemaal opgedroogde modder vandaan komt als je een fiets die regelmatig vies wordt demonteert... Dat krijg je met wassen en poetsen niet weg, alleen maar als je de boel uit elkaar haalt.

In plaats van een mudbike heb ik dus die spatbord-gravelracer. Cheap-ass 1x9 drivetrain, square taper trapas, die fiets mag de viezigheid opvangen terwijl de andere lekker droog in de schuur hangen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja zo kan t natuurlijk ook.
Maar ik heb geen plezier in 'weg of gravel. Heb dit jaar maar 509km op de racer gezeten. Heb maar 1 fiets(oke Heb nog een F700 26" maar daarop overstappen na de moderne geo van mijn huidige fiets vind ik ook niet fijn.) Mijn fiets gaat voor en na Dewinter uit elkaar en wat versleten/te sterk vervuild is) wordt vervangen. Is in mijn perceptie(zeker met de prijzen/levertijden van vandaag) goedkoper dan een 2 e (mud) fiets.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
JR777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 23 augustus 2020, 20:45

Meegs schreef: ma 10 januari 2022, 09:00
TenZNL schreef: zo 9 januari 2022, 22:16
Poetsen komt wel weer in het voorjaar, als het weer wat aangenamer is :wink:
:-q afspoelen doe ik niet eens altijd in de winter.
(en toch gaan de cassette en ketting alweer 5½ jaar mee)
Wat voor cassette en ketting heb jij dan? Bij mij binnen 2 jaar en 2000 km door het bos versleten (goedkoop setje).
Gewoon benieuwd :)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

XT cassette en ketting.
Ik gok nu ongeveer 4600 km ermee.

Het scheelt dat ik geen ketting slijtage meter heb, want volgens mij is de boel wel aan vervanging toe hoor :wink: maar het schakelt nog steeds prima eigenlijk.
Plaats reactie