Stalling MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MichielvW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 9 januari 2022, 11:37

Beste MTB's,

Mijn MTB heb ik in het steensschuurtje in onze achtertuin staan. Na de laatste keer fietsen heb ik hem afgespoeld en even buiten laten drogen en vervolgens binnen gezet. Nu zit er roest op de ketting en de remschijven. Een vriend adviseert me om hem binnen in huis te stallen maar daar is geen plek voor. Hebben jullie tips hoe ik het roesten kan voorkomen? Is het bijvoorbeeld optie om met een fohn alles droog te blazen en dan pas in het schuurtje te zetten?

Groetjes,
Michiel
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Mijn racefiets hangt aan een beugel in het trappengat naar zolder. Ketting etc mag wel wat drylube hebben. Dan gaat ie ook niet roesten
Blood, sweat & gears
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

Mijn garage is ook niet verwarmd, dus hier hetzelfde probleem. Ik zet de fiets na het schoonmaken/afspoelen een uurtje of 2/3 in de woonkamer, dan is hij droog genoeg.

De fronsende blik van mijn lieve vrouw heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een soort van berusting 😉
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Beetje oppervlakkige roest op de ketting maakt toch ook geen bal uit? Wat smeer en drie keer trappen en het is weg..
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

MichielvW schreef: zo 9 januari 2022, 12:06 Een vriend adviseert me om hem binnen in huis te stallen maar daar is geen plek voor.
Plek maken dan! :-q :bier:
Everybody bought a new bike!
djiedjie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 december 2021, 21:21

Ik weet niet of je stroom hebt in je schuurtje? Ik heb ook een vochtig stenen schuurtje en ondanks dat m'n vrouw me best redelijk steunt in m'n hobby, is m'n fietsen in huis stallen een brug te ver. Ik heb daarom een klein electro kacheltje gekocht en als het niet lukt m'n fiets buiten ver genoeg te laten drogen zet ik het kacheltje een paar uurtjes aan. Sowieso draai ik na het schoonspuiten de ketting een aantal keer rond en wrijf ik de ketting even extra schoon en droog met een doek.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

HJ12 schreef: zo 9 januari 2022, 13:28 Beetje oppervlakkige roest op de ketting maakt toch ook geen bal uit? Wat smeer en drie keer trappen en het is weg..
Precies. :-q
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik smeer de ketting met grafietvet, na het afspoelen droog ik de ketting met een handdoek en blaas ik de cassette droog met perslucht. Als er gepekeld is spuit ik voor de zekerheid nog een weinig siliconen op de ketting en cassette.
De fiets staat gewoon in een onverwarmde schuur.
Lekker fietsen!
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Ook Peter schreef: zo 9 januari 2022, 15:08 Ik smeer de ketting met grafietvet, na het afspoelen droog ik de ketting met een handdoek en blaas ik de cassette droog met perslucht. Als er gepekeld is spuit ik voor de zekerheid nog een weinig siliconen op de ketting en cassette.
De fiets staat gewoon in een onverwarmde schuur.
Voor de beginnende MTBer: zorg dat er geen siliconen op je remschijf komt.
Verder hier vrijwel hetzelfde, schoonspoelen en wassen, ketting met een ouwe handdoek droog maken, als ik zin heb nog met kettingreiniger. Belangrijkste is dat de ketting weer gesmeerd word. En als ik dagje wacht zit er beetje vliegroest, niet erg slijt er zo weer vanaf. Of je overnachtingsplek voor je fiets verwarmd is of niet zal niet vreselijk veel uitmaken, vochtig is minder goed.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Die vliegroest is er met 1x remmen en 2x de ketting rondtrappen weer af. Als je je mtb echt strak wilt houden kan je beter niet op een mtb parcours gaan rijden. steenslag, zand en een valpartij kunnen een hoop krassen achter laten… :winkie:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als je een stroomaansluiting in je berging hebt kan ik je een luchtontvochtiger aanraden. Nieuw best prijzig maar 2e hands is er op marktplaats voor rond de € 70,-- veel te koop. Ik heb zelf 2 halfsteens bergingen/garages die van zichzelf al vrij vochtig zijn en als daar een natte auto of fiets ingezet wordt deze ook praktisch niet droog. Met een luchtontvochtiger heb ik dat vrij goed onder controle gekregen.
Laatst gewijzigd door gijsje op zo 9 januari 2022, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je weinig tijd hebt om schoon te maken of waarom dan ook. Ketting inspuiten met wd 40 multi spray voorkomt roesten en reinigt .
Het is geen kettingsmeermiddel.

O ja aan de achterzijde aan de onderste kettinglijn opbrengen ivm spetters die op de remschijf kunenn komen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/WD-40 Als het voor raketten werkt doet het vast wel iets op een fiets. :winkie:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Afspoelen, droog stuiteren, ketting drogen/afvegen met een oude poetslap, smeren die hap en klaar. Daarna gaat ie de (enkelwandig houten) garage in tot de volgende rit.
MichielvW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 9 januari 2022, 11:37

TOP mensen! Dank voor alle instructies en tips. Erg blij mee!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MichielvW schreef: zo 9 januari 2022, 22:15 TOP mensen! Dank voor alle instructies en tips. Erg blij mee!
Poetsen komt wel weer in het voorjaar, als het weer wat aangenamer is :wink:
Plaats reactie