Tweedehandsje: Ridley Ignite carbon XTR (2018) óf Cube Elite carbon (2015)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

Beste mtb-community,

Mag ik iets vragen? Ik (1.88m, binnenbeenlengte 89cm) ben sinds vorig jaar helemaal fan geworden van mtb-en (in de Nijmeegse bossen, binnenkort verhuis naar Ede!), maar na een gebroken 26 inch Stumpjumper en een 29 inch Sensa, ben ik nu op zoek naar een nieuwe, wendbare bike. Ik ben op MP twee opties tegengekomen, maar ik kan moeilijk kiezen: een Ridley Ignite (https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... g0NDI1OC4w) en een Cube Elite (https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... g0NDk0Ni4w).

Wat is wijsheid? Ik weet dat 29 meer in de markt ligt, maar 26 komt met betere spec/prijs verhouding en ik geef niet om snelheid op rechte stukken, als wel om wendbaarheid in de bochten.

Enige tips om de knoop door te hakken voor mij? Ik hoop dat de links naar MP werken.

Hartelijk dank bij voorbaat,

Met vriendelijke groet,
Eduard
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die Ridley komt niet uit 2018 en die Cube komt niet uit 2015.
Beiden zijn ouder dan de opgegeven jaartallen.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Nog met de 'old skool' geometrie. :o Nu ik de huidige geo gewend ben wil ik nooit meer terug. Van de zomer een zgan carbonnen hardtail uit 2018 met oude stijle balhoofdhoek etc. erbij gekocht om wat mee te spelen en af te wisselen. Na 3 maand weer verkocht omdat een modern frame voor mij o.a. veel fijner fietst.

Ik zou verder kijken naar modernere geo en liever wat nieuwere SLX dan oude XTR spullen hebben denk ik. En met 1.88 lijkt mij een 29" een betere keus en die is echt wendbaar genoeg.
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

Dank je Elvander. Zie je dat aan de onderdelen? Welke van de twee komt nog het meest in de buurt van de doorgegeven jaartallen? En los van dit, welke zou jouw voorkeur hebben? Thx, Ed
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als je toch al in de prijsklasse rond de € 900,-- aan het kijken bent...kijk eens bij Canyon om eens een voorbeeld te noenen.. ( vind beide bikes op MP redelijk aan de prijs overigens )
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

Erwin25 schreef: ma 10 januari 2022, 23:59 Nog met de 'old skool' geometrie. :o Nu ik de huidige geo gewend ben wil ik nooit meer terug. Van de zomer een zgan carbonnen hardtail uit 2018 met oude stijle balhoofdhoek etc. erbij gekocht om wat mee te spelen en af te wisselen. Na 3 maand weer verkocht omdat een modern frame voor mij o.a. veel fijner fietst.

Ik zou verder kijken naar modernere geo en liever wat nieuwere SLX dan oude XTR spullen hebben denk ik. En met 1.88 lijkt mij een 29" een betere keus en die is echt wendbaar genoeg.
Super, dank je wel Erwin! Ik neig ook naar 29” en bovendien ziet de Ridley er wat klein uit voor mij.
Wat zou bv een goede optie zijn met huidige geo? Mijn budget is tot +/~ 1000 euro.

Thanks,
Ed
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

gijsje schreef: di 11 januari 2022, 00:17 Als je toch al in de prijsklasse rond de € 900,-- aan het kijken bent...kijk eens bij Canyon om eens een voorbeeld te noenen.. ( vind beide bikes op MP redelijk aan de prijs overigens )
Dank je Gijsje! Zou je zo een voorbeeld Canyon weten? Nieuw lijkt haast niks voorhanden en ik struin al een tijdje mp af.. Ooit een Canyon racefiets gehad, was geweldig! Dank ook voor je inschatting van de prijzen van de MP fietsen, das goed om te weten. De 29” Cube komt nog wel met een nieuwe cassette erbij.

Gtz,
Ed
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2615.html

In de maten L & XL eind februari , begin maart leverbaar dus dat is al vrij vlot... ( vergeleken met andere merken )
Komt bij de prijs nog wel verzendkosten bij maar je hebt nog tijd om.te sparen 😉
Of je een L of XL nodig hebt laat ik aan de geleerden hier over...Canyon zal je waarschijnlijk een (te)kleine maat adviseren...
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

Dank je Gijsje, ik had de site idd gevonden, en idd raadt Canyon een kleine (L) maat aan :) (terwijl ik op andere sites vaker op XL uitkom. Maar goed. Wellicht met zadel hoogte dat ik goed uitkom?

Overigens kan ik de Cube nu voor 800 euro overkopen? Te duur, niet doen dus?

Gtz,
Ed
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Edd.random schreef: di 11 januari 2022, 20:05 Dank je Gijsje, ik had de site idd gevonden, en idd raadt Canyon een kleine (L) maat aan :) (terwijl ik op andere sites vaker op XL uitkom. Maar goed. Wellicht met zadel hoogte dat ik goed uitkom?

Overigens kan ik de Cube nu voor 800 euro overkopen? Te duur, niet doen dus?

Gtz,
Ed
Voor die € 300,-- extra voor de Canyon t.o.v. die Cube zou ik het wel weten...er vanuitgaande dat dit bedrag je niet aan de financiele afgrond brengt..🤐
Die Cube heeft als voordeel een carbon frame...maar wel een oud carbon frame..🤔

Ik ben 1.87 met 91 bbl en rijd op een 21" ofwel XL en mijn stadsfiets is een 65 cm 😲 maar er zijn hele volksstammen die van mijn lengte of nog langer zijn die zweren bij een maatje M of L dus ik zeg in jouw geval XL maar daar gaan anderen een hele andere mening over hebben.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Edd.random schreef: di 11 januari 2022, 00:13 Dank je Elvander. Zie je dat aan de onderdelen? Welke van de twee komt nog het meest in de buurt van de doorgegeven jaartallen? En los van dit, welke zou jouw voorkeur hebben? Thx, Ed
Die Cube is waarschijnlijk modeljaar 2013 maar dan is er in Europa misschien een iets andere fiets geleverd met Sram XO want die teamline is in de bijgevoegde link geleverd met xtr afmontage:
https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... de-review/

Die Ridley zit nog veel verder van de 2018 af met die oude xtr groep en 26 inch wielen. Denk eerder 2012 of vroeger en wat dan vroeger is....
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de prijsklasse onder € 1000 zit ook nog de Kona Mahuna. Schijnt ook nog redelijk leverbaar te zijn.
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

Elvander schreef: di 11 januari 2022, 20:50
Edd.random schreef: di 11 januari 2022, 00:13 Dank je Elvander. Zie je dat aan de onderdelen? Welke van de twee komt nog het meest in de buurt van de doorgegeven jaartallen? En los van dit, welke zou jouw voorkeur hebben? Thx, Ed
Die Cube is waarschijnlijk modeljaar 2013 maar dan is er in Europa misschien een iets andere fiets geleverd met Sram XO want die teamline is in de bijgevoegde link geleverd met xtr afmontage:
https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... de-review/

Die Ridley zit nog veel verder van de 2018 af met die oude xtr groep en 26 inch wielen. Denk eerder 2012 of vroeger en wat dan vroeger is....
Thanks. De Ridley valt sowieso af, heel fijn dat jullie mee denken! De Cube blijft nog enigszins in mijn hoofd zitten omdat het lichtgewicht van carbon met aanspreekt, de XO groep vrij goed is (toch?), en de fiets oorspronkelijk een flinke waarde had. Zou het carbon frame substantieel achteruit gaan qua stijfheid etc over 6 jaar tijd? Loop ik een relatief groot risico dat het frame binnen nu en say een jaar breekt? Vanaf 2018 heeft de eigenaar niet veel meer gefietst (zegt hij..).
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

gijsje schreef: di 11 januari 2022, 20:18
Edd.random schreef: di 11 januari 2022, 20:05 Dank je Gijsje, ik had de site idd gevonden, en idd raadt Canyon een kleine (L) maat aan :) (terwijl ik op andere sites vaker op XL uitkom. Maar goed. Wellicht met zadel hoogte dat ik goed uitkom?

Overigens kan ik de Cube nu voor 800 euro overkopen? Te duur, niet doen dus?

Gtz,
Ed
Voor die € 300,-- extra voor de Canyon t.o.v. die Cube zou ik het wel weten...er vanuitgaande dat dit bedrag je niet aan de financiele afgrond brengt..🤐
Die Cube heeft als voordeel een carbon frame...maar wel een oud carbon frame..🤔

Ik ben 1.87 met 91 bbl en rijd op een 21" ofwel XL en mijn stadsfiets is een 65 cm 😲 maar er zijn hele volksstammen die van mijn lengte of nog langer zijn die zweren bij een maatje M of L dus ik zeg in jouw geval XL maar daar gaan anderen een hele andere mening over hebben.
Dank je Gijsje. De Canyon is redelijk zwaar en ik twijfel over 1 voorblad, is dat echt zo fijn? Zijn de overgangen achter niet te groot?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik zou een nieuw alu frame met moderne geometrie áltijd verkiezen boven ‘t verwaarloosbaar gewichtsverschil van een oud carbon frame.
(Ik weet waarover ik praat. Laatst overgestapt van een 2013 geo naar een 2021 geo.)
Plaats reactie